افزایش 26 درصدی ثبت نام دانش آموزان افغانستانی


افزایش 26 درصدی ثبت نام دانش آموزان افغانستانی

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور از تلاش جمهوری اسلامی ایران برای ارائه خدمات مطلوب در حوزه های آموزش، بهداشت و... به پناهندگان خبر داد.

مهدی محمودی در مراسم روز جهانی پناهنده که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور نماینده سازمان ملل و نمایندگان سازمان های مردم نهاد برگزار شد، گفت: هر ساله این مراسم به صورت حضوری برگزار می شد که توفیق داشتیم در خدمت گروه های مختلف پناهندگان باشیم اما دو سالی است که به دلیل شیوع کرونا ویروس گردهمایی حضوری نداریم و به صورت مجازی این مراسم را برگزار می کنیم. در همین جا باید از تلاش ها و همکاری های دفتر کمیساریای امور پناهندگان در ایران و همه سازمان های مردم نهاد در این حوزه قدردانی کنم.

وی افزود: هدف از برگزاری این مراسم که رویدادی فرهنگی نیز محسوب می شود این است که باید به صورت جهانی وظیفه خود را در جهت حمایت از کسانی که به کشور ما پناه آورده اند داشته باشیم. میلیون ها انسان در سراسر جهان به دلیل جنگ های نابرابر از کشور، شهر و خانواده خود مهاجرت کرده و به کشور دیگری می روند.

محمودی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بیش از ۴۰ سال است که میزبان پناهندگان و مهاجرین افغانستانی است و در این ایام فراز و فرودهای بسیاری را از جمله جنگ تحمیلی و حوادث مختلف پشت سر گذاشته‌ایم؛ اما همیشه تلاش کردیم طوری برنامه ریزی داشته باشیم که در ارائه خدمات به پناهندگان کاستی وجود نداشته باشد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه کشورهای ما پهناور است و باید حوزه‌های مختلفی از امور پناهندگان پوشش داده شود و تعداد آنها نیز گسترده است، افزود: شاید دولت به تنهایی با این تعداد نتواند پوشش مناسبی دهد و کمبود و کاستی هایی وجود داشته باشد، اما همه تلاش ما برای برطرف کردن کاستی هاست تا پناهندگان شرایط خوبی داشته باشند. سازمان ملل و دفتر نمایندگی کمیساریای عالی پناهندگان و سازمان های مردم نهاد در کنار ما بوده اند و تلاش شده سیاستگذاری و برنامه ها طوری باشد که شرایط مناسبی برای پناهندگان ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: امروز در شرایطی هستیم که آمایش سال ۱۴۰۰ را دنبال می کنیم و همزمان ثبت نام دانش آموزان افغان نیز آغاز شده است. ما تمام شرایط و برنامه ها را منطبق با قوانین و مقررات برای ارائه خدمات مطلوب انجام می دهیم. در حوزه آموزش دانش آموزان با فرمان مقام معظم رهبری از سال ۹۴ دانش آموزان غیر مجاز هم ثبت نام می شوند و هر سال تعداد ثبت نام این دانش آموزان افزایش پیدا می کند. به شکلی که سال گذشته این افزایش به ۳۲ درصد رسید و در مقایسه با سال قبل از آن ۲۶ درصد افزایش پیدا کرد.

وی تاکید کرد: برخی با اظهار نظرهایی تلاش کردند این خدمات را زیر سوال ببرند و موجب نگرانی خانواده اتباع شدند. اما ثبت نام دانش آموزان اتباع غیر مجاز نیز انجام شد. البته برخی اتباع غیر مجاز به محض ورود به کشور قصد سوء استفاده از برگه حمایت تحصیلی دارند که در این موارد سخت گیری هایی انجام می شود تا از سوء استفاده جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر اتباع کشور افغانستان اتباع کشورهای پاکستان، عراق و ... در کشور ما حضور دارند، افزود: همه اتباعی که به صورت قانونی در کشور زندگی می کنند خدمات را از کشور ما اخذ می کنند و امیدواریم در حوزه های مختلف همچون آموزش، بهداشت و ... سازمان های بین المللی در کنار جمهوری اسلامی ایران باشند و با تخصیص اعتبارات لازم بتوانیم برنامه ریزی خوبی داشته باشیم. امیدواریم سال آینده این مراسم با از بین رفتن ویروس کرونا به صورت حضوری برگزار شود.

منبع: ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته