ما همچنان تشنه‌ایم؛ سراب آب‌شیرین‌کن‌ها


ما همچنان تشنه‌ایم؛ سراب آب‌شیرین‌کن‌ها

سال‌ها نبود زیرساخت‌های پایدار تامین آب در استان بوشهر عامل بحران آبی استان عنوان می‌شد اما با اجرایی شدن طرح آب‌شیرین‌کن‌ها درحالی که انتظار می‌رفت با هزینه‌های کلان درد بزرگ بی‌آبی از استان رخت برببند، همچنان نقاط مختلف استان، با کمبود آب روبه‌رو است.

پنج‌شنبه ۱۰ تیرماه امسال، تصویری از روستای زهیریه واقع در ۲۰ کیلومتری شهر هویزه‌ استان خوزستان که در دل شرکت‌های نفتی و هورالعظیم احاطه شده است، بازتاب فراوانی در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد، تصویری که به عقیده برخی تداعی کننده روزهای جنگ تحمیلی و آوارگی مردم جنگ‌زده بود. در آن عکس اهالی روستا پیاده به سمت تانکرها و لوله‌های آب شرکت‌های نفتی به جست‌وجوی آب می‌روند.

بحران آب در ایران اما تنها به زهیریه خلاصه نمی‌شود، خشکسالی‌ها امان را از کشور بریده است. اما چه شده که این تصویر در فضای مجازی وایرال می‌شود؟! پاسخ ساده است، گوشه تصویر در کنار مردم این روستا مشعل‌هایی قد کشیده‌اند که نفس مردم منطقه را تنگ کرده‌اند تا چرخ اقتصاد کشور بچرخد، اما برای مردمی که زیرش نفس می‌کشدند حتی نتوانسته مایه حیات را فراهم کند.

موضوع اما تنها به خوزستان خلاصه نمی‌شود، بحران آب در بوشهر هم شرایط را برای مردم سخت کرده است به ویژه در فصل تابستان و گرمای بالای ۵۰ درجه.

منابع آب شیرین استان بوشهر بسیار محدود است و سال‌هاست که از ۲ استان فارس و کهگیلویه و بویر احمد تامین می‌شود، در سال‌های اخیر و به دنبال رفع این موضوع، ساخت آبشیرین‌کن در استان، کلید خورد تا شاید این تاسیسات بتواند بخشی از نیاری آبی استان را تامین کند.

آب‌شیرین‌کن‌هایی که نقش ۱۰درصدی دارند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر منابع ۸۰ درصد آب آشامیدنی استان را سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد و رودخانه شاپور کازرون در استان فارس دانست و افزود: ۲۰ درصد منابع تأمین آب استان بوشهر چاه‌ها و پروژه‌های آب‌شیرین‌کن است که اکنون به ظرفیت ۴۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در مدار است.

عبدالحمید حمزه‌پور به طرح آب‌شیرین‌کن پرداخت و با اشاره به در مدار بودن ۳ پروژه در این حوزه تصریح کرد: ۲ پروژه آب‌شیرین‌کن کنگان و بوشهر که دارای ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب بود کنگان به ۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب و آب‌شیرین‌کن بوشهر به ۲۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب ظرفیت تولید آب آن افزایش یافت و آب‌شیرین‌کن روستایی نوار ساحلی دشتی هم با تولید ۶۰۰ مترمکعب در مدار تولید است.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۱۰ درصد آب آشامیدنی استان بوشهر از آب‌شیرین‌کن‌ها تامین می‌شود گفت: با تکمیل و افتتاح پروژه‌های در دست اجرا تولید آب از این ظرفیت‌ها به ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر به پروژه‌های در دست اجرا آب‌شیرین‌کن در نقاط شهری و روستایی استان بوشهر به ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب اشاره کرد و افزود: برخی این پروژه‌ها تا پایان فصل تابستان وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

حمزه‌پور میزان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های آب‌شیرین‌کن را افزودن بر یک‌هزار ۲۵۰ میلیارد تومان دانست و خاطر نشان کرد: این پروژه‌ها در شهرها و روستاهای مختلف استان بوشهر از سوی بخش خصوصی در حال اجرا است که بخشی امسال و بخش دیگر هم سال آینده تکمیل و وارد مدار تولید می‌شود.

