علل ، علایم و درمان مازوخیسم یا خودآزاری


فرد مبتلا به مازوخیسم از شریک جنسی خود درخواست رفتار آزار دهنده مثل بستن چشم، لگد مال کردن ، کتک زدن، سیلی زدن، فحش دادن و تحقیر کردن یا حتی بریدن و سوزاندن بدن میکند.

علل ، علایم و درمان مازوخیسم یا خودآزاریشفاآنلاین>سلامت جنسی>مازوخیسم به معنی لذت بردن از هر نوع آسیب جسمی یا تحقیر روحی است که بیشتر در روابط جنسی بروز پیدا میکند و فرد برای رسیدن به لذت جنسی خودش را در معرض انواع اهانت ، توهین و تنبیه قرار میدهد.

به گزارش شفاآنلاین:اصطلاح مازوخیسم برای اولین بار در روانشناسی جنسی آورده شد. البته مازوخیسم تعریف بسیار گسترده تری دارد و هر نوع لذت از آسیب رساندن به خود را شامل میشود این آسیب رساندن میتواند توسط خود فرد انجام شود یا این که توسط دیگران. از آنجایی که اغلب مازوخیسم در رابطه جنسی بروز بیشتری دارد در این مقاله بیشتر به مازوخیسم جنسی میپرداریم.

مازوخیسم به چه معناست؟ مازوخیسم به معنی لذت بردن از طریق درد و تحقیر است. یک فرد مازوخیسم همیشه خود را در معرض رنج کشیدن دائمی میبیند البته شاید ردپایی ازشخصیت مازوخیسم در خیال پردازی ها یا اعمال جنسی فرد مشاهده نشود. در گذشته یک فرد مازوخیست معمولا ردپایی از یک فرد سادیستیک و آزارگر وجود دارد که در کودکی او نقش مهمی داشته است و باعث شده حیات فرد به او گره بخورد.

مازوخیسم از نظر لغوی به معنی خود آزاری است و یک اختلال روانی – جنسی محسوب میشود که فرد فقط با ایجاد درد جسمی و تحقیر روحی به رضایت خاطر روحی یا جنسی میرسد و از این که در رابطه جنسی مورد آزار و درد قرار بگیرد، لذت میبرد.

قرار گرفتن در حدفاصل درد و لذت در افراد مازوخیسم از خواسته و تمایل آن ها نشات نمیگیرد بلکه یک حس درونی است که به صورت خودکار ایجاد میشود و درد و تحقیر را به آن ها تحمیل میکند.

خودآزاری یا مازوخیسم میتواند در هر سنی از کودکی تا پیری بروز کند ولی بیشتر در افراد جوان و میان سال دیده میشود.

تعریف علمی مازوخیسم

اگر میخواهید بدانید که از نظر علم بیولوژی مازوخیسم به چه معناست باید بگوییم که وقتی یک فرد مبتلا به مازوخیسم درد میکشد، سیستم عصبی او شروع به ترشح هورمون اندروفین میکند. هورمون اندروفین به نام هورمون لذت و سرخوشی شاخته میشود. واکنش بدن این افراد نسبت به درد دقیقا مشابه به حسی است که مورفین برای یک فرد ایجاد میکند.

فرد مبتلا به مازوخیسم از شریک جنسی خود درخواست رفتار آزار دهنده مثل بستن چشم، لگد مال کردن ، کتک زدن، سیلی زدن، فحش دادن و تحقیر کردن یا حتی بریدن و سوزاندن بدن میکند.

علایم مازوخیسم

لذت بردن از درد در رابطه جنسی

درخواست آسیب رساندن از طرف شریک جنسی

لذت بردن از رفتارهای جنسی نابهنجار

نداشتن احساس گناه و شرم از رابطه جنسی نابهنجار

هر گونه صدمه زدن و آسیب رساندن به بدن مثل بریدن قسمت های مختلف یا کندن پوست یا خراش دادن زخم های قدیمی، سوزاندن یا ضربه زدن با اشیا داغ به بدن ، سوراخ کردن پوست ، ضربه زدن با اشیا مختلف به بدن.

مازوخیسم احساساتی یا مازوخیسم روانی

مازوخیسم احساساتی چیست ؟ مازوخیسم احساساتی یا مازوخیسم روانی مشکلی است که در آن ، فرد به دنبال تحقیر شدن است و هر چه از نظر احساسی تحقیر شده و کوچک شمرده شوند و احساساتشان لگدمال شود، احساس بهتری پیدامیکنند و تا زمانی که به آن ها توهین نشود و شخصیتش خورد نشود به آرامش نمیرسند.

