تولید جو در ابرکوه در هر هکتار به 3.5 تن افزایش یافت


تولید جو در ابرکوه در هر هکتار به 3.5 تن افزایش یافت

یزد -ایرنا - مسوول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به پایان فصل برداشت جو در این شهرستان گفت: با استفاده از بذرگواهی‌ شده کم آبخواه و سازگار با شرایط اقلیمی استان یزد ، متوسط تولید این محصول از 3.3 تن به 3.5 تن در واحد سطح رسید.

حسن زارع روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال زراعی جاری در ۶۸۰ هکتار اراضی ارقام جو نصرت و محلی کشت شد و تولید جو در بعضی مزارع به چهار تن در هر هکتار رسید و در مجموع امسال ۲ هزار و ۳۸۰ تن محصول جو از سوی کشاورزان برداشت شد.

این مسوول تصریح کرد: امسال با مراقبت‌ کشاورزان در مراحل کاشت، داشت و نیز ارایه آموزش‌های ترویجی و استفاده از بذر اصلاح شده تولید جو ۱۰ درصد نسبت به سال ۹۹ افزایش یافت که این نکته در کنار استفاده از ارقام کم آبخواه مبین افزایش چشمگیر بهره وری از منابع آب در بخش کشاورزی است.

تولید جو در ابرکوه در هر هکتار به 3.5 تن افزایش یافت

زارع با بیان اینکه، عمده محصول جو در واحدهای دامداری شهرستان به مصرف دام های سبک می رسد ، خاطر نشان کرد: برداشت این محصول با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه با به کارگیری چندین دستگاه کمباین و دروگر از اواخر اردیبهشت ماه آغاز شد و تا اواخر خردادماه گذشته ادامه داشت.

همچنین سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به اینکه کشاورزان در کنار فعالیت های خود، در تولید خوراک دام نیز فعالیت دارند و این شهرستان در این زمینه سومین تولید کننده جو در استان یزد است، افزود: تامین علوفه برای دام های سبک و سنگین در برنامه های کشاورزان قرار دارد .

علی محمد هوشمندخاطرنشان کرد: این شهرستان یکی از مناطق عمده پرورش دام سبک یزد است لذا محصول جو که از سوی ۳۰۰ خانوار کشاورز و روستایی تولید می شود به مصرف دام های شهرستان می رسد .

وی ادامه داد: حدود ۴۰ هزار تن فرآورده های دامی سال گذشته در این شهرستان تولید شد، که شامل پنج هزار و ۵۰۰ تن گوشت مرغ ، یکهزار و ۶۳۰ تن گوشت قرمز ، ۲۴ هزار و ۷۵۰ تن شیر خام، ۱۶ تن عسل و چهار هزار و ۵۰۰ تن تخم مرغ است ، که ۷۰ درصد آن در بازار سایر استان‌ها و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه شد .

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار و ۸۰۰ هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است.

هشت هزار و ۵۰۰ خانوار،۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی را از ۶۸۴ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق کشاورزی و همچنین ۱۳ رشته قنات برداشت می کنند.

سالانه در مجموع ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در ابرکوه تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود و در این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی ۵۰ گونه محصولات کشاورزی با کیفیت مناطق گرمسیری و سردسیری به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان در سال تولید می شود.

ابرکوه ۲۰۰ سال قبل ۱۲۰ رشته قنات داشت که به دلیل کاهش بارندگی در این مدت در ۴۰ سال گذشته این تعداد به ۹۱ رشته کاهش یافت و هم اکنون از این تعداد ۱۳ رشته دایر است.

مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)