استخراج آبهای زیرزمینی، ناکارآمدترین سیاست کشور


استخراج آبهای زیرزمینی، ناکارآمدترین سیاست کشور

یک کارشناس ارشد علوم سیاسی گفت: یکی از مشکلاتی که در حوزه کشاورزی گریبان کشور شده است اعمال سیاست غلط استخراج آبهای زیر زمینی در کشور بوده که متأسفانه از بدیهی‌ترین سیاست‌های ناکارآمد محسوب می‌شود.

احمد حسین پور در گفت‌و گو با ایسنا، اظهار کرد: آب‌های زیرزمینی هر چقدر کمتر تخلیه شوند و هر چقدر به‌صورت دست نخورده باقی بمانند نه تنها از بین نخواهند رفت بلکه هیچگونه آسیبی از نظر زمین‌شناسی به محل بستر و منبع آن وارد نمی‌شود و از طرفی موجب جوشیدن چشمه‌ها و ایجاد حیات خواهد شد.

حسین‌پور با بیان اینکه همه دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که منابع آب زیرزمینی در صورت تخلیه، هرگز قابل احیا نخواهند بود ،تصریح کرد: زمین‌های کشاورزی هر چقدر دیرتر و کمتر کشت شوند از نظر شرایط کشاورزی بکرتر و غنی‌تر می‌شوند و این یعنی حفظ و ذخیره‌سرمایه و داشتن پتانسیل بالقوه در تولید مواد غذایی در مواقعی که نتوان از سایر نقاط دنیا مواد غذایی جذب کرد و هر چقدر بیشتر کشت شوند ارزش باروری و ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند .

وی بیان کرد: اگر مسئولین امر و تصمیم‌گیرندگان در حوزه کشاورزی در کشور آگاهی و علم و سیاست لازم در خصوص مشکل آب در جهان را داشته باشند، این دو نعمت خدادادی و غیر قابل احیاء و تولید و فاسد نشدنی را برای خود نگه می‌دارند و از امکانات سایر سرزمین‌ها و کشورها استفاده می‌کنند زیرا ذره‌ای از پتانسیل کشاورزی ما کاسته نمی‌شود.

حسین پور گفت: متأسفانه درکشور ما این دونعمت الهی و ملی به‌واسطه سیاست‌های غلط و غیر تخصصی بعضی از مسئولین، در اختیار عده‌ای خاص قرار گرفته تا این نعمت را به غارت و یغما ببرند و کسی نیست که خود را در مقابل آیندگان مسئول بداند.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد آبهای شیرین کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و این در حالیست که می‌توان این آب را به عنوان ذخیره استراتژیک برای نسل‌های آینده نگهداشت، خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های غلط که هنوز هم ادامه دارد مجوز بی‌چند و چون به دارندگان چاه برای کشت‌های آبی به‌ویژه محصولات پُرآب‌بر مانند هندوانه و سیب زمینی.... بوده که به معنای چپاول سرمایه ملی توسط عده‌ای خاص است. آیا نباید پرسید که آب هم مثل نفت متعلق به همه مردم و آیندگان است چرا فقط افراد محدودی از آن استفاده می‌کنند؟

حسین پور با اشاره به اینکه در مقاله‌ای که در نشریه نیچر به چاپ رسیده، ‌از کشورهایی که بیشترین میزان استحصال را از آب‌های زیرزمینی دارند، ‌نام برده شده که نام ایران در میان این کشورها که تعدادشان زیاد هم نیست، ‌به چشم می‌خورد، بیان کرد: آمریکا، چین، ‌هند و مکزیک دیگر کشورهایی‌ هستند که سفره‌های آب زیرزمینی را تخلیه کرده و با آن گندم، برنج و ذرت درست می‌کنند و محصولاتی که توسط این کشورها صادر می‌شود و با آبی که از دست رفته به هیچ‌وجه برابری نمی‌کند.

این کارشناس ارشد علوم سیاسی با اشاره به اینکه دراین مقاله به این کشورها برای امنیت غذایی که در آینده‌ای نه‌چندان دور مورد تهدید قرار می‌گیرد هشدار داده شده است، یادآور شد: آمریکا، مکزیک، ایران و چین در صدر کشورهایی قرار دارند که از لحاظ امنیت آبی و غذایی در معرض خطر جدی هستند.

وی خاطرنشان کرد: منابع آبی کره زمین به شکل هشداردهنده‌ای در حال کاهش است و دلیل اصلی آن هم اتلاف آب در آبیاری محصولات کشاورزی است و می‌توان گفت مصرف غذا که عامل اصلی اتلاف آب در آبیاری است در این مساله تاثیر زیادی داشته است.

حسین پور در پایان اظهارکرد: از همه دلسوزان نظام میخواهیم که با درایت و احساس مسئولیت نسبت به تجدید نظر در سیاستهای غلط آبی کشور اقدام کنند چرا که باید از بحران خطرناک کمبود آب و تخریب سفره‌های آب زیر زمینی با دوراندیشی جلوگیری کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان