(تصاویر) صحنه‌هایی از دو دهه حضور نظامی آمریکا در افغانستان


(تصاویر) صحنه‌هایی از دو دهه حضور نظامی آمریکا در افغانستان

رئیس جمهور آمریکا وعده داده که خروج نیروهای این کشور از افغانستان تا 11 سپتامبر سال جاری میلادی پایان می‌یابد و به این ترتیب، این کشور به جنگی 20 ساله در افغانستان پایان می‌دهد.

نیرو‌های نظامی آمریکا پس از ۲۰ سال از افغانستان خارج شدند. در طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده (در افغانستان) ۲۲۰۰ سرباز این کشور کشته شدند.

به گزارش فرارو، تخمین زده می‌شود که در طول ۲۰ سال دخالت نظامی آمریکا، بیش از یکصد هزار شهروند افغان در جنگ کشته و زخمی شده‌اند.

وزارت دفاع افغانستان روز جمعه تائید کرد که پایگاه بگرام بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در اختیار ارتش افغانستان قرار گرفته و نیرو‌های واشنگتن این پایگاه را ترک کرده‌اند.

پایگاه بگرام در سال ۲۰۰۹ میزبان حضور حدود ۴۰ هزار نظامی آمریکایی بود و اینکه ارتش افغانستان در شرایط موجود چگونه از این پایگاه حفاظت خواهند کرد، روشن نیست.

بر اساس تصمیم جو بایدن رئیس‌ جمهوری آمریکا، قرار است روند خروج کامل نیرو‌های ایالات متحده و سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از افغانستان تا تاریخ ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی تکمیل شود.

بایدن گفت زمان پایان یافتن طولانی‌ترین جنگ آمریکا بعد از دو دهه جنگ که ۲۲۰۰ نیروی آمریکایی را به کشتن داد و جان ۳۸ هزار غیرنظامی افغان را گرفت و یک تریلیون هزینه بر جای گذاشت، فرا رسیده است.

اما این خروج با تردیدهای زیادی همراه شده است، آن هم در شرایطی که طالبان پیشرفتهای میدانی حاصل کرده و این نگرانی وجود دارد که افغانستان به زودی وارد جنگ داخلی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور