جمعیت و فضای مجازی دو اولویت کمیسیون فرهنگی مجلس است


جمعیت و فضای مجازی دو اولویت کمیسیون فرهنگی مجلس است

مشهد- ایرنا- رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: اولویت این کمیسیون در سال نخست فعالیت مجلس یازدهم، پرداختن به فضای مجازی و مساله جمعیت بود که خوشبختانه اکنون به نتیجه رسیده است.

حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی پنجشنبه شب در نشستی در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد افزود: اگر بخواهیم به همه موارد فرهنگی رسیدگی کنیم کار سطحی شده و نتیجه مطلوب نخواهد داد و اصولا بررسی همه طرح ها به عمر مجلس یازدهم نخواهد رسید.

وی گفت: بر همین اساس به اولویت بندی مسائل فرهنگی کشور بر اساس خواست و نیاز مردم و سبک زندگی امروز پرداخته و در سال نخست مساله ساماندهی فضای مجازی و موضوع جمعیت و ازدواج را در دستور کار کمیسیون قرار دادیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ادامه داد: در بحث جمعیت ۱۹ نماینده کمیسیون و بخش های مرتبط چند هزار نفر ساعت کار کرده اند تا قانونی در خصوص ازدواج آسان و حمایت از جوانان برای تامین مسکن و شغل جوانان به مجلس ارائه شود.

آقا تهرانی به جوسازی برخی علیه قانون حمایت از کاربران فضای مجازی اشاره کرد و گفت: در راستای این جوسازی فقط علیه این قانون، که هنوز در حال بررسی است، در یک روز ۱۳۰ هزار پست در فضای مجازی منتشر کردند اما همین جا اعلام می کنیم برای به نتیجه رسیدن این قانون مردانه تا آخر ایستاده ایم.

وی گفت: طرح فضای مجازی در مجلس بالاخره پس از سالها معطلی کارش به انتها رسیده و کمیسیون به زودی آن را به صحن علنی مجلس خواهد برد.

افزایش هفت برابری بودجه فرهنگی

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به مباحث هنر و سینما نیز اشاره کرد و گفت: میزان بودجه فرهنگ و هنر در بودجه سالانه کشور معمولا نیم درصد بوده است که در بودجه سال جاری این رقم را به شکل بی سابقه افزایش داده و به ۳.۵ درصد رسانده ایم که اقدام بسیار مهمی بود.

عضو دیگر کمیسیون فرهنگی در خصوص قانون جمعیت گفت: برای تدوین این قانون نظر هر فرد و موسسه ای را که در این خصوص به ما اعلام شد، مطالعه کرده و شنیده ایم و مدعی این هستیم نظر همه متخصصان را شنیده ایم.

امیرحسین بانکی پور فرد افزود: قانون جمعیت و خانواده هشت سال معطل بود و امسال در مجلس جمع شد، مبحث فضای مجازی و یا قانون نظارت بر صدا و سیما نیز به همین منوال بود و باید به نتیجه برسد.

وی خاطرنشان کرد: طرح جوانی جمعیت ۲۱ مساله دارد که هفت مساله آن با اولویت است که موارد مختلف بر اساس اولویتها بررسی شده در قانون نیز موارد تشویقی مختلفی از جمله اعطای تسهیلات زمین و مسکن برای خانواده های دارای سه فرزند در مناطق پیرامونی کلانشهرها مطابق اولویتها دیده شده است.

روزانه ۲ هزار سقط جنین در کشور روی می دهد

نماینده مردم اصفهان و ورزنه گفت: از دیگر مسائل با اولویت در موضوع جمعیت مساله سقط جنین بود، باید توجه داشت کشور با فوت روزانه ۲۰۰ بیمار کرونایی در وضعیت قرمز قرار می گیرد اما در حال حاضر روزانه ۲ هزار سقط جنین در کشور روی می دهد.

بانکی پور افزود: باید اعماق این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و انگیزه ها و ریشه های اصلی سقط جنین در کشور شناسایی شده و سپس با آن مقابله شود.

وی گفت: سیاستهای بهداشت و درمان کشور و همچنین مواردی مانند هزینه های زایمان و بارداری با سیاستهای کلان جمعیت در کشور هماهنگ نیست و در طرح جمعیت مجلس این موضوعات دیده شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مقرر شده است ۱۰ درصد بودجه ساخت سریالها و فیلم ها در صداوسیما در رابطه با ترویج سیاستهای جمعیتی کشور در این حوزه به ساخت محصولات تلویزیونی مصروف شود.

بانکی پور خاطرنشان کرد: موضوع جمعیت و خانواده به عنوان یک شعار مطرح می شود اما همین شعار شامل ۷۴ ماده بود که همه در کمیسیون فرهنگی به دقت بررسی شده است.

وی اضافه کرد: با پایان یافتن کار ۲ اولویت جمعیت و فضای مجازی در مجلس، در سال دوم فعالیت مجلس یازدهم موضوع صداو سیما و ورزش در اولویت کار کمیسیون فرهنگی قرار می گیرد.

در ابتدای این نشست جمعی از اساتید دانشگاه و نمایندگان تشکل های دانشجویی مشهد به بیان نقطه نظرات خود پیرامون فعالیتهای کمیسیون فرهنگی، اولویتهای فرهنگی کشور، مسائل آموزشی در دانشگاه ها و موضوع جمعیت و تسهیل فرزندآوری پرداختند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