سرمایه‌گذای کلان برای پروژه آب‌شیرین‌کن

وی عنوان کرد:تاکنون برای پروژه‌های مهم آب‌شیرین‌کن‌های استان بوشهر شامل طرح‌های ۳۵ و ۱۷ هزار مترمکعبی بوشهر و ۲۸ هزار مترمکعبی سیراف-جم به ظرفیت ۸۰ هزار مترمکعب، هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که با وجود همه فشارهای اقتصادی تاکنون ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه و برای بهره‌برداری از آنها ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اضافه کرد: احداث آب شیرین کن‌ها با وجود هزینه بالایی که برای دولت دارد برای این استان که منابع آب محلی قابل توجهی ندارد، ضروری است، زیرا به این صورت تامین آب مردم این استان به دریا متصل و تحت تاثیر خشکسالی قرار نمی‌گیرد.

جم، سردرمدار بحران آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر بحرانی بودن منابع تامین آب آشامیدنی برخی شهرستان‌های استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: شهرستان‌های جم، عسلویه و دیر از نقاط بحرانی در تامین آب آشامیدنی است که برای جلوگیری از مشکلات در این شهرستان‌ها، طرح‌های مهم و تاثیرگذاری اجرا شده است.

حمزه‌پور آبرسانی سیار را مربوط به نقاط روستایی کوهستانی و صعب‌العبور دانست و خاطرنشان کرد: ۹۷ درصد روستاهای استان بوشهر دارای شبکه آبرسانی هستند و این درحالی است که نحو توزیع آب در این شبکه‌ها به‌صورت عادلانه مورد توجه قرار دارد.

فرسودگی شبکه آبرسانی عامل جیره‌بندی آب

وی، فرسودگی ۳۵ تا ۴۰ درصدی شبکه آبرسانی استان بوشهر را از جمله مسائل و مشکلات آبرسانی در این استان عنوان کرد و گفت: فرسودگی شبکه آبرسانی به دلیل شرایط جوی و رطوبت بسیار بالا است به نحوی که تنها در شهر بوشهر ۳۰۰ کیلومتر از شبکه آبرسانی نیاز به نوسازی دارد.

وی با اشاره به اینکه عامل جیره‌بندی آب در برخی مناطق شهر بوشهر فرسودگی شبکه آبرسانی است، ادامه داد: انتظار می‌رود امسال ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی شبکه آبرسانی استان بوشهر اختصاص یابد.

حمزه پور گفت: در زمان حاضر بیش ازهشت هزار کیلومتر شبکه توزیع و خطوط انتقال آب در استان بوشهر وجود دارد که با توجه به اعتبارات، سالانه ۲۵۰ کیلومتر آن نوسازی می‌شود و در صورت مشارکت مردم، خیران، شوراها و دهیاری‌ها می‌توان این روند را سرعت بخشید.

وی یادآور شد: در ۲ سال گذشته در راستای نوسازی شبکه آبرسانی استان بیش از ۲۵۰ کیلومتر از شبکه آبرسانی شهری و روستایی این استان نوسازی و احداث شده است.

آب‌شیرین‌کن‌هایی که دردی را دوا نکردند

سال‌ها نبود زیرساخت‌های پایدار تامین آب در استان بوشهر عامل بحران آبی استان عنوان می‌شد اما با اجرایی شدن طرح آب‌شیرین‌کن‌ها درحالی که انتظار می‌رفت با هزینه‌های کلان درد بزرگ، بی‌آبی از استان رخت برببند، همچنان نقاط مختلف استان، با کمبود آب روبه‌رو است.

تامین بخش عمده آب مورد نیاز استان بوشهر از طریق تاسیسات آبشیرین‌کن راه حل موثری برای عبور از بحران آب است اما آنطور که به نظر می‌رسد آب‌شیرین‌کن‌ها با صرف زمان و اعتبار بازهم نتوانسته‌اند وابستگی آبی بوشهر را به همسایگان قطع کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس