اهدای خون در کرمان رشد داشت اما کمبودها همچنان باقیست


اهدای خون در کرمان رشد داشت اما کمبودها همچنان باقیست

کرمان - ایرنا - مدیرکل انتقال خون استان کرمان با بیان اینکه طی سه ماهه نخست سال جاری حدود 18 هزار واحد خون در این استان اهدا شده است گفت: این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 درصد رشد داشته است.

ایرج شکوهی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: علیرغم رشد اهدای خون در کرمان، شیوع کرونا و افزایش گرمای هوا ۲ عامل مهم مراجعه نکردن اهدا کنندگان به پایگاه های انتقال خون این استان محسوب می شود.

وی با تاکید بر اینکه طی روزهای اخیر با کاهش شدید مراجعات مردمی به پایگاه های انتقال خون مواجه هستیم، از مردم خواست به منظور اهدا خون به پایگاه های انتقال خون استان کرمان مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون کرمان، شمار بیماران تالاسمی این استان را به عنوان یکی از مصرف کنندگان خون، هزار و ۵۰۰ مورد اعلام کرد و ادامه داد: در حالی که در استان های همجوار این تعداد بیمار وجود ندارد و هر بیمار تالاسمی در ماه یک تا ۲ واحد خون مصرف می کند.

وی گسترش و رشد مراکز درمانی و بیمارستان های کرمان را طی سال های اخیر یکی از دلایل کمبود خون در این استان عنوان کرد و اظهار داشت: آمار تصادفات نیز در استان کرمان قابل توجه است.

شکوهی گفت: ۴۲ موسسه درمانی دولتی، خصوصی، نظامی، خیریه و تامین اجتماعی در استان کرمان وجود دارد که نیازمند تامین خون برای بیماران هستند.

وی بیان کرد: در منطقه جنوب کرمان ۹ بیمارستان و یک مرکز تالاسمی وجود دارد در حالی که در سابق این آمار حدود سه مورد بوده است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان افزود: مصرف خون در شهرستان جیرفت سالانه ۱۲ هزار واحد است در حالی که اهدای خون در این منطقه ۶ هزار واحد است.

وی با اشاره به اینکه به تمام گروه های خونی بخصوص "او مثبت و منفی" نیاز داریم افزود: مصرف خون در کرمان بیشتر از اهدا خون است اما خون مورد نیاز مناطق جنوبی استان کرمان از طریق شهرستان های شمالی مانند سیرجان تامین می شود.

شکوهی، به پهناور بودن و تراکم جمعیت در کرمان به عنوان یکی از مشکلات پیش روی سازمان انتقال خون اشاره و تصریح کرد: نبود ناوگان حمل و نقل مناسب در این اداره کل مشکلاتی را برای جمع آوری خون اهدا کنندگان به وجود آورده است.

وی گفت: ۲ پایگاه انتقال خون در شهر کرمان، پنج پایگاه در شهرستان رفسنجان، سیرجان، جیرفت، بم و کهنوج وجود دارد و در سایر شهرستان ها نیز خونگیری به صورت سیار انجام می شود.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان تاکید کرد:وضعیت خون و فراورده های خونی در این استان هم اکنون با همت و ایثار مردم پرتلاش و پرسنل این سازمان در شرایط مطلوبی قرار دارد.

وی ادامه داد: خونگیری در شهرستان کرمان اکنون با توجه به تخریب و بازسازی مهمترین مرکز خونگیری واقع در میدان مشتاق و مرکز شهر، در یک مرکز انجام می شود که نیاز به مرکز خونگیری دوم و جایگزین به شدت احساس می شود.

شکوهی افزود: مسئله قابل تامل بعد، ورود جدی و کمک خیرین به سازمان انتقال خون است که متاسفانه در حوزه خیرین این بخش بسیار گمنام است است.

وی ادامه داد: جلب کمک های خیرین در این بخش کمک بسیار شایانی به نوسازی تجهیزات فرسوده و بهبود ناوگان حمل و نقل خون در راستای افزایش خدمت رسانی به بیماران نیازمند به خون و فراورده های خونی می کند که امیدواریم با کمک خیرین بسیاری از مشکلات پیش رو برداشته شود و همچنان موفق و پیشرو در نظام سلامت در خدمت رسانی به بیماران با تهیه خون سالم و کافی که مهمترین رسالت سازمان انتقال خون است، گام برداریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس