راه های توسل به امام رضا (ع)/ فضیلت و برکات زیارت خاصه امام رضا (ع)


راه های توسل به امام رضا (ع)/ فضیلت و برکات زیارت خاصه امام رضا (ع)

حجت الاسلام والمسلمین پیکری با اشاره به فضیلت ها و برکات زیارت خاصه امام رضا (ع) گفت: قرائت زیارت خاصه و نماز توسل به امام رضا (ع) از بهترین راه های توسل به ایشان است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، ۲۳ ذی‌القعده روز بسیار شریفی است، این روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع) است و زیارت آن حضرت از دور و نزدیک سنت است. ذی‌القعده از آن جهت که ولادت امام رضا(ع) در آن رخ داده، ماه آن امام بزرگوار گفته شده و به همین دلیل نیز در این ماه زیارت امام رضا(ع) از راه دور و نزدیک اجر و ثواب بسیاری دارد، که البته در این میان روز ۲۳ ذی‌القعده مورد سفارش ویژه است.


علامه مجلسی می‌گوید: زیارت حضرت رضا(ع) در روزهای مقدس اسلامی افضل است؛ خصوصا روزهایی که اختصاص به آن حضرت دارد. مثل روز ولادت (۱۱ ذی‌القعده) و روز شهادت آن حضرت (مطابق مشهور آخر ماه صفر) سپس از کتاب اقبال مرحوم سید بن طاووس استحباب زیارت آن حضرت را در روز ۲۳ ذی‌القعده (طبق روایتی روز شهادت آن حضرت) نیز نقل می کند و در پایان می‌نویسد: استحباب زیارت آن حضرت در ماه رجب گذشت(بحار الانوار جلد ۹۹ صفحات ۴۳ و ۴۴). مرحوم محدث قمی روز ۲۵ ذی‌القعده را نیز به این موارد ضمیمه کرده است.

خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با حجت الاسلام والمسلمین «محمد پیکیری» مدیر حوزه علمیه امام علی بن ابیطالب (ع) گفتگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

درباره ولادت و شرایط سیاسی حاکم در دوران کودکی امام رضا (ع) توضیح دهید؟

امام هشتم حضرت علی بن موسی که بعد از قبول مشروط ولایت عهدی به رضا لقب گرفتند، در لسان متشرعه بر اساس درایت رسول اکرم که به شکل یک معجزه نمود پیدا کرد، سالها قبل از تولدشان به عالم آل محمد ملقب شدند. آن حضرت در روز۱۱ ذیقعده سال ۱۴۸ هجری قمری در مدینه النبی به دنیا آمدند. پدر آن حضرت، امام موسی بن جعفر و مادرآن حضرت، به نام تکتم و نجمه اشتهار داشتند و بنا بر نقلی بعدها به او ام البنین نیز خطاب می کردند. در وصف آن بانوی محترمه و مکرمه گفته اند که بسیار فاضله و با کرامت بود و بسیار مورد احترام شوهر خود امام کاظم علیه السلام و سایر وابستگان به اهل بیت بوده است او در اصل، اهل نوبه سرزمینی در جنوب مصر بود.

در نیمه قرن دوم هجرى هنگامی که امام کاظم علیه السلام تقریبا بیست ساله بود در همان سرزمین مشاهده کرد که بانوی با وقاری با نام تکتم به عنوان برده معرفی شده است، امام کاظم علیه السلام ایشان را به همراه خود به مدینه آورد و نزد حضرت امام صادق علیه السلام پدر خود ایشان را به عقد خود در آورد ونام نجمه را بر وی نهاد.

تاریخ نگاران آورده اند که به دلایل مختلف به آن بانوی مکرمه لقب های گوناگونی داده اند مثلاً لقب صقره به دلیل باهوشی و همت والاى آن بانو، لقب سُکَن به دلیل متانت و وقار او، و همچنین سایر القاب .

در نقلی آمده است: روزى حمیده همسر بزرگوار امام صادق (ع ) در عالم رویا، رسول گرامى اسلام (ص )را دید که به او فرمودند:اى حمیده ! نـجـمـه را به ازدواج فرزند خود موسى برگزین. چون او فرزندى به دنیا خواهد آورد که بهترین انسانهای روى زمین می شود. لذا ، همسربزرگوار امام صادق علیه السلام یعنی مادر موسی بن جعفر علیه السلام، او را که کنیزى از بدگان اهل کتاب و اهال دیار غرب بود، خرید و به منزل خود آورد و او را آزاد کرده و به عقد فرزند خود در آورد.حاصل ازدواج امـام مـوسـى بـن جعفر(ع ) و نجمه،استمرار نور امامت بود و عالم آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین به عرصه جهان گذاشت.

در دوران کودکی امام هشتم علیه السلام این بانوى مکرمه با بذل تمام همت خود در تربیت فرزند بی بدیلش ، احترام بالاتری پیدا کرد و به عزت او روز به به روز افزوده می شد.

از آن بانوی فاضله نقل شده است که: وقتى فرزندم رضا (ع) متولد شد، همسرم موسى بن جعفر (ع) وارد شد و او را در آغـوش گرفت سپس در گوش راستش اذان و در گوش چپ او اقامه گفت و با آب فرات کام او را برداشت و بعد قنداقه را به من سپرد، و گفت : اى نـجـمـه ! کـرامـت پروردگارت بر تو مبارک باد، او را بگیر که او بقیة اللّه در روى زمین است .



در خصوص امامت امام هشتم و تقارن این امامت با خلفای جور چه مطلبی حائز اهمیت است؟

امام رضا علیه السلام در ۳۵ سالگی بعد از شهادت امام کاظم (ع)، پرچم امامت وهدایت را به دوش گرفت و مدت امامت آن امام همام تقریبا ۲۰سال به طول انجامید، مدت ده سال اول این دوره؛ هارون خلیفه بود و پنج سال هم دوره خلافت امین فرزند هارون و پنج سال دیگر را با مامون برادر امین که خلیفه ای زیرک و بد طینتبود گذراندو در سن ۵۵ سالگی یعنی در سال۲۰۳هجری در سنا باد مشهد با سم مأمون به شهادت رسید.

مطلبی حائز اهمیت در طول این دوران آن است که، امام رضا علیه السلام وظیفه صیانت از دین ومعارف متعالی آن وهدایت مسلمین خصوصا شیعیان وموالین خود را به نحو شایسته وبلکه به مطلوبترین شکل ممکن ، پیگیری می نمود در حالی که نقطه اتکا و طمئنینه شیعان بود بعنوان نمونه نقل شده است که : بین سالهای ۱۸۳تا۱۹۳هجری قمری یعنی در زمان خلافت هارون هنگامیکه آن حضرت در مدینه زندگی می کرد هارون از رقّه آهنگ مکه کرد و عموی او عیسی بن جعفر به او گفت : ای هارون سوگندی را که خورده ای مبنی بر آنکه هر کس بعد از موسی بن جعفر ادعای حکومت کندگردنش را می زنی به یاد آور واکنون پسر او علی بن موسی است که این ادعا را دارد، پس باید گردن او را بزنی .هارون با سوالی که حکایت از وحشت او از مواجه شدن با امام داشت از عموی خود پرسید: میخواهی چه کنم .آیا همه خاندان موسی بن جعفر راگردن زده و کسی را که هنوزجرمی مرتکب نشده بکشم؟

در همین شرایط محمد بن سنان که از راویان حدیث است می گوید: در روزگار هارون خدمت امام رضا علیه السلام رسیدم و به ایشان عرض کردم:شما خود را به امرامامت مشهور ساخته اید و برجای پدر تکیه زده اید، در حالیکه ازشمشیر هارون خون می چکد؟

امام علیه السلام فرمود: آنچه مرا بر این امر شجاعت بخشیده سخن پیامبرصلوات الله علیه است که فرمود: اگر ابو جهل یک تارمو از سر من کم کرد گواه باشید که من پیامبر نیستم و من می گویم اگر هارون یک مو از سر من کم کرد گواه باشید که من امام نیستم و چنان که امام علیه السلام فرمود هارون در طول عمر خود هرگز نتوانست به جان امام علیه السلام تعرض کند. واین گونه بود که اما علیه السلام اطرافین خود را از صلابت وشجاعت خویش بهره مند می ساخت اما در زمان امین چون امین هارون را که برادرش بود از ملایت عهدی خلع وموسی فرزند خود را به ولایت عهدی منصوب کرد جنگ گسترده ای بین آن دو شکل گرفت که منجر به کشته شدن امین ونهایتا خلافت مامون شد که خلیف برادر کش لقب گرفت و نکته حائز اهمیت آن است که مسئله ولایت عهدی صورتی حیاتی وجدی معادل خود خلیفه گری پیدا کرد و در نتیجه برای مامون مهم بود که ولیعهدی را بر گزیند که انتصابش برای او اعتبار ایجاد کند

آیا مامون توانست به واسطه ولایتعهدی امام رضا (ع)، به اعتبار در میان مردم برسد؟
کیاست امام هشتم علیه السلام سبب شد که نه تنها مامون با وجود آنکه تبلیغات فراوان کرد و لقب رضا را نسبت به امام هشتم برسر زبانها انداخت و سکه های زیادی از طلا ونقره با نام رضا ضرب کرد، اما از این تدبیر طرفی نسب و از لحظه حرکت امام هشتم علیه السلام از مدینه به سمت طوس وبعد از استقرار آن حضرت لحظه به لحظه پایه های حکومت مامون به لرزه افتاد.

البته مامون در میان خلفای عباسی ازبقیه زیرک تر وبد جنس تر وسفاک تر بودو از نظر علم رسمی از سایرین باسواد تر بود لذا با برخی از عالمان مناظره می کرد و این گفتگوهای علمی را هم پوششی برای جنای وحکومت ناحق خود کرده بود.

در زمان حکومت او عالمان به پایتخت دعوت می شدند،و تشویقهایی که مامون از اندیشمندان می کرد فضای فریب نخبگان را هم کرده بودو از همین فضا برای ضربه زدن به امام استفاده می کرد ومناظراتی ترتیب می داد تا آبروی امام را ببرید ولی همواره این مناظرات برعکس هدف مامون از کار در می آمد وموجب ترویج عظمت امام می شد که این نکته ای حائز اهمیت است و از شمانیز که برخی از این مناظرات را در سایت خود منعکس کرده اید تشکر می کنم.


زیارت امام رضا (ع) چه برکاتی برای انسان دارد؟

نشاط و شادابی، آمرزش گناهان، شفاعت، نجات و دادرسی، رهایی از آتش جهنم، وعده بهشت، موقعیت خاص در قیامت، پاداش زیارت رسول خدا (ص)، ثواب مجاهدان و شهیدان، استجابت دعا از جمله برکات قرائت زیارت خاصه امام رضا (ع) است.

در روایتی که در این باره از پیامبر خدا، امام کاظم، امام جواد و امام رضاعلیهم السلام نقل شده تأکید فراوان شده است که پاداش زیارت آن حضرت بهشت است. رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: اوجب الله عزوجل له الجنة.

از امام موسی بن جعفر و امام جوادعلیهم السلامنقل شده است: فله الجنة. کسی که قبر پسرم را زیارت کند، بهشت از آن اوست. یا امام جوادعلیه السلام فرمود: ضمنت لمن زار قبر ابی بطوسٍ عارفاً بحقه الجنة علی الله تعالی. من ضامن بهشت برای کسی هستم که قبر پدرم را در طوس زیارت کند وحق او را بشناسد.

عبدالعظیم حسنی از امام جواد علیه السلام چنین نقل کرده است: الجنة واللّه ِ. سوگند به خدا، بهشت برای کسی است که قبر پدرم رازیارت کند.

امام جواد ـ علیه السلام ـ در پاسخ به این سۆال که ثواب کسی که در خراسان زائر پدر شما باشد، چیست؟ فرمود: الجنةُ واللهِ الجنةُ واللهِ. سوگند به خدا بهشت است، سوگند به خدا بهشت است. حضرت رضا علیه السلام فرمود: زائر من روز قیامت در درجه من، و با من آمرزیده خواهد شد.

حضرت عبدالعظیم حسنی می گوید: به امام جوادعلیه السلام عرض کردم درباره قبر امام حسین علیه السلام و قبر پدر بزرگوار شما در طوس تردید دارم؛ نمی دانم به طوس برای زیارت پدرتان مشرف گردم یا به کربلا روم برای زیارت امام حسین علیه السلام؛ آن حضرت فرمود: همین جابمان، آنگاه از اتاق بیرون رفت و برگشت در حالی که اشک هایش بر دو گونه اش جاری بود. پس فرمود: زائران قبر امام حسین علیه السلام فراوانند و زوار قبر پدرم کم اند.

در روایت دیگری از امام هادی علیه السلام نقل شده است: هر کس حاجتی دارد، باید به زیارت قبرجدم، علی بن موسی الرضاعلیه السلام در طوس بشتابد. او باید با غسل به زیارت رود و دو رکعت نماز نزد سر آن حضرت ـ بالای سرـ بخواند و در قنوت حاجت خود را بخواهد. همانا دعایش مستجاب خواهد شد، اگر خواسته او گناه یا قطع رحم نباشد.

به چه طریقی می توان به امام رضا علیه السلام توسل کرد؟

یکی از راه های توسل به امام رضا (ع) به جهت امور مادی و معنوی صلوات خاصه امام رضا است. هر روز ۱۱۰ مرتبه صلوات خاصه امام رضا را به روح حضرت امام رضا (ع) فرستاده و تا ۴۰ روز ادامه دهید که فوق العاده مجرب است.

صلوات خاصه امام رضا یکی از بهترین راه های حاجت گرفتن توسل به امام رضا (ع) می باشد. توسل به امام رضا (ع) در بین ایرانیان تا جایی اهمیت دارد که امام خمینی (ره) در این مورد می ‎فرمایند: تمامی نیروها، تمامی قدرت ها در هر جا هستند، محتاج به توجه خاص حضرت رضا سلام الله علیه هستند.

غیر از صلوات خاصه امام رضا، برترین راه توسل به امام رضا (علیه السلام) طریقه اى است که از خود ایشان وارد شده است:« هرگاه اتفاق مهمى براى تو رخ داد، دو رکعت نماز بخوان، در یک رکعت فاتحه و آیت الکرسى و در رکعت دوم حمد و سوره قدر را بخوان، بعد از آن قرآن را بردار و آنرا بالاى سرت بگیر و بگو:« اللّهُمَّ بحَقِّ ما أَرْسَلْتَهُ إِلى خَلْقِکَ، وَ بحَقِّ کُلّ آیَة فِیه، وَ بحَقِّ کُلّ مَنْ مَدَحْتَهُ فیهِ عَلَیْکَ، وَ بحَقِّکَ عَلَیْهِ، وَ لانَعْرِفُ أَحَداً أَعْرَفُ بحَقِّکَ مِنْکَ.»

بعد ۱۰ بار مى گویى: یا سَیّدى یا اللّه و ۱۰ بار بحَقِّ مُحَمَّد و ۱۰ بار بحَقِّ عَلىّ و ۱۰ بار بحَقِّ فاطِمَةِ و به همین شکل ۱۰ بار نام هر کدامیک از ائمه را یکى پس از دیگرى می گویى. امام رضا (علیه السلام) مى فرماید: تا این که به امام زمانت می رسى. به راستى که از جاى خود برنمی خیزى مگر اینکه خداوند حاجت تو را مستجاب می سازد.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این 11 مرد شیطان صفت دست به قتل و آزار زنان و مردان می زدند / مخوف ترین باند بی رحم را ...