تاثیر متفاوت دیابت نوع 2 بر زنان و مردان


تاثیر متفاوت دیابت نوع 2 بر زنان و مردان

برخی از مطالعات، نشان می‌دهد تفاوت‌هایی در موارد ابتلا به دیابت نوع 2 در بین زنان و مردان وجود دارد.


تاثیر متفاوت دیابت نوع ۲ بر زنان و مردان

برخی از مطالعات، نشان می‌دهد تفاوت‌هایی در موارد ابتلا به دیابت نوع ۲ در بین زنان و مردان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از "ارم نیوز"، دیابت نوع ۲ افراد تمام گروه های سنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و زمانی بروز می‌یابد که ترشح انسولین کاهش یابد که این موضوع منجر به افزایش قند خون و بروز اختلال متابولیک و التهاب در بدن می‌شود.

دیابت نوع ۲ تا حد زیادی بر روی تمام قسمت‌های بدن تأثیر می‌گذارد و به طور متفاوتی بر مردان و زنان تأثیر می‌گذارد.

در این گزارش اثرات متفاوت دیابت نوع ۲ بر زنان و مردان بررسی می‌شود:

مردان بیشتر از زنان در معرض دیابت نوع ۲ هستند

چندین مطالعه نشان داده است که مردان به دلیل میزان زیاد ترشح تستوسترون (هورمون مردانه) بیشتر از زنان به دیابت مبتلا می‌شوند.

تستوسترون برای رشد عضلات، مو، تغییر صدا و رشد اندام‌های تولید مثل در مردان ضروری است و در طول زندگی آن‌ها به مقدار زیادی تولید می‌شود و به تولید اسپرم و حفظ میل جنسی مرد کمک می‌کند.

تستوسترون همچنین با رسوب چربی در بدن همراه است، به ویژه چربی احشایی که در اطراف اندام‌های داخلی مانند: کبد، قلب و پانکراس تجمع می‌یابد؛ بنابراین زمینه را برای بروز بسیاری از اختلالات متابولیک فراهم می‌کند.

چندین مطالعه نشان داده است که چربی احشایی ارتباط مستقیمی با ابتلا به دیابت نوع ۲ دارد، به همین دلیل مردان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

تفاوت در علائم

قند خون بالا به روش‌های مختلفی بر بدن تأثیر می‌گذارد. علائم رایجی که در مردان و زنان مشاهده می‌شود شامل تشنگی، ادرار مداوم، خستگی، سرگیجه و کاهش وزن است.

اما مردان مبتلا به دیابت نوع ۲ از، از دست دادن توده عضلانی و برفک اندام تناسلی رنج می‌برند، در حالی که زنان از عفونت مخمر دستگاه تناسلی، عفونت دستگاه ادراری و PCOS رنج می‌برند.

آسیب پذیرترین گروه در برابر دیابت نوع ۲

اگرچه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در مردان بیشتر است، اما خطر عوارض جدی در زنان بیشتر است.

هنگامی که زنان به دیابت مبتلا می‌شوند، بیشتر در معرض عوارض سلامتی مانند بیماری قلبی، بیماری کلیوی، سکته مغزی، افسردگی یا اضطراب قرار می‌گیرند.

در مورد عفونت با ویروس "کرونا"، یک مطالعه نشان داد که مردان و افراد مسن مبتلا به دیابت در مقایسه با زنان در هنگام آلودگی به ویروس خطر مرگ بیشتری دارند.

بیشتر بخوانید

آیا گیاهخواری در کنترل دیابت موثر است؟ نشانه‌های پنهان دیابت که باید جدی بگیرید

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان