درمان آشفتگی‌های کالبدی زرگنده


درمان آشفتگی‌های کالبدی زرگنده

کوچه‌های باریک و پرشیب زرگنده و بافت فرسوده و متراکمی که اغلب کوچه‌هایش را فرا گرفته، این محله قدیمی را متفاوت‌تر از دیگر محله‌های منطقه 3 کرده است.

همشهری آنلاین _ مرضیه موسوی: انگار کوچه‌ها و خیابان‌های زرگنده از توسعه شهری که اغلب بخش‌های منطقه ۳ را فرا گرفته جا مانده‌اند. اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس در این محله از سال گذشته افزایش یافته و فعالیت‌های مختلفی در گوشه و کنار این محله قدیمی انجام شده است؛ از نوسازی و بهسازی معابر تا تأمین روشنایی و ساخت زمین چمن مصنوعی و پاتوق محلی و...
همین قدم‌های کوچک باعث شده تا این محله از سال گذشته تاکنون شاهد تغییرات چشمگیری در کالبد شهری خود باشد. به نظر می‌رسد بخش مهمی از مشکلات محله زرگنده و آشفتگی‌های کالبدی آن با همین پروژه‌های کوچک محلی قابل حل هستند و به کمک آنها می‌توان کیفیت زندگی در این محله را مطلوب‌تر کرد.

درمان آشفتگی‌های کالبدی زرگنده همایون نورچه‌ای/ شهردار ناحیه ۲ منطقه ۳

وظایف روزمره مدیریت شهری و خدمات روتین به محله زرگنده سر جای خود؛ از رسیدگی به نظافت شهری و جمع‌آوری پسماند تا اقدامات دیگری که در طول سال به‌صورت مستمر در همه مناطق و محله‌ها انجام می‌شود.
اما زرگنده طی یک سال گذشته بیش از اینها مورد توجه بوده و اقدامات مختلفی در آن رقم خورده تا بخشی از مشکلات این محله را برطرف کند. «همایون نورچه‌ای» شهردار ناحیه ۲ منطقه ۳ می‌گوید: «طی سال گذشته توجه ویژه‌ای به نیازهای شهری محله حسن‌آباد و زرگنده داشتیم. این اقدامات همسو با نیازهای محلی انجام شدند. برخی از آنها اقدامات ضروری بودند که در نهایت به کاهش آسیب‌های اجتماعی و جرم و بزه در محله منجر شدند. از جمله این کارها تأمین روشنایی معابر این محله بود. این اقدام امنیت‌ تردد برای اهالی این محله در ساعات شب را بیشتر کرده است. فعالیت‌هایی که طی یک سال گذشته در محله زرگنده انجام داده‌ایم اغلب فعالیت‌های عمرانی هستند.»

درمان آشفتگی‌های کالبدی زرگنده


ایجاد شبکه آبرسانی برای فضای سبز خیابان‌های آرش، راجیان و نونهالان از دیگر اقداماتی بود که طی یک سال در زرگنده انجام شده است.
به واسطه همین اتفاق، دیگر نیاز به آبرسانی با تانکر به این فضای سبز نیست. به دلیل نداشتن فضای مناسب برای تأمین پارکینگ، زرگنده با مشکل جای پارک مواجه است. با این حال در خیابان ظفر این معضل با جمع‌آوری پل‌های زائد و ایجاد امکان پارک خودروها در کناره خیابان تا حد زیادی برطرف شده است.
شهردار ناحیه ۲ می‌گوید: «زرگنده از گذشته بافت متراکمی داشته و وجود شیب زیاد و بافت پلکانی، آن را از بسیاری از محله‌های شهر تهران متمایز کرده است. تشویق مردم به نوسازی بافت فرسوده به کمک دفتر توسعه زرگنده تا حدی در برخی از معابر و کوچه‌ها این مشکل را حل کرده است. با این حال برای رفع بیشتر مشکلات در این محله به مشارکت شهروندان هم نیاز داریم.»

درمان آشفتگی‌های کالبدی زرگنده

زندگی بهتر می‌شود

آسفالت کوچه‌ها و خیابان‌هایی مثل دلیری و عمرانی و... سال‌هاست تعمیر نشده و چاله و کندگی‌های زیادی در آن به وجود آمده بود. این خیابان‌ها و معابر طی یک سال گذشته به‌طور کامل و از نو، آسفالت و آرام‌سازی شده‌اند. تک پله کوچه عطاری مقدم که در سالیان گذشته مانع‌ تردد خودروها به این کوچه می‌شد، برداشته شده و با اصلاح هندسی، ساکنان این کوچه می‌توانند خودروهایشان را به پارکینگ خانه خود منتقل کنند.
«حمید حبیبی» دبیر شورایاری محله زرگنده می‌گوید: «اقداماتی که طی یک سال گذشته در زرگنده انجام شده، در سال‌های گذشته بی‌سابقه بود. از جمله بهسازی معابر و تعویض آسفالت قدیمی محله. یکی دیگر از اقداماتی که اخیراً توسط شهرداری ناحیه ۲ انجام شده، رنگ‌آمیزی و توجه به سیمای بصری کوچه‌هاست. خانه‌های قدیمی در زرگنده وجود دارد که دیوارهای باغ‌ها و حیاط آنها فرو ریخته و مالکان توجهی به آن نمی‌کنند.