یکی از رابطه های نشان دهنده مازوخسیم ، رابطه ارباب و برده است، فرد مبتلا به مازوخیسم ، خودش را تمام و کمال در اختیار ارباب قرار میدهد و اصرار دارد که از او آزار کلامی و الفاظ رکیک بشوند. بدرفتاری و خرد کردن شخصیت در رابطه جنسی جزو مواردی است که به او لذت میدهد.

مازوخیسم فیزیولوزیک

مازوخیسم فیزیولوژیک بسیار شدیدتر و خطرناک تر و آسیب رسان تر است مازوخیسم احساساتی است. فردی که مبتلا به مازوخیسم فیزیولوژیک باشد با اهانت ها و آزارهای کلامی ، آرامش پیدا نمیکند و برای رسیدن به آرامش درخواست آزار جسمی و شکنجه دارد.

فرد مبتلا به مازوخیسم فیزیولوژیک از این که مورد شکنجه و کتک خوردن و آسیب جسمی قرار بگیرد، لذت میبرد. این افراد در موارد شدید از سوختن ، پاره شدن پوست ، کندن مو و آسیب های شدید لذت میبرند. شکنجه هایی که فرد با اشتیاق خودش را در معرض آن ها قرار میدهد میتواند برای سلامت جسمی او بسیار خطرناک باشد.

علت مازوخیسم جنسی

از نظر روانشناسان ، مازوخیسم جنسی به دلیل تجربیات تلخ کودکی و خشم و نفرت سرکوب شده ایجاد میشود. این خشم و تنفر سرکوب شده از دوران کودکی باعث میشود که فرد با آسیب رساندن به خود در واقع از خودش انتقام گرفته و به آرامش برسد.

متاسفانه اختلال مازوخیسم به مرور زمان شدت میگیرد و در شرایطی که فرد تحت فشار روانی قرار بگیرد ، به قدری شدت میگیرد که ممکنن است مجر به آسیب شدید جسمی شود.

با گذشت زمان افسردگی افراد مازوخیسم شدیدتر میشود، به همین دلیل توصیه میشود برای درمان افراد مازوخیسم تعلل نکنید تا منجر به پشیمانی همیشگی برایتان نشود.

تفاوت بین مازوخیسم و سادیسم

سادیسم از نظر تعریف دقیقا در مقابل مازوخیسم قرار دارد.

فرد مازوخیسم از این که رنج بکشد و تحقیر شود لذت میبرد ولی فرد سادیسم از این که به دیگری آسیب برساند و او را تحقیر کند لذت میبرد.

یک مثال عینی برای شناخت تفاوت مازوخیسم و سادیسم رابطه ارباب و برده است. در این رابطه ارباب سادیسمی و برده مازوخیسمی است.

احتمال بروز مازوخیسم در چه افرادی بیشتر است؟

اغلب افراد مازوخیسم در زندگی خود با خودکشی ، خودزنی یا اعمال آسیب رسان از سوی نزدیکان درگیر بوده اند. که میتواند با محرک هایی مثل افسردگی ، مواد مخدر و الکل تقویت شده و به مرور زمان، بروز پیدا کند.

سیستم عصبی فرد مازوخیسم به مرور زمان نسبت به درد میتواند واکنش های مختلفی بروز دهد و زمینه ساز اختلالات عصبی از جمله اضطراب ، افسردگی ، اختلال جنسیت و حمله های عصبی شود.

راههای درمان مازوخیسم

مازوخیسم را میتوان به دو شکل درمان دارویی و انجام مشاوره های منظم ، از بین برد. البته درمان مازوخیسم سخت و زمان بر است و نیاز به همکاری بسیار زیاد بیمار دارد. مشاور با استفاده از روش های روان درمانی بینش مدار یا شرطی سازی انزجاری، مدیریت احساسات، شایسته سازی الگوهای برانگیختگی جنسی ، بازسازی سناختی و آموزش مهارت های اجتماعی به فرد کمک میکند.

از دارو میتوان برای کاهش رفتارهای غیر متعارف و توهمات ذهنی استفاده کرد.

در موراد بسیار حاد که فرد تمایل شدیدی به آسیب رساندن جسمی به خود دارد باید از داروهای قوی و خاص که توسط پزشک تجویز میشود استفاده کرد و بعد از بهبود شرایط از جلسات مشاوره کمک گرفت.

در اغلب موارد فرد میتواند با کمک مشاور ، جنون روانی خود را کنترل و مهار کند.

از روش های هیپنوتیزم درمانی هم میتوان برای کنترل و بهبود رفتار مازوخیسم استفاده کرد که میتواند در برخی موارد کمک کننده باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان