تاریخ محرم 1400/چند روز تا محرم مانده


تاریخ محرم 1400/چند روز تا محرم مانده

عاشورا و تاسوعای حسینی از مهمترین روز‌ها در تاریخ اسلام برای شیعیان است که در آن حماسه کربلا و شهادت حضرت امام حسین (ع) اتفاق افتاده است. اول محرم 1400 مصادف می‌شود با 19 مردادماه. محرم در تقویم ایرانیان روز ویژه‌ای است.

تاریخ محرم 1400/چند روز تا محرم مانده

به گزارش راهبرد معاصر، عاشورا و تاسوعای حسینی از مهمترین روز‌ها در تاریخ اسلام برای شیعیان است که در آن حماسه کربلا و شهادت حضرت امام حسین (ع) اتفاق افتاده است. اول محرم ۱۴۰۰ مصادف می‌شود با 19 مردادماه. محرم در تقویم ایرانیان روز ویژه‌ای است.

تاریخ دقیق اولین روز ماه محرم 1400

اول محرم 1400با روز سه شنبه 19 مردادماه مصادف شده است.ماه محرم سال 99 با حال و هوایی متفاوت با سایر سال های گذشته برگزار شد. مراسم عزاداری فقط در فضا های باز امکان برگزاری داشت. مراسم های خاص در برخی استان ها مانند قالیشوران اصفهان ،نخل گردانی در یزد، شیر خوارگان و...به دلیل تجمع تراکم و جابجایی جمعیت ضرورت پیشگیری و سرایت بیماری کرونا ممنوع شد. برپایی ایستگاه های صلواتی و توزیه نذورات چای در تمام استان ها و شهرستان ها ممنوع شد. و مواردی دیگر که از طرف ستاد ملی کرونا لم الجرا گردید. در نهایت شیوع ویروس کرونا مراسم عزاداری را تحت الشعاع قرارداد و به دلیل رعایت پروتکل های ستاد کرونا آنچنان که باید همانند سال های پیش برگزار نشد.

ماه محرم چه ماهی است؟

ماه مُحَرّم یا محرم‌الحرام نخستین ماه تقویم اسلامی (هجری قمری) و به اعتقاد مسلمانان از جملهٔ ماه‌های حرام است. نام این ماه پیش از اسلام در دوران جاهلیت مؤتمر بوده‌است و در زمان جاهلیت محرم (در عربی:المُحَرَّم) نامی بوده که به ماه صفرگفته می‌شد. محرم نخستین ماه از ماه‌های دوازده‌گانه قمری و یکی از ماه‌های حرام است که در دوران جاهلیت و نیز در اسلام، جنگ در آن تحریم شده بود.

تاریخ محرم 1400/چند روز تا محرم مانده

چند روز تا محرم 1400 مانده است؟

محرم در تقویم ایرانیان جزو ایام ویژه است. ایام عزاداری امام حسین (ع) بسیاری برنامه‌های مهمی مثل نذورات و عزاداری دارند. برای بسیاری مهم است تا بدانند شروع ایام محرم و عاشورا و تاسوعای حسینی چه روز و تاریخی است.
شروع محرم مصادف است با سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ هجری شمسی و [ اول محرم ۱۴۴۳ هجری قمری]
تاسوعای حسینی مصادف است با چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ هجری شمسی ۹ محرم ۱۴۴۳ قمری
عاشورای حسینی مصادف است با پنج شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ هجری شمسی ۱۰ محرم ۱۴۴۳ قمری

پیشینه تاریخی سوگواری برای امام حسین (ع)

سابقه سوگواری و برپایی عزاداری برای حسین بن علی به اولین روز‌های بعد از عاشورا، در محرم سال ۶۱ هجری می‌رسد. اولین مراسم سوگواری را زینب خواهر حسین در زندان برگزار کرد. همچنین دختر سه سالهٔ امام حسین (ع)، حضرت رقیه، در زندان اغلب برای پدرش گریه می‌کرد تا این که دستور دادند سر بریدهٔ پدر را به حضورش ببرند که این عمل باعث مرگ دختر شد. مرگ حضرت رقیه باعث بلوایی در شام شد که عاقبت یزید مصلحت دید اسرای کربلا را آزاد کرده آن‌ها را به مدینه بفرستد.

همچنین از امام سجاد (ع) روایت شده که تا بیست سال پس از مرگ پدرش هر وقت می‌خواست غذا بخورد به گریه می‌افتاد. روزی خدمتکاری از او پرسید "ای پسر رسول خدا! آیا وقت آن نرسیده است که اندوه تان به پایان برسد؟ "

نقل شده است که امام سجاد پاسخ داد: "وای بر تو! یعقوب پیامبر دوازده پسر داشت و خداوند یکی از آن‌ها را از چشمش پنهان کرد. از گریه زیاد چشمانش کم سو و از غصه سرش سفید شد و پشتش خمیده گشت. اگر چه پسرش زنده بود، اما من با چشم خود دیدم که پدر و برادر و عمو و هفده تن از اعضای خانواده ام در اطرافم قربانی شدند. چگونه اندوهم به پایان رسد؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)