10 تیرماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها


10 تیرماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

استانها- ایرنا - روند افزایشی بیماران کرونایی در برخی استان ها در 2 هفته اخیر با عادی انگاری های شهروندان موج پنجم کرونا را در برخی استانها کشور رقم زده و در مناطق دیگر پشت دروازه های ورود کمین کرده است که کوچکترین غفلت وبی توجهی پیامدهای جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا ،با وجود هشدارها در خصوص اوج گیری کرونا به ویژه انواع جهش یافته آن و تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی ، اجتناب از سفرهای غیر ضرور و برگزاری دورهمی ها متاسفانه این توصیه ها با بی توجهی ها همراه بوده است بطوریکه در برخی استانها شاهد خیز موج پنجم بیماری و تغییر رنگ کرونایی شهرها هستیم .

به گفته کارشناسان ،علل شیوع این ویروس را می توان عادی‌انگاری و سهل‌انگاری در رعایت اصول و شیوه نامه های بهداشتی و ترددهای غیر ضرور دانست که در صورت تداوم بی توجهی ها شاهد روزهای پرخطر دیگری برای مردم و کادر درمان خواهیم بود.

اگرچه در زمان حاضر واکسیناسیون کرونا طبق برنامه در حال انجام است، اما هنوز تا پوشش کامل همه جامعه زمان زیادی باقی مانده و تنها درصدی از جمعیت کشور واکسن کرونا رادریافت کرده اند و این به معنای آن است که بخش اعظم جامعه هنوز با خطر ابتلا به کرونا مواجه هستند که دراین میان ضرورت رعایت شیوه نامه های بهداشتی بیش از پیش احساس می شود.

نوع هندی ویروس کرونا موسوم به "کرونای دلتا" در کشور در حال چرخش است که سرایت‌پذیری شدید و شیوع آن در برخی استان ها به ویژه جنوب کشور نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

از میان استان ها ،هم اکنون وضعیت کرونا در سیستان و بلوچستان نگران کننده توصیف شده است بطوریکه معاون وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در سفری به این استان اعلام کرده که میزان بستری کرونا در سیستان و بلوچستان از متوسط کشوری فراتر رفته است.

ایرج حریرچی افزود : در این استان به دلیل شرایط اقلیمی و فاصله گذاری اجتماعی در اوج گیری‌های قبلی کرونا میزان آمار بستری و مرگ و میر حتی به متوسط کشوری نرسیده بود، باید توجه داشت ایمنی اکتسابی چندانی نسبت به سایر استان‌ها در این استان وجود ندارد.

وی افزود: از طرفی ویروس دلتا از جنوب شرقی وارد کشور شده و با توجه به خواستگاه این ویروس در هند و شرایطی که در افغانستان به وجود آمده احتمال افزایش مهاجرت به ایران از مسیرهای مختلف وجود دارد.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در در حاشیه بازدید از بیمارستان‌های خاتم الانبیا (ص) و علی ابن ابی طالب(ع) زاهدان گفت: تعداد موارد مثبت جدید مبتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان در موج جدید، سه تا چهار برابر موج های قبلی این ویروس است.

دکتر حسینعلی شهریاری اظهار داشت: علاوه‌بر موارد مثبت سرپایی، افزایش تعداد بیماران بستری فشار زیادی را بر کادر درمان و بیمارستان‌ها وارد کرده است.

وی ادامه داد: با وجود آنچه در برخی شبکه‌های اجتماعی در مورد کمبود تجهیزات و عدم پذیرش بیماران اعلام می‌شود، مشاهدات میدانی ما نشان می‌دهد که تاکنون بیمارانی که نیازمند بستری هستند بستری شدند و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کردند.

10 تیرماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در ستاد استانی مدیریت و مقابله با ویروس کرونا سیستان و بلوچستان: هیچ کمبودی در زمینه امکانات بهداشتی و درمانی برای مردم سیستان و بلوچستان نخواهیم گذاشت و تمرکزمان در وزارت بهداشت بر کنترل موج کرونا در این استان خواهد بود.

ایرج حریرچی اظهارداشت: هدف مهم ما از سفر به این استان ابتدا تشکر از اقداماتی است که در دوره اخیر و چند هفته گذشته شاهد انجامش با توجه به افزایش موج کرونا بودیم؛ است.

وضعیت کرونا در دیگر نقاط کشور

از یزد هم خبر رسیده که از ۷۶۴ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در شبانه‌ روز گذشته، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۳۴۳ فرد مبتلای جدید به ویروس کرونا در استان شناسایی شدند.

ابراهیم سلمانی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در شبانه‌روز گذشته چهار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان جان خود را از دست دادند.

هم اکنون وضعیت بهداشتی نیمی از ۱۰ شهرستان استان یزد به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا در حالت قرمز قرار گرفت.

با توجه به برگزاری آزمون سراسری دانشگاه و اهمیت رعایت شیوه نامه های بهداشتی ،دبیر کارگروه مراقبت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده بیمارستان قائم (عج) مشهد برای آن دسته از داوطلبان شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ دانشگاهها که به کرونا مبتلا هستند در نظر گرفته شده است.

دکتر علی اصغر انجیدنی افزود: بر اساس برگه خوداظهاری که داوطلبان کنکور سراسری تا اول تیر ماه فرصت تکمیل و ارسال آن را داشتند، در استان خراسان رضوی برای پنج نفر مبتلا به ویروس کرونا شرایط ویژه ای در برگزاری آزمون در نظر گرفته شد تا این افراد از سایر داوطلبان شرکت در این رقابت عقب نمانند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط این افراد همچون سال گذشته، محل برگزاری آزمون برای آنها به صورت ایزوله در کنار بخش اورژانس بیمارستان قائم (عج) در نظر گرفته شده تا اگر دچار مشکل شدند امکان رسیدگی درمانی برای آنها نیز فراهم باشد.

معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد هم وضعیت نارنجی کرونایی در این شهرستان را شکننده توصیف کردو گفت :در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرایط بحرانی خواهد شد.

" احمد گودرزیان" افزود: تعداد مبتلایان و بستری شده‌های کرونایی در چند روز اخیر به صورت روزانه ۱۶ مورد در این شهرستان افزایش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: وضعیت شیوع کرونا در پلدختر قرمز است و این شهرستان در آستانه ورود به موج پنجم قرار دارد.

دکتر مریم کوشکی اظهار کرد: در مجموع ۲ شهرستان لرستان دارای وضعیت زرد و مابقی در وضعیت نارنجی شیوع ویروس کرونا هستند اما شرایط پلدختر به دلیل همجواری و تردد با استان‌های جنوبی که وضعیت خوبی ندارند قرمز شده است.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرستان های رومشکان و چگنی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند، شهرستان های خرم آباد، بروجرد، دورود، الیگودرز و سلسله، دلفان، ازنا و کوهدشت در وضعیت نارنجی هستند و شهرستان پلدختر در وضعیت قرمز است.

در هرمزگان هم شاهد افزایش ۱۴ درصدی شمار بستری های کرونا هستیم که به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در شبانه روز گذشته ، شمار بستری های کرونا در هرمزگان نسبت به روز قبل تر، ۱۴ درصد افزایش داشته که این شرایط بسیار نگران کننده است.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۵ مبتلای جدید در بیمارستان های هرمزگان بستری شدند و مجموع بستری های کرونا در استان به ۷۱۸ نفر رسید که یک رکورد جدید در شمار مبتلایان بستری است.

وی با بیان اینکه در برخی از شهرستان ها شاهد تکمیل ظرفیت بخش های کووید ۱۹ هستیم، خاطرنشان کرد: از مجموع بستری های کرونا در استان حال ۲۰ نفر بسیار وخیم گزارش شده و پزشکان امید چندانی به بهبود آنها ندارند.

تحلیل های آماری و گزارش های رسیده از دانشکده علوم پزشکی لارستان از گسترش روزافزون شمار مبتلایان در مناطقی از شهرهای جنوبی استان فارس و موج شیوع این ویروس مرگبار در پیک پنجم حکایت دارد.

بهزاد رضایی رییس دانشکده علوم پزشکی لارستان در همین زمینه می گوید که لارستان و دیگر شهرهای جنوبی فارس وارد پیک پنجم کرونایی شده اند و هم اینک ظرفیت بیمارستان ها و مراکز معین کرونایی در شهرستان های اوز، خنج و لارستان نیز تکمیل شده اند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان نیز گفت: پنج مورد کرونای آفریقایی و انگلیسی در روستای لاغران بنارویه ظرف روزهای گذشته شناسایی شده و برنامه رزی لازم رای قرنطینه کامل خانواده های این افراد و حتی کل روستا نیز اندیشیده است.

وحید یگانه افزود:سه مورد از این افراد مبتلا به ویروس کرونای آفریقایی و ۲ مورد ابتلا به کرونای انگلیسی هستند.

احمد دلاور جانشین رئیس ستاد مدیریت کرونا شهرستان لارستان هم گفت: می دانیم که مردم و شهروندان شاید از اعمال برخی محدودیت ها و توصیه ها و تاکیدهای بهداشتی احساس خستگی و یا حتی حس بدبینی داشته باشند اما هم اینک چاره ای جز رعایت این اصول و عادت کردن به زندگی با این ویروس مرگبار تا زمان ریشه کنی کامل آن و بهره مندی تمام مردم از واکسن نیست.

وی با اشاره به قرمز شدن وضعیت کرونای شهرستان لارستان گفت: با تصمیم اعضای ستاد مدیریت کرونا نیز محدودیت های شدیدتری در حال اعمال است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری هم گفت: با تغییر رنگ شهرستان اردل از زرد به نارنجی، تعداد مناطق نارنجی شیوع کرونا در استان به پنج شهرستان افزایش یافت.

مجید شیرانی از توقف روند کاهشی شیوع کرونا در استان خبر داد و افزود: طی روزهای اخیر با افزایش بار بیماری در استان روند کاهشی شیوع کرونا متوقف شده است.

هم اینک شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، فارسان، لردگان و اردل در وضعیت نارنجی(خطر بالا) و شهرستان‌های کوهرنگ، خانمیرزا، سامان، بن و کیار در وضعیت زرد(خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان بافق نیز با اشاره به افزایش تعداد مراجعه کنندگان سرپایی و نیز اعلام موارد مثبت آزمایش افراد مبتلا به ویروس کرونا ، اتخاذ تدابیر بیشتر اعمال محدودیت های کرونایی از سوی ستاد پیشگیری و مقابله استان یزد در این شهرستان شد.

دکتر مسعود دانشی شرایط موجود منطقه را بسیار نگران کننده ذکر کرد و یادآور شد: اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد ، بافق همانند پنج شهرستان دیگر استان یزد، قرمز می شود.

به گفته وی با توجه به روند صعودی بیماران کووید ۱۹، این شهرستان در آستانه وضعیت قرمز دارد.

استاندار خراسان جنوبی هم با اعلام اینکه تاکنون موردی از ابتلای به ویروس هندی در استان گزارش نشده است افزود:در ۱۶ ماه گذشته، موج‌هایی که کشور را تهدید کرد، استان ما را هم بی‌تاثیر نگذاشت، به ویژه در موج سوم که وضعیت خراسان جنوبی، بحرانی شد.

حمید ملانوری اظهار داشت: با وجود هم مرزی استان با افغانستان و بنا به پیش بینی‌هایی که صورت گرفته بود و احتمال می‌رفت ویروس هندی از مرزهای شرقی وارد کشور شود، مراقبت‌های ویژه ای در مرزهای استان اعمال شد.

وی با اشاره به همجواری شهرستان نهبندان با استان سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: در رنگ بندی‌های جدید، شهرستان نهبندان قرمز شده است و شهرستان‌های بیرجند، سربیشه، درمیان و قاینات نارنجی و خوسف، سرایان، بشرویه، زیرکوه، طبس و فردوس نیز زرد رنگ هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز گفت: تاکنون موردی از ابتلا به گونه جهش یافته ویروس کرونا موسوم به "دلتا" در این استان مشاهده نشده است.

دکتر جواد آقازاده با هشدار نسبت به آغاز موج پنجم کرونا که از جنوب کشور آغاز شده و در حال سرایت به دیگر مناطق است، اضافه کرد: هم اکنون هشت شهر استان نارنجی و بقیه نیز در حال زرد است.

در جنوب کرمان هم با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا احتمال کمبود تخت بیماران کرونایی دور از انتظار نیست .

اصغر مکارم رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت که مسئولیت خدمات رسانی بهداشتی و درمانی در شهرستان های جنوب استان کرمان را زیرمجموعه دارد می‌گوید: تاکنون فضا به گونه ای بوده که با تجمیع امکانات وضعیت بیماری مدیریت شده اما اگر با همین شرایط سیر صعودی ادامه داشته باشد، امکانات موجود پاسخگوی درمان بیماران کرونا نخواهد بود.

10 تیرماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها

اعمال محدودیت ها

وضعیت کرونا در کشور و موج پنجم سبب اتخاذ تصمیماتی در ستاد کرونا و اعمال محدودیت در برخی استان ها شده است .

در ایلام نیز رییس پلیس راه اعلام کرد که تردد به شهر های قرمز و نارنجی این استان به منظور حفظ سلامت مردم با توجه به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا به سبب شروع موج پنجم، از امروز پنجشنبه ۱۰ تیرماه ممنوع است و با متخلفان برخورد می شود.

سرهنگ رضا همتی زاده اظهار داشت: اجرای طرح محدودیت های ترافیکی با توجه به وضعیت رنگ بندی شهرستان های استان اعمال می شود.

هم اکنون شهرستان مهران در وضعیت قرمز، شهرستان های ایلام و دهلران وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها وضعیت زرد قرار دارند.

سرپرست پلیس راه مازندران هم با اشاره به تغییر سطح رنگ‌بندی کرونایی ، گفت : خودروهای غیربومی بدون مجوز حق ورود به مازندران را ندارند و ماموران پلیس راه با استقرار در مبادی ورودی جاده‌ها از ورودشان جلوگیری می‌کنند.

سرهنگ هادی عبادی افزود : برابر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ، مالکان خودروهای غیربومی در صورت مشاهده در شهرهای قرمز مازندران مبلغ ۱۰ میلیون ریال و در شهرهای نارنجی پنج میلیون ریال بابت هر ۲۴ ساعت ماندگاری جریمه می شوند.

رنگ بندی شهرستان های مازندران از روز سه شنبه برای دومین بار در طول یک هفته تغییر کرد. طبق ارزیابی جدید سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت ، درمان و آمووزش پزشکی هم اکنون شهرستان آمل در وضعیت قرمز قرار دارد و رنگ شهرستان های قائمشهر ، نور ، نکا، محمودآباد و چالوس نیز نارنجی است.

10 تیرماه با مهمترین اخبار کرونا در استانها


گزارش هایی با محوریت کرونا

صعود آرام بیماری کووید ۱۹ در گیلان

پچ پچ عادی انگاری بیخ گوش پیک پنجم

تازه ترین آماروزارت بهداشت /۱۲۵ نفر قربانی کرونا شدند
طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۴ هزار و ۳۸۹ نفر رسید.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۰ تیر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۴هزار و ۳۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۵۶۰ نفر از آنها بستری شدند.

اکنون مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۲۱۸ هزار و ۸۶۰ نفر رسید و تا کنون دو میلیون ۸۸۹ هزار و ۹۳۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.

بر اساس این گزارش، سه هزار و ۱۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۳ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۹۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده و ۴ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۴۱۹ نفر دُز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۷۰۷ هزار و ۶۳۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۱۵ هزار و ۵۳ دوز رسید.

اکنون ۶۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌ گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم بیماری کووید ۱۹ است و بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا و هند که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدی را در جهان به وجود آورده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود