خطرات میوم رحم، تشخیص و درمان


خطرات میوم رحم، تشخیص و درمان

میوما یا همان فیبروم رحمی از شایع‌ترین بیماری‌ها در زنان بوده که توسط دکتر زنان و زایمان به راحتی قابل پیشگیری و درمان است. این توده خوش‌خیم غالباً در زمان باروری در رحم ظاهر می‌شود و هرگز به سرطان تبدیل نمی‌گردد. بسیاری از خانم‌ها هستند که در طول زندگی خود به میوما مبتلا می‌شوند اما […] نوشته خطرات میوم رحم، تشخیص و درمان اولین بار در چطور...

میوما یا همان فیبروم رحمی از شایع‌ترین بیماری‌ها در زنان بوده که توسط دکتر زنان و زایمان به راحتی قابل پیشگیری و درمان است. این توده خوش‌خیم غالباً در زمان باروری در رحم ظاهر می‌شود و هرگز به سرطان تبدیل نمی‌گردد. بسیاری از خانم‌ها هستند که در طول زندگی خود به میوما مبتلا می‌شوند اما متوجه وجود این توده در بدن خود نمی‌گردند زیرا در بیشتر مواقع این بیماری علامت خاصی ندارد و تنها متخصص زنان با انجام معاینات پزشکی از لگن و سونوگرافی متوجه این توده در بدن بیمار می‌شود.

اندازه میوما در افراد مختلف متفاوت است گاهی بقدری کوچک است که با چشم دیده نمی‌شود و گاهی به شکل توده‌های چندتایی چنان بزرگ می‌شود که فضای رحم را اشغال می‌کند و در موارد شدیدتر باعث افزایش وزن بیمار می‌گردد. میوما ممکن است در برخی افراد دارای علائم و نشانه‌هایی باشد که با توجه به این علائم تشخیص این بیماری توسط پزشک راحت‌تر صورت می‌گرد.

این علائم بسته به محل، اندازه و تعداد توده‌ها متغیر است که شایع‌ترین آن خونریزی شدید قاعدگی، طولانی شدن دوره قاعدگی، فشار و درد در ناحیه لگن، تکرر ادرار، مشکل تخلیه مثانه، یبوست، کمر درد، پادرد و… می‌باشد. شما برای تشخیص و درمان این بیماری می‌توانید با کمک اپلیکیشن دکتریاب که یکی از خدمات آن، نوبت‌دهی بهترین پزشکان زنان است متخصص زنان و زایمان خوب و متبحری را از لیست ارائه شده توسط اپلیکیشن انتخاب کنید و با گرفتن نوبت در وقت مقرر برای انجام معاینه به مطب پزشک منتخب خود مراجعه کنید و یا از خدمات مشاوره تلفنی با دکتر زنان بهرمند شوید. در ادامه به معرفی انواع فیبروم، علت میوم رحم و این که آیا میوم رحم خطرناک است یا نه و راه‌های درمان آن خواهیم پرداخت. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

طبقه بندی میوما

میوما بر اساس مکان استقرارشان طبقه بندی می‌شوند و توسط متخصص زنان تشخیص داده شده و درمان می‌گردند. مثلاً میومای اینترامورال (Intramural fibroids) در قسمت عضله‌های رحمی رشد می‌کند و یا نوع دیگر آن به نام میومای زیر مخاطی (Submucosal fibroids) در داخل حفره رحم به وجود می‌آید. میوم‌های دیگری نیز وجود دارد که به فیبروم زیر پوستی (Subserosal fibroids) معروفند و در قسمت خارج از رحم رشد می‌کنند.

به میوم‌های موکوزال با پایه‌های آویزان ساب موکوزال پدانکوله (Pedunculated Submucosal) نیز گفته می‌شود. تشخیص هر چه سریع‌تر این فیبروم‌ها باعث می‌گردد که پزشک بدون عمل جراحی و تنها با درمان‌های دارویی این بیماری را ریشه کن کند و مانع پیشرفت توده‌ها گردد.

خطرات میوم رحم، تشخیص و درمان

علت میوم رحم

علت میوم رحم به طور کامل مشخص نشده اما بر اساس مطالعات بالینی و تحقیقات به عمل آمده توسط پزشکان و چندین متخصص زنان دنیا نتایجی جهت عوامل به وجود آمدن این بیماری حاصل شده است. مهمترین عاملی که از تحقیقات در این زمینه به دست آمده است تغییرات ژنتیک می‌باشد که این تغییرات بر سلول‌های طبیعی عضله رحم تأثیر گذاشته و منجر به تغییر بافت‌های این ناحیه می‌گردد.

دومین عاملی که پزشکان بر روی آن تأکید دارند هورمون‌ها هستند. هورمون‌های استروژن و پروژسترون به عنوان تحریک‌کننده دیواره رحم شناخته شده‌اند و در طول دوره قاعدگی آن مکان را برای بارداری احتمالی آماده می‌سازند و در نتیجه در تقویت میوم‌ها تأثیرگذار بوده و منجر به رشد این توده در داخل رحم می‌گردند.

سومین علت میوم رحم، ماتریس خارج سلولی است این ماتریس‌ها به علت چسبناک بودن باعث چسبدگی سلول ها به هم می‌شوند. این ماده چسبناک در میوم‌ها افزایش یافته و آنها را فیبری می‌کنند و از طرفی در ذخیره فاکتورهای رشد تأثیر گذاشته و در نتیجه منجر به تغییرات بیولوژیکی در سلول‌ها می‌گردند.

به طور کل این میوم‌ها از یک سلول بنیادی در بافت‌های ماهیچه رحم که به طور مکرر تقسیم می‌شود به وجود می‌آیند و در نتیجه به یک توده محکم متمایز از بافت‌های اطراف خود تبدیل می‌شوند. الگوی رشد این میوم ها متفاوت است؛ ممکن است خیلی سریع و یا خیلی کند رشد کند و در برخی مواقع رشد آن متوقف می‌شود. عواملی که بر رشد فیبروم‌ها تأثیرگذارند عبارتند از چاقی، شروع قاعدگی در سن پایین، کمبود ویتامین، رژیم‌های غذایی غنی از گوشت قرمز، رژیم‌های غذایی بدون سبزیجات برگی، میوه‌ها و لبنیات و نوشیدن مشروبات الکلی می‌باشد. اگر نیاز به تشخیص یک متخصص زنان خوب دارید می‌توانید از سامانه نوبت دهی پزشکان زنان دکتریاب استفاده کنید و علاوه بر مراجعه حضوری به مطب متخصص مورد نظر خود از مشاوره تلفنی با دکتر زنان نیز بهرمند شوید.

آیا میوم رحم خطرناک است؟

ممکن است پس از توضیحات در مورد علت میوم رحم برای خیلی از شما این سوال پیش آمده باشد که آیا میوم رحم خطرناک است یا نه؟ هر بیماری قطعاً خطرات و مشکلات خاص خود را برای بدن انسان به وجود می آورند در این میان فیبروم رحم یا همان میوما نیز استثنا نیستند و خطرات خاص خود را دارند اما آنقدر جدی و دردسر ساز نیستند. از مهم‌ترین خطرات میوم رحم کم خونی یا همان کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون است که بر اثر خونریزی زیاد به وجود می‌آید. کم خونی و کاهش گلبول قرمز در خون باعث خستگی و ضعف در بیمار می‌گردد. در موارد شدید این بیماری فرد بیمار نیازمند به انتقال خون می‌شود. از دیگر عوارض این بیماری این است که در برخی افراد ایجاد چاقی در قسمت شکم و پهلو می‌کند و این افزایش وزن منجر به مشکلات دیگری همچون کمر درد، پا درد و… می‌شود.

درمان فیبروم رحم

خطرات میوم رحم، تشخیص و درمان

پس تشخیص بیماری توسط متخصص زنان درمان به راحتی انجام می‌گیرد. اگر اندازه توده‌ها کمتر از هفت سانتی متر باشد نیاز به جراحی و خارج کردن توده نیست و با یک تجویز درست توسط متخصص رشد این توده‌ها با دارو قطع خواهد شد و علائم و نشانه‌های آن رقع می‌شوند. استفاده از آمپول‌های هورمونی به کوچک کردن توده‌ها کمک کرده و منجر به از بین رفتن این توده‌ها می‌گردند البته پس از درمان نیز بیمار باید تحت نظر پزشک معالج خود باشد چون ممکن است این میوم‌ها مجدداً رشد کنند و موجب نگرانی بیمار گردند.

برای درمان فیبروم در دختران جوان معمولاً عمل جراحی انجام نمی‌شود و با درمان‌های دارویی رشد این توده در بدن متوقف و درمان می‌گردد. با مشخص شدن علت میوم رحم و این که آیا میوم رحم خطرناک است یا نه بسیاری از شما ممکن است نیاز به مشاوره یک متخصص زنان و زایمان خوب را داشته باشید. برای رفع این نیاز پیشنهاد می‌کنیم که سایت دکتریاب را دنبال کنید و از خدمات نوبت‌دهی پزشکان زنان و نیز مشاوره تلفنی با دکتر زنان این سایت بهرمند شوید و هر چه سریع‌تر اقدام به پیشگیری و درمان این بیماری در بدن خود کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید