رهبری سازمانی کوانتومی؛ الگوی جدید در کسب و کار
رهبران کوانتومی میتوانند چشماندازهای متفاوتی درباره واقعیت داشته باشند، آنها قادرند تا کنترل و فرماندهی را با آگاهی حسی بیشتر از هر وضعیتی جایگزین کنند که میتواند پتانسیل خلاقیت را از نبوداطمینان رها کند. این رهبران با سر و قلب خود هدایت میکنند.
حتی پیش از همهگیری جهانی ایجاب میکرد مدلهای رهبری سازمانی مورد تجدیدنظر قرار گیرند، دنیای کار که توسط الگوی قدیم نیوتنی مدیریت میشدند مردم و سازمانها را مانند ماشین (مجموعهای از قطعات گسسته) در نظر میگرفتند که قادر بهکار با ثبات، قطعیت قابلکنترل و قابل پیشبینی بودند که به نظر میرسید برای اهداف نامناسب باشند. این الگو تا حد زیادی مسوول بسیاری از مشکلات سازمانها از جمله سطح پایین مشارکت، بهرهوری، عملکرد، نوآوری و سود پایین است.
نامناسب بودن این رویکرد قدیمی برای مدیریت و سازمانهای پیشرو با همهگیری افزایش پیدا کرده است، بهطوریکه ما به یک عصر کوانتومی سوق داده شدهایم که نیازمند جهش، چابکی، سازگاری و شجاعت است تا تصمیمات جسورانهای برای بقا و رشد در این دنیای بیثبات و غیرقابل پیشبینی اتخاذ کنیم. در عصر کوانتوم، این دنیای پیچیده و آشفته در اطراف ما، درون سازمانها و همچنین بدن و ذهن ما است.
الگوی کوانتومی به نوع جدیدی از رهبری نیاز دارد، بسیاری از رهبران نیاز دارند خودشان از نو اختراع کنند، فکر کنند، انجام دهند و در یک مسیر جدید قرار گیرند. رهبران کوانتومی میدانند چگونه با ایجاد فرهنگهای مراقبتی و مشارکتی، خلاقیت را در زمان عدماطمینان و بیثباتی پرورش دهند.رهبران کوانتومی میتوانند چشماندازهای متفاوتی درباره واقعیت داشته باشند، آنها قادرند تا کنترل و فرماندهی را با آگاهی حسی بیشتر از هر وضعیتی جایگزین کنند که میتواند پتانسیل خلاقیت را از نبوداطمینان رها کند. این رهبران با سر و قلب خود هدایت میکنند.
برای بسیاری، این وظیفه شهودی است و بدیهی است که چالش در درک چگونگی تاثیر هر رفتار ما در این تغییر نهفته است. همه رهبران از خودآگاهی لازم برخوردار نیستند، بنابراین چه نوع سبک رهبری و فرهنگ سازمانی برای شیوههای جدید کار در جهان پس از همهگیری مورد نیاز است؟
این مقاله چهار مورد از این زمینههای اصلی شامل شفافیت، صراحت، آرامش و دلسوزی را بیان میکند.
* شفافیت: شفافیت نهتنها پیام بلکه باید ارزشها و هدف را نیز به روشنی بیان کند. رهبران باید بپرسند سازمان به کجا میرود و هدف بالاتر این سازمان چیست؟ چگونه میتوانیم به دنیا خدمت کنیم؟ مهم این است که از تصویر بزرگتر و پیدا کردن معنا در هرجومرج آگاهی داشته باشیم.
* صراحت: رهبران سازمانی باید صداقت، صراحت و امانتداری را به همه افراد سازمان نشان دهند. در عصر رسانههای اجتماعی اصالت میتواند به سهولت آشکار شود، بنابراین شفافیت نیاز دارد تا اصالت را موردتوجه قرار دهد. اگر رهبر سازمانی آنچه را که بیان میکند عمل کند، دیگران از او الهام خواهند گرفت. صراحت ایمنی روانی ایجاد میکند که تاثیر مثبتی بر عملکرد، مشارکت و سود خواهد داشت.
* آرامش: دورشدن از ترس و نگرانی حیاتی است. آرامش فراتر از امواج است و میتواند هوشعاطفی و همچنین هوش اجتماعی را تحتتاثیر قرار دهد که بر افراد پیرامون رهبران تاثیر میگذارد. تحقیقات نشان دادند وقتی رهبران هوشهیجانی- اجتماعی را ابراز میکنند آنها ماهیت ذهنی افراد پیرامون آنها را تحتتاثیر قرار میدهند.
* دلسوزی: رهبری انسانی و کوانتومی یک مزیت رقابتی جدید ارائه میدهد. رهبران سازمانی که رهبری آمرانه را بهکار میگیرند مانند الگوهای قدیمی منسوخ خواهند شد. شرکتها بدون رهبری انسانی که بیانگر همدلی، مهربانی و عشق باشد زنده نخواهند ماند.