درمان آشفتگی‌های کالبدی زرگنده حمید حبیبی/ دبیر شورایاری محله زرگنده

شهرداری با تعمیر دیوارهای فرو ریخته و رنگ‌آمیزی آن، ظاهر زیباتری به این محله بخشیده است.»
تعریض خیابان دانشگر و تبدیل این خیابان به بلوار، معضل ترافیک در این خیابان را برطرف کرده و در ماه‌های گذشته و بعد از تعریض خیابان، دیگر خبری از ترافیک‌های سرسام‌آور در آن نیست. حبیبی می‌گوید: «یکی دیگر از مهم‌ترین اقداماتی که اخیراً توسط شهرداری ناحیه در زرگنده انجام شد، تأمین زمین چمن مصنوعی دومنظوره در این محله بود. این اقدام، محله زرگنده را بعد از ۱۲ سال دوباره صاحب زمین چمن فوتبال کرد و زمین ورزشی عمومی و رایگان را به این محله برگرداند. پیش از این در زرگنده ۳ زمین ورزشی وجود داشت که یکی به بخش خصوصی، فروخته و دیگری به ساختمان سرای محله، تبدیل و بعدی هم توسط شهرداران وقت فروخته شد. اهالی زرگنده طی این سال‌ها از ورزش رایگان در محله خود محروم بودند. اما بالاخره این زمین چمن دومنظوره توسط شهرداری ناحیه ساخته و مدیریت آن به مردم سپرده شد. توجه ویژه
آقای نورچه‌ای در یک سال گذشته به محله زرگنده بهانه‌ای شد برای قدردانی اعضای شورایاری از شهردار ناحیه ۲.»

درمان آشفتگی‌های کالبدی زرگنده امیرحسین نجم‌آبادی از اهالی قدیمی
زرگنده ایده‌آل

زرگنده هنوز تا رسیدن به محله‌ای ایده‌آل فاصله زیادی دارد. با این حال تغییرات چشمگیری که طی یک سال گذشته در محله رخ داده از چشم اهالی پنهان نمانده است. «امیرحسین نجم‌آبادی» از اهالی قدیمی و معتمد محله زرگنده می‌گوید: «اجرای پروژه‌های کوچک محلی از مهم‌ترین دلایل ایجاد انگیزه در شهروندان محله برای مشارکت‌های اجتماعی هستند. این اقدامات که اغلب زودبازده هم هستند و زمان نسبتاً کوتاهی برای به ثمر رسیدن آنها مورد نیاز است، با زندگی روزمره اهالی ساکن در یک محله سر و کار دارد و تأثیر خود را در ارتقای کیفیت زندگی مردم می‌گذارد. در یک سال گذشته هم با وجود کسری بودجه‌ای که در همه محله‌های شهر تهران شاهد بودیم، این پروژه‌ها در حسن‌آباد و زرگنده انجام شدند و حال و هوای مردم و محله بعد از سال‌ها تغییر کرد.»

درمان آشفتگی‌های کالبدی زرگنده


او از مطالبات اهالی محله از مدیران شهری می‌گوید که با اجرای آنها، بخشی از مشکلات شهری برطرف می‌شود: «با وجود مصوبه شورای امنیت کشور برای دایر شدن کلانتری حسن‌آباد و زرگنده، هنوز این کلانتری در محله ایجاد نشده است. راه‌اندازی این مرکز کلانتری حتی به‌صورت استقرار کانکس می‌تواند به تأمین امنیت در محله کمک زیادی کند. نیاز بعدی که اغلب اهالی محله پیگیر آن هستند، راه‌اندازی یک خط تاکسی از مترو قلهک به داخل محله زرگنده است. راه‌اندازی این خط تاکسی یا ون در این مسیر هم به افراد شاغل، هم دانشجویان و هم سالمندانی که در این مسیر تردد دارند کمک زیادی می‌کند. مطالبه بعدی ساخت بازار میوه وتره‌بار در جنوب محله است تا دسترسی اهالی این بخش محله به تره‌بار راحت‌تر شود و علاوه بر آن اهالی محله‌های همجوار هم از امکانات این بازارچه‌تره‌بار بهره‌مند شوند.»

کد خبر 611266

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک