امام رضا(ع) برای رهایی منتظران از استضعاف دستورالعمل‌های ویژه دارند/ خدمت کریمانه زمینه‌ساز ظهور است


امام رضا(ع) برای رهایی منتظران از استضعاف دستورالعمل‌های ویژه دارند/ خدمت کریمانه زمینه‌ساز ظهور است

حجت‌الاسلام فوادیان با بیان اینکه جامعه‌ای که از استضعاف خارج شود، درصدد تحقق جامعه عدل جهانی برمی‌آید، گفت: امام رضا(ع) برای اینکه انسان‌ها از استضعاف عقیدتی، فکری، مالی و .. رها شوند، دستورالعمل‌های ویژه دارند.

حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا فوادیان» در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به شعار دهه کرامت 1400 یعنی «خدمت کریمانه؛ گره گشایی به رسم اهل بیت(ع)» و جایگاه آن در سبک زندگی منتظرانه، اظهار کرد: خدای متعال همه انسان ها را با کرامت آفریده است: «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ». آیات قرآن و احادیث اهل بیت(ع) نیز بر برخورد کریمانه با یکدیگر توصیه و تاکید دارند؛ مثل رعایت کرامت در سخن و کلام: «وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا».

دبیر علمی اندیشکده بین المللی مهدویت ادامه داد: خداوند در اموال ما برای دیگران حقی قرار داده است که نباید در پرداخت آن کوتاهی کنیم و نیز باید به کرامت افراد صاحب این حق توجه کنیم. از مسائل مهم در زمینه سازی ظهور امام زمان(عج)، مسئله کفالت اجتماعی است یعنی انسان ها باید همدیگر را کمک کنند و معاونت بر تقوا و خیر و با یکدیگر برخورد کریمانه داشته باشند. انسانی می تواند شایسته درک دولت کریمه باشد که کریمانه رفتار کند.

وی با بیان اینکه در فرهنگ اسلامی گره گشایی فقط به بُعد مالی و اقتصادی ختم نمی شود، تاکید کرد: خداوند در آیه 5 سوره مبارکه قصص می فرماید: «وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُواْ فِى الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ». امروز انواع و اقسام استضعاف ها وجود دارد، شبهات انسان ها را به استضعاف فکری کشانده و سبک های زندگی انسان ها را به استضعاف عاطفی رسانده است و ... استضعاف یعنی انسان ها به ضعف کشیده شده اند؛ یکی قوت فکری ندارد دیگری قدرت تصمیم گیری. باید به این جنبه ها اندیشید و انسان ها را با توانمندی و کرامت خود از استضعاف خارج کنیم.

دبیر علمی گروه جهادی حنیف ادامه داد: جامعه ای که از استضعاف خارج شود، درصدد تحقق جامعه عدل جهانی برمی آید. برای زمینه سازی ظهور باید از انواع و اقسام استضعاف ها رها شویم.

وی با بیان اینکه از امام رضا(ع) قریب به دو هزار روایت در مجامع حدیثی نقل شده است، ابراز کرد: اکثر این روایات محصول دو سال پایانی عمر مبارک ایشان در طوس بوده است، امام رضا(ع) برای اینکه انسان ها از استضعاف عقیدتی، فکری، مالی و .. رها شوند، دستورالعمل های ویژه دارند.

حجت الاسلام فوادیان ادامه داد: از ایشان نزدیک به 500 روایت درباره امامت و ولایت موجود است. چون بعد از ایشان نخستین گرداب سوالات درباره امامت یعنی امامت در خردسالی برای شیعه به وجود می آید؛ امام رضا(ع) می دانند که شیعه بعد از ایشان به ضعف فکری مبتلا می شوند. از این رو، احادیث مربوط به امامت و ولایت را بیان کردند احادیثی که از ائمه(ع) قبل از ایشان دیده نمی شود! چنان که حدیث سلسله الذهب را ایراد کردند.

وی با بیان اینکه از امام رضا قریب به 30 روایت هم درباره مهدویت بیان شده است، خاطرنشان کرد: ایشان تصریح می کنند که در حکومت امام مهدی(عج) هیچ ضعفی نیست؛ ایشان می فرمایند: مواریث انبیا نزد امام مهدی(عج) است و این مواریث همان کارکردها را در عصر ظهور خواهند داشت اعم از عصای موسی(ع)، انگشتر سلیمان (ع) و .... بنابر بیانات امام رضا(ع) حضرت بقیه الله الاعظم(عج) بعد از ظهور انسان ها را از ضعف و زبونی برای همیشه نجات می دهند. توجه به احادیث امام رضا(ع) برای جامعه منتظران بسیار راهگشا است.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