بررسی کامیون دیما مایان دیزل، جَک تازه وارد بازار ایران


بررسی کامیون دیما مایان دیزل، جَک تازه وارد بازار ایران

با توجه به تحریم‌ها و نبود کامیون‌های صفر کیلومتر در بازار ایران، شرکت های قدیمی که در این زمینه سابقه داشتند شروع به تولید کامیون‌های مختلف اما با برندهای جدیدی کردند که گاهاً پشت آنها یک اسم چینی نهفته است. روشی که حتی خودروسازان بزرگ داخلی نیز...

با توجه به تحریم‌ها و نبود کامیون‌های صفر کیلومتر در بازار ایران، شرکت های قدیمی که در این زمینه سابقه داشتند شروع به تولید کامیون‌های مختلف اما با برندهای جدیدی کردند که گاهاً پشت آنها یک اسم چینی نهفته است. روشی که حتی خودروسازان بزرگ داخلی نیز پیش گرفتند تا راه حلی باشد برای دور زدن تحریم‌ها و توان تولید و عرضه یک خودروی صفر کیلومتر.

قبلاً کامیون های جک به صورت محدود در جاده‌های ایران عرضه شده بود. اما این شرکت از شش ماه پیش با همکاری گروه مایان دیزل شروع به تولید نسل جدیدی از کامیون‌های جک، یعنی نسخه K7 با نام دیما Dima کرده که در حقیقت این اسم مخصوص بازار ایران است و کماکان در دیگر بازارها این کامیون به همان نام جک تولید می‌شود. لازم است بدانید که مایان دیزل از چندی پیش نیز در بخش ساخت کامیونت‌های فوسو نیز فعالیت می‌کرد که حال تصمیم به تولید کشنده با نام دیما گرفته است.

بررسی کامیون دیما مایان دیزل، جَک تازه وارد بازار ایرانکامیون جک JAC

با توجه به اینکه تقریباً اکثر خودروهای چینی، الگوبرداری شده و یا الهام‌گرفته از خودروهای اروپایی هستند. دیما نیز غیر از این نیست و این کامیون الگوبرداری شده و به گونه‌ای نسخه چینی مرسدس آکتروس نسل چهارم MP4 است.

شرکت جک در بخش تولید خودروهای سنگین با دایملر قراردادهایی دارد که می‌تواند از این میان برای تامین موتور برای کامیون‌های تولیدی خود نیز استفاده کند. کامیون دیما در حال حاضر فقط با رنگ سفید به تولید می‌رسد و با قیمت نقدی 3 میلیارد و 170 میلیون تومان قابل خریداری است، اما هنوز به تولید انبوه و عرضه با تعداد بالا نرسیده است.

نکات مثبت

گیربکس مانند دیگر کامیون‌های چینی بازار ایران ZF ترکسون ۱۲ سرعته اتومات است که مجهز به سنکرونیزه و ریتاردر ۵ زمانه گیربکس شده است. استفاده از گیربکس اتوماتیک می تواند نکته مثبتی به دیگر کامیون های عرضه شده در بازار ایران باشد.

همچنین طراحی کابین این کامیون نسبت به دیگر کامیون های موجود در بازار ایران بسیار جادار و زیبا طراحی شده همانطورکه اشاره کردیم از طراحی کابین کامیون مرسدس بنز اکتروس الهام گرفته شده است. هر آنچه باشد، در نهایت راننده با یک طراحی متفاوت و البته جادار روبرو است.

بررسی کامیون دیما مایان دیزل، جَک تازه وارد بازار ایرانکامیون دیما

نکات منفی

به محض ورود کامیون دیما و رونمایی آن در بازار ایران، انتقادهایی در بخش‌های مختلف آن به همراه داشت. در ابتدا سیستم موتور این کامیون است که یک موتور ۶ سیلندر و ۱۲ لیتری چگونه می‌تواند ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند، چنین مشخصه‌ای حتی در بین موتورهای کامینز نیز کمی عجیب است. امیدواریم که مهندسین این بخش با افزایش توان موتور ۱۲ لیتری باعث افزایش استهلاک این موتور نشده باشند. همچنین خودروبانک درخواست دارد که شرکت مایان دیزل با ارایه مشخصات فنی کامل‌تر به این رسانه تخصصی کمک کند تا بتوانیم اطلاعات دقیق‌تری را از این کامیون منتشر کنیم.

بخش دیگر انتقادات در بخش سیم‌کشی و لوله‌کشی است که همه چیز از داخل شاسی و یا به اصطلاح روی کار کشیده شده‌اند که جلوه جالب را برای راننده رقم نمی‌زند. تجربه نشان داده که سیم‌کشی و لوله‌کشی باد و گازوئیل از روی کار معایب و خرابی‌های بسیار متعددی را در طول زمان برای این کامیون رقم خواهد زد. بعنوان مثال سیستم لوله‌کشی بادی این کامیون یعنی شاه لوله اصلی پمپ باد از روی کار و پشت اتاق رد می‌شود که این لوله تقریباً در تمامی کامیون‌ها در پشت رادیات قرار دارد. علت آن هم این است که باد درون لوله‌ها از خنکی پشت رادیات استفاده کنند و به دنبال آن عمر سوپاپ و پمپ باد افزایش میابد.

بررسی کامیون دیما مایان دیزل، جَک تازه وارد بازار ایرانکابین کامیون دیما

از دیگر نکات منفی این کامیون، لوله های گازوییل است که از روی باک و شاسی رد شده اند و در زمستان و تابستان مشکلاتی احتمالی را به همراه دارند. علاوه بر آن این لوله ها در مسیری هستند که ممکن است راننده در هنگام جداسازی تریلر از کشنده، آن را لمس کند و خرابی را ایجاد کند (این لوله ها پلاستیکی قرار داده شده اند).

بخش دیگر قابل انتقاد دیفرانسیل این کامیون است که نوعی دف کوچک و به اصطلاح نسل قدیم است. دیفرانسیل های نسل قدیم منظور دیفرانسیل هایی هستند که میله موج گیر و یا همان هفتی-هشتی را ندارند و برای کامیون با تعلیق فنری کاربرد دارند. این دیفرانسیل بسیار مشابه با دیفرانسیل کامیون های فاو FAW است که دنده ریز و سرعتی بوده اند که این ویژگی مثبت آن است، اما نکته منفی این است که کامیون های فاو تعلیق فنری را داشتند اما دیما تعلق دیفرانسیل عقب آن بادی است و نسبت به فنری تحرکات بیشتری دارد پس به میله موج گیر نیازمند است.

از ایراد و انتقاد هایی که به کابین این کامیون وارد است نیز می‌توانیم به دریچه های شیشه ای اشاره کنیم که هیچ معنی و دلیلی ندارند و آن اصالت کامیون های چینی را با خود به همراه دارند.

لازم به ذکر است که تمامی انتقادهای ذکر شده تنها تحلیل متخصصین خودروبانک بوده و با هدف بهبود کیفیت و کارایی این کامیون بیان شده تا بتواند روند تولید این کامیون را ارتقاء دهد.

موتور

موتور ۱۲ لیتری شش سیلندر Cummins است که ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند، استاندارد آلایندگی این موتور یورو 5 بوده و مجهز به سیستم کاهنده آلایندگی EEV نیز شده است.

بررسی کامیون دیما مایان دیزل، جَک تازه وارد بازار ایراندیما

وزن خالص کشنده ۷۴۰۰ کیلوگرم است و وزن مجاز ناخالص این کامیون ۴۴ تن است. سیستم تعلیق محور جلو فنر مجهز به میله موجگیر و محور عقب تعلیق بادی با کیسه باد را دارد. سیستم ترمز چرخ‌های جلو و عقب دیسکی است و این کامیون مجهز به سیستم ضد قفل ترمز ABS و ترمز ضد لغزش ASR نیز است.

همچنین این کامیون سیستم کنترل پایداری ESC را نیز دارد. این کامیون همچنین مجهز به ترمز موتور تک زمانه و ریتاردر گیربکس پنج زمانه نیز است.

تجهیزات و امکانات دیگر

کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی، سامانه ترمز موتور، ریتاردر هیدرولیکی ۵ مرحله‌ای، گرمکن ادبلو، گرمکن سوخت، گرمکن الکتریکی هوای ورودی موتور، روشن شدن موتور از بیرون اتاق، کروز کنترل، چراغ روشنایی روز، کامپیوتر سفر، نمایشگر لمسی، تهویه اتوماتیک، میز تاشو، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، سانروف، بخاری درجا و … بر روی این کشنده به صورت استاندارد وجود دارد. همچنین در صورت سفارش راننده امکاناتی مانند رادار خطی، سنسور باد تایر، بازشو برقی سانروف، یخچال و … نصب می‌شود.

در انتها امیدواریم مایان دیزل با فراهم کردن شرایطی به خودروبانک و حتی دیگر رسانه‌های تخصصی اجازه دهد تا ملاقاتی کامل و از نزدیک با این کامیون داشته باشیم و بتوانیم اطلاعات فنی دقیق‌تری را در کنار مهندسین این شرکت بدست بیاوریم.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید