فوری / خروج همه نظامیان آمریکا از پایگاه هوایی افغانستان


فوری / خروج همه نظامیان آمریکا از پایگاه هوایی افغانستان

رکنا: طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا امروز جمعه همه نیروهای خود را از پایگاه هوایی بگرام واقع در شمال پایتخت افغانستان خارج کرد.

پایگاه بگرام واقع در شمال پایتخت افغانستان بزرگترین مقر نیروهای آمریکایی در افغانستان بود و در اوج حضور آنها تا 100هزار سرباز آمریکایی را در خود جای داده بود. رسانه‌ های مختلف آمریکایی از قول چند مقام نظامی این کشور نوشته‌اند که بعد از نزدیک به 20 سال، همه سربازان آمریکایی و دیگر نیروهای ناتو از پایگاه هوایی بگرام در شمال کابل در افغانستان تخلیه شده‌اند. خبر تخلیه بگرام افغانستان نشانه‌ای از نزدیک شدن خروج تمام نیروهای خارجی از افغانستان است، روندی که آمریکا و متحدانش می‌خواهند تا 11سپتامبر به انجام برسانند.

به گزارش رکنا، نیروهای سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز جزو این دسته از نیروها هستند که خروج آنها نیز از بگرام انجام شده است.

این در حالی است که شبکه تلویزیون سی ان ان آمریکا امروز به نقل از یک مقام وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که قرار است این نیروهای امروز برای تکمیل فرایند خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان، از این پایگاه آمریکایی خارج شوند.

این رسانه آمریکایی، این عزیمت را نشانه پایان حضور آمریکایی‌ها در این پایگاه نظامی در این کشور دانست و نوشت: اگرچه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان هنوز کامل نشده است اما انتظار می‌رود خیلی زود انجام شود.

نزدیک به دو دهه پس از ورود اولین نیروهای آمریکایی به بگرام و کمک به کنترل این منطقه پس از حملات ۱۱ سپتامبر، حضور نظامیان آمریکایی در این میدان جنگ بدون سر و صدا پیش رفت. اکنون به نظر می رسد زمان طولانی ترین حضور آمریکا در جنگ افغانستان به پایان رسیده باشد.

به گفته یک مقام آمریکایی که اشاره ای به نامش نشده است، با این وجود گفت وگوها با گروه طالبان افغانستان «با پیشرفت بسیار کمی» ادامه دارد.

بر پایه این گزارش، عقب نشینی نظامیان آمریکایی از بگرام یک پیروزی نمادین برای طالبان به شمار می آید که نبرد بی امانی را علیه ارتش افغانستان به راه انداخته است.

بر اساس تصمیم «جو بایدن»‌ رییس‌جمهوری امریکا، قرار است روند خروج کامل نیروهای امریکایی و سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از افغانستان تا تاریخ ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی تکمیل شود.

پایگاه هوایی بگرام زمانی یک باند فرسوده بود و ساختمان های اطراف آن حتی برق نداشت. اکنون این فرودگاه یکی از پایگاه‌های اساسی نظامیان امریکایی در افغانستان است در آن‌جا فرودگاه، فروشگاه، باشگاه‌های ورزشی و کلاس های درس برای هزاران نظامی و پیمان‌کاران وجود دارد و تبدیل به یک شهر کوچک شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا