سال 99، هزار و 500 واحد صنعتی راکد احیا شد


سال 99، هزار و 500 واحد صنعتی راکد احیا شد

خبرگزاری آریا- با احیای هزار و 577 واحد صنعتی راکد، 27 هزار شغل جدید در سال گذشته ایجاد شد.

سال 99، هزار و 500 واحد صنعتی راکد احیا شد
خبرگزاری آریا- مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: با احیای هزار و 577 واحد صنعتی راکد، 27 هزار شغل جدید در سال گذشته ایجاد شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، علی رسولیان در نشست خبری با خبرنگاران افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده امسال نیز بیش از هزار و 600 واحد صنعتی دیگر به چرخه فعالیت باز خواهند گشت.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشکر از حمایت‌های رئیس قوه قضائیه و دستگاه‌های مسئول از واحد‌های صنعتی راکد برای بازگشت به چرخه تولید افزود: در سه ماه نخست امسال هم 238 واحد تولیدی دیگر فعال شده و 3 هزار و 400 شغل جدید ایجاد شد.
به گفته مدیرعامل سازمان صنایع کوچک وزارت صنعت، واحد‌های تعطیل شده با عارضه‌یابی در کلینیک‌های کسب و کار و به‌کار‌گیری 500 مشاور زبده و حرفه‌ای در بخش‌های مختلف به چرخه فعالیت باز گشته‌اند.
رسولیان افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده، 56/9 درصد واحد‌ها به دلیل کمبود نقدینگی، 3/7 درصد واحد‌های صنعتی بدلیل اختلاف شرکا، 2/6 درصد بدلیل کمبود مواد اولیه، 16/2 درصد بدلیل فقدان بازار و 1/5 درصد بدلیل نیازمندی به ماشین آلات جدید تعطیل شده بودند.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از رشد 9 درصدی واحد‌های فعال صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایران در سال گذشته خبر داد و افزود: واحد‌های غیر فعال کشور در سال گذشته 13 درصد کاهش یافت.
به گفته رسولیان امسال بیش از 100 هزار شغل جدید از طریق ایجاد واحد‌های صنعتی جدید، احیای واحد‌های راکد، افزایش ظرفیت بنگاه‌های موجود و احداث زیرساخت‌های جدید در مجموعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایران ایجاد خواهد شد.
وی افزود: با ایجاد هزار واحد کارگاهی در کشور صد هزار شغل جدید ایجاد می‌شود و در سال گذشته 10 هزار هکتار زمین جدید همراه با آب و برق به شهرک‌های صنعتی کشور ملحق گردید.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین از ایجاد بانک جامع اطلاعاتی از شرکت‌ها و فعالان اقتصادی تا پایان سال خبر داد و افزود: این سامانه ضمن ایجاد ارتباط فعالان اقتصادی مرتبط با یکدیگر، نقش مهمی در تامین مواد اولیه خواهد داشت، ضمن اینکه در سامانه جامع الکترونیک نیز که بزودی رونمایی خواهد شد همه فرایند‌ها الکترونیکی شده و زمینه حذف بروکراسی ایجاد می‌شود به نحوی که خریداران زمین یک روز پس از واریز وجه زمین، مجوز‌های خود را دریافت می‌کنند.
رسولیان از ایجاد شهرک‌های صنعتی بزرگ مقیاس به وسعت 5 هزار هکتار در سال جاری در استان‌های کشور با مشارکت بخش خصوصی خبر داد و افزود: هم اکنون دو پیشنهاد دیگر به دولت ارائه داده‌ایم که یکی از آن‌ها مشارکت بخش خصوصی در ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی و دومین پیشنهاد، ایجاد شهرک‌های صنفی تخصصی در جوار شهر‌های بزرگ با مشارکت اصناف است.
وی همچنین از خلع ید و ابلاغ قطعی رای داوری لغو قرارداد 889 هکتار از اراضی شهرک‌های صنعتی که مالکان آن‌ها بدون داشتن دلیل موجه از ساخت واحد صنعتی خودداری می‌کردند در سال گذشته خبر داد و افزود: امسال هم 400 هکتار دیگر از اراضی شهرک‌های صنعتی لغو قرارداد شده و به تولیدکنندگان واقعی واگذار خواهد شد.
وی افزود: البته به کسانیکه واحد تولیدی خود را به رغم وجود تمایل بخاطر مشکلات نساخته‌اند در قالب حل اختلاف، زمان و امکانات می‌دهیم تا بتوانند واحد صنعتی خود را بسازند.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین میزان صادرات واحد‌های صنعتی فعال در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایران را در سه ماه نخست سال 378 میلیون یورو اعلام کرد و افزود: رقم صادرات واحد‌های صنعتی در سال گذشته 2 میلیارد و 700 میلیون دلار بود.
وی همچنین در خصوص امکان استخراج رمزارز در شهرک‌های صنعتی نیز گفت: عملیات استخراج رمز ارز و ماینینگ در این نواحی وجود دارد و پیش بینی ما این است که حدود 300 مگاوات برق برای ماینینگ مصرف می‌شود البته این مراکز غیر مجاز پیگیری و رصد شده و به مراکز قانونی معرفی می‌شوند.
رسولیان همچنین از حمایت این سازمان از ایجاد واحد‌های کوچک مقیاس تولید برق برای رفع مشکل کمبود برق در شهرک‌های صنعتی خبر داد و گفت: برای هر مگاوات برق تولیدی در شهرک‌های صنعتی 100 متر مربع زمین در اختیار سازندگان نیروگاه‌های کوچک مقیاس قرار می‌دهیم ضمن اینکه تولید برق خورشیدی از طریق نصب پنل‌های خورشیدی در 5 هزار هکتار از اراضی واحد‌های صنعتی بخصوص روی سقف این واحد‌ها در دستور کار است که بدنبال ایجاد مشوق برای واحد‌های صنعتی هستیم.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از احداث 11 شهرک صنعتی جدید از ابتدای سال گذشته با 586 هکتار زمین در کشور خبر داد و افزود: با هدف حل مشکل زیر ساختی و از جمله آب، برق و تصفیه خانه‌های شهرک‌های صنعتی، 100 طرح ویژه به عنوان طرح‌های اولویت دار طراحی شده تا با اجرای آن‌ها مشکل زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی حل شود.
به گفته رسولیان هم اکنون هزار و 11 شهرک و ناحیه ویژه صنعتی در کشور وجود دارد که 800 واحد آن فعال است و همچنین در سال گذشته قرارداد واگذاری زمین 93 درصد رشد داشت و میزان واگذاری زمین نیز در این مدت با 102 درصد رشد به 5 هزار و 100 هکتار رسید و سرمایه‌گذاری واحد‌ها نیز رشدی 29 درصدی داشت.
وی تعداد واحد‌های فعال صنعتی در این شهرک‌ها را 48 هزار و 605 واحد اعلام کرد و افزود: این واحد‌ها ابتدای سال قبل 47 هزار واحد بود و هم اکنون 980 هزار نفر در این شهرک‌ها بصورت مستقیم شاغل هستند.
به گفته مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از ابتدای سال 1400 نیز 790 قرارداد جدید برای واگذاری اراضی منعقد شده و 633 واحد نیز به بهره برداری رسیده است که در این واحد‌ها که دارای مجوز استخدام 10 هزار نفر بودند 16 هزار شغل ایجاد شده است.
رسولیان افزود: هم اکنون 428 طرح صنعتی با متوسط 50 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حال اجرا در شهرک‌های صنعتی است و جمع سرمایه‌گذاری این واحد‌ها بالغ بر 129 هزار میلیارد تومان است ضمن اینکه 3 هزار و 212 واحد دیگر نیز در مرحله نصب ماشین آلات هستند که بزودی به بهره‌برداری خواهند رسید و 11 هزار و 635 طرح دیگر نیز در مرحله نصب سوله هستند.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین با اشاره به شعار سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نامگذاری شده است افزود: برای توسعه تولید در شهرک‌های صنعتی و نواحی تولیدی کشور چند تصمیم جدی گرفته‌ایم که مهمترین آنها، واگذاری زمین ظرف دو روز کاری پس از صدور مجوز، تخفیف 30 درصدی حق بهره‌برداری درفروش زمین، تهیه نقشه‌های تیپ که پیشتر به تصویب نظام مهندسی رسیده است و رساندن فاصله تحویل نقدینگی با اقساط به 6 ماه از جمله آنهاست، ضمن اینکه برای مناطق محروم هم در هزینه زمین 50 درصد تخفیف قائل شدیم و هم بازپرداخت اقساط را طولانی‌تر می‌کنیم و برای شرکت‌های دانش بنیان هم 10 درصد تخفیف بیشتر در حق بهره‌برداری قائل می‌شویم ضمن اینکه زنان سرپرست خانوار نیز می‌توانند از تقسیط 42 ماهه تسهیلات برخوردار شوند.
وی افزود: همچنین 25 مورد حمایت جدی از بنگاه‌های کوچک و متوسط در دستور کار است که مهمترین آن‌ها در زمینه ورود به بورس یا فرابورس، تبدیل شرکت به دانش بنیان، شرکت در استارتاپ‌ها و نمایشگاه‌های داخلی و خارجی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جشنواره طنز «دادخند» در یزد 2 ساله شد