گفت‌وگو با جوانان رقصنده ای که در خیابان های ایران می رقصند تا مردم را شاد کنند + فیلم


گفت‌وگو  با جوانان رقصنده ای که در خیابان های ایران می رقصند تا مردم را شاد کنند + فیلم

رکنا: این روزها یک گروه رقص محلی آذربایجانی با انجام رقص در خیابان های تهران تلاش می کند تا برای دقایقی کوتاه افرادی را که پشت چراغ قرمز گیر کرده اند، در این فضای افسرده جامعه شاد کنند.

رقص خیابانی اگر موجب ایجاد مزاحمت برای شهروندان نشود، بدون شک می تواند مردم را در فضای افسرده امروز ایران برای لحظاتی کوتاه دلشاد کند. این روزها هم برخی جوانان که از سال ها پیش به صورت تخصصی در زمینه رقص محلی آذربایجانی فعالیت می کنند، اقدام به انجام رقص خیابانی می کنند. این رقص خیابانی در چهارراه های تهران و در زمانی که چراغ راهنمایی قرمز است، انجام می شود. تصاویر مربوط به رقص خیابانی این گروه در فضای مجازی بازتاب یافته است و کاربران استقبال مناسبی انجام داده اند. رقص خیابانی این گروه با سبک خاصی انجام می شود که نوعی از رقص محلی آذربایجانی به حساب می آید و اصلاحا به آن «رقص یالدی» می گویند.

رقص خیابانی با سبک آذربایجانی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در روزهایی که شیوع کرونا، کند پیش روند واکسیناسیون، قطعی برق، کم آبی و مشکلات شدید اقتصادی بسیاری از مردم کشور را غمگین و افسرده کرده است، جمعی از جوانان برای روحیه دادن به مردم در چهارراه های تهران و در هنگام قرمز بودن چراغ راهنمایی، به رقص محلی آذربایجانی می پردازند؛ اقدامی که می تواند منجر به افزایش نشاط عمومی و فراموش کردن غم های موجود در جامعه، حداقل برای ثانیه هایی کوتاه شود.

گروه آیلان که سال هاست در زمینه رقص محلی آذربایجانی به صورت حرفه ای فعالیت می کند و افتخارات داخلی و خارجی زیادی را در جشنواره های مختلف کسب کرده، گروهی است که در روزهای اخیر اقدام به انجام رقص در چهارراه های مختلف تهران کرده است. گروهی که از سال 86 فعالیت خود را در تهران آغاز کرده و با انجام اجراهای داخلی و خارجی گوناگون توانسته است رقص محلی آذربایجانی را در شهرهای مختلف ایران و جهان تبلیغ کند.

رقصیدیم تا شادی را به دل مردم بیاوریم

توحید حاجی بابایی، جوان 33 ساله متولد تبریز و فارغ التحصیل مهندسی پلیمر دانشگاه تهران، موسس و سرپرست این گروه است. او در گفت و گو با رکنا درباره انگیزه اعضای گروهش از انجام رقص در خیابان های تهران توضیح داد: ما هم مثل همه مردم در این جامعه زندگی می کنیم و می دانیم مردم به دلیل شیوع کرونا و شرایط دشواری که پیش آمده است، افسرده هستند و ما هم برای این که شادی را به دل مردم بیاوریم، رقص محلی آذربایجانی را به خط کشی عابر پیاده آوردیم؛ البته در زمانی که چراغ قرمز است تا سد معبری انجام نشود و مردم فقط لذت ببرند.

فرهنگساری حق تقدم عابر پیاده با انجام رقص خیابانی

اعضای گروه آیلان انجام رقص محلی آذربایجانی در خیابان ها را کاملا احساسی و خودجوش آغاز کرده اند و تا کنون فقط در تهران اقدام به انجام رقص خیابانی کرده اند؛ اقدامی که البته مردم از آن استقبال زیادی کرده اند و به گفته سرپرست این گروه، انجام این اقدام منجر به ترویج شادی در دل مردمی شده است که رقص محلی گروه آیلان را تماشا کرده اند.

حاجی بابایی با بیان این که این اقدام حتی موجب فرهنگسازی نیز شده است، عنوان کرد: از جمله واکنش هایی که بعد از پخش شدن تصویر این رقص در فضای مجازی دریافت کردیم، این است که گروه ما توانسته در زمینه احترام به حق عابر پیاده و فراهم کردن شرایط عبور مناسب عابران از خط کشی عابر پیاده با عقب تر ایستادن خودروها نیز کمک کند.

رقص تاریخی یالدی در خیابان های تهران

آن طور که سرپرست گروه آیلان می گوید، نوع رقصی که اعضای این گروه در خیابان ها انجام می دهند، اصلاحا به «اجرای یالدی» مشهور است که جزو قدیمی ترین رقص های آیینی منطقه آذربایجان محسوب می شود که براساس کتیبه های آذری، قدمت آن به بیش از ده هزار سال پیش بازمی‌گردد؛ رقصی که کاملا برآمده از فرهنگ و تاریخ منطقه آذربایجان محسوب می شود و این بار در خیابان های تهران انجام شده است.

حاجی بابایی در توضیح بیشتر درباره انگیزه گروه از رقص خیابانی در چهارراه های تهران گفت: گروه آیلان عمدتا به انجام اجراهای صحنه ای می پردازد، ولی ما معتقدیم که هر هنرمندی چون از دل جامعه بیرون می آید، موظف است هنر خود را در خیابان و به تمام مردم نشان دهد و اعضای گروه ما نیز این بار سعی کردند که هنر خود را به این روش به دل جامعه بیاورند.

گروه آیلان چه فعالیت هایی انجام می دهد؟

حاجی بابایی درباره نحوه تاسیس گروه آیلان گفت: من ابتدا در رشته های ورزشی مختلفی فعالیت می کردم، اما رقص آیینی را در کنار ورزش به صورت تخصصی تر یاد گرفتم و ترجیح دادم برای ترویج سنت های فرهنگی منطقه خودمان در حوزه رقص محلی آذربایجانی فعالیت کنم و در سال 86 به همراه جمعی از دوستانم این گروه را تاسیس کردم که در 15 سال گذشته توانسته است افتخارات داخلی و خارجی زیادی کسب کند.

آن طور که سرپرست گروه آیلان می گوید، این گروه در رده های سنی مختلفی فعالیت می کند و اعضای آن را افرادی از 5 سال تا 86 سال تشکیل می دهند. گروه آیلان به صورت تخصصی در حوزه رقص محلی آذربایجانی فعالیت می کند، اما فقط بخشی از اعضای آن را آذری زبان ها تشکیل می دهند و علاقمندانی از تمام شهرهای ایران عضو این گروه هستند.

به گفته حاجی بابایی، تعداد اعضای این گروه بسته به برنامه های مختلف تغییر می کند، اما در جشنواره نمایش های آیینی سنتی 98 تهران 60 نفر در این گروه حضور داشتند. همچنین گروه آیلان تعدادی اعضای خانم نیز دارد که هم به زنان آموزش رقص محلی آذربایجانی را آموزش می دهند و هم کنسرت های ویژه بانوان را در نقاط مختلف کشور انجام می دهد.

رقص های محلی ریشه در آب و خاک ایران دارند

سرپرست گروه آیلان در بخش دیگری از صحبت هایش تاکید کرد که رقص محلی آذربایجانی در کنار دیگر رقص های سنتی ایران، از نظر جنبه های فرهنگی و اجتماعی دارای اهمیت های بسیاری است. وی با تاکید بر این که با ترویج رقص های سنتی ایران حتی می توان با تهاجم فرهنگی غرب مبارزه کرد، عنوان کرد: تمام این رقص ها بخشی از فرهنگ و تاریخ این کشور هستند و ما باید برای تمام انواع این رقص ها از آذربایجانی گرفته تا کردی، خراسانی و ... ارزش قائل شویم.

حاجی بابایی در پایان تصریح کرد: ما باید جوانان و حتی کودکان کشور را به سمت یادگیری رقص های محلی سوق دهیم، چون تمام این رقص ها در همین آب و خاک ریشه دارند و از جنبه های فرهنگی بسیاری برخوردارند و علاوه بر این که یک ورزش محلی محسوب می شوند، می توانند شادی زیادی نیز در سطح جامعه تزریق کنند و مسئولان هم باید از گروه هایی که رقص آیینی انجام می دهند، بیشتر حمایت کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
0 1

حجم ویدیو: 47.68M | مدت زمان ویدیو: 00:06:30

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی