چگونه از سالمند خود مراقبت کنیم؟

دوره میانسالی و کهولت سن یک برهه از زندگی هر فردی اعم از (خانم یا آقا) است که معمولا با کاهش توانایی جسمی فرد همراه است. در این دوران به دلیل اینکه بدن قادر نخواهد بود بسیاری از مواد مورد نیاز بدن را تامین کند فرد از لحاظ جسمی و روحی و روانی ضعیف می‌شود و آسیب می‌بیند. در این دوران معمولا بیش از هر زمان دیگری فرد به پرستار نیاز دارد تا بتواند به کمک او بسیاری از فعالیت‌های خود را انجام دهد.
بسیاری از سالمندان هستند که حتی برای پیاده‌روی کوتاه هم باید یک همراه داشته باشند. پرستار سالمند علاوه بر مراقبت و نگهداری می‌کوشد تا سالمند یک برنامه غذایی سالم و اصولی نیز داشته باشد.

دوران سالمندی

معمولا افرادی که سن ‌آنها بالای 60 سال است، سالمند هستند. دوران سالمندی دورانی است که در آن فرد از همه لحاظ فیزیکی، جسمی و روحی و روانی تغییراتی می‌کند. این تغییرات گاه به قدری شدید هستند که فرد قادر نیست خود به تنهایی از پس کارها برآید، به همین دلیل نیاز است تا کسی به او کمک کند. در این زمان فرد سالمند ترجیح می‌دهد از یک پرستار کمک بگیرد.
اما همین دوران سالمندی هم خود به سه برهه زمانی مختلف تقسیم می‌شود:

سالمند جوان: افراد میانسالی که سن آن‌ها بین 60 تا 70 باشد، سالمند جوان هستند. سالمند میانسال : افرادی که سن آن‌ها بین 71 تا 80 سال است، سالمند میانسال هستند. سالمند پیر : افرادی که سن آن‌ها از 81 به بالا است به عنوان سالمند پیر معرفی می‌شوند.

استخدام پرستار برای سالمندان

در این سن به دلیل ناتوانی جسمی و حرکتی بیشتر سالمندان قادر نخواهند بود که فعالیت‌های روزمره خود را به تنهایی انجام دهند. بدن فرد سالمند از لحاظ جسمی بسیار ضعیف می‌شود به همین دلیل می‌تواند زمینه لازم برای پذیرش انواع بیماری‌ها را داشته باشد. از این رو فرد سالمند باید علاوه بر تغذیه مناسب از مکمل‌های تقویتی نیز استفاده کند تا سیستم ایمنی بدن را بالا ببرد.
یک پرستار خوب و حرفه‌ای علاوه بر اینکه از فرد سالمند نگهداری می‌کند، می‌تواند برنامه غذایی سالم و اصولی برای شخص داشته باشد تا در کنار استفاده از مکمل‌های دارویی از لحاظ وعده‌های غذایی هم به درستی مواد مورد نیاز بدن تامین شوند.

چه زمانی باید پرستار سالمند استخدام کنیم؟

در زیمد دراین‌باره آمده است؛ "پرستار سالمند وظایف مهمی دارد از این رو باید در زمان درست برای حضور او تصمیم‌گیری شود. در کشور ما جمعیت افراد سالمند رو به افزایش است. از طرفی؛ با توجه به پیشرفت علم پزشکی و مراقبت‌های تخصصی، اغلب سالمندان برای ادامه زندگی و مراقبت‌های روزانه به پرستار نیاز دارند. اینکه چه زمانی سالمند، به پرستار نیاز دارد یا پرستار باید چه اقداماتی را برای فرد سالمند انجام دهد، بستگی به توانایی سالمند دارد. هرچه توانایی سالمند در انجام فعالیت‌های روزمره‌اش بیشتر باشد کمتر به مراقبت و پرستاری نیاز دارد. اما درصورتی که سالمند توانایی انجام فعالیت‌های روزانه خود را نداشته باشد باید پرستار، به صورت شبانه‌روزی در کنارش باشد.

پرستار سالمند آقا بهتر است یا خانم؟

استخدام پرستار آقا برای زمانی که سالمند زمین‌‌گیر شده و توانایی حرکت و راه رفتن ندارد گزینه بسیار مناسبی است. اما پرستار آقا برخلاف آنکه می‌تواند به راحتی سالمند را جابه‌جا کند، در حین حرکت با ویلچر و واکر کمک آن کند در بخش نظافت و امور منزل بسیار ضعیف هستند. پرستاران آقا به هیچ وجه نمی‌توانند به درستی امور مربوط به آشپزی و نظافت منزل را انجام دهند.

اما به طور کلی استخدام پرستار سالمند خانم یا آقا با توجه به صلاح‌دید خانواده و خود فرد انجام می‌شود.

پرستار سالمندان باید دارای چه شرایطی باشند؟

در انتخاب پرستار برای سالمندان نهایت دقت و جوصله را به خرج دهید. باید حواستان باشد که فردی را انتخاب کنید که مهارت و آگاهی کاملی در رابطه با پرستاری از فرد سالمند داشته باشد. یک پرستار سالمند باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

تجربه پرستاری : بهتر است برای استخدام پرستار خوب با مراکز خدمات پرستاری و نگهداری از افراد سالمند در ارتباط باشید. این مراکز نیروهای کار خود را با دقت و حساسیت بالایی انتخاب می‌کنند، از این رو دیگر نباید نگران حرفه‌ای بودن یا نبودن پرستار سالمندتان باشید. صبر و دقت : سالمندان در این دوران کمی بهانه‌گیر می‌شوند و ممکن است گاهی رفتارهای بچه‌گانه از آن‌ها سر بزند. به همین دلیل بهتر است پرستاری را انتخاب کنید که صبر و دقت بالایی داشته باشد و بتواند با آرامش و به دور از هرگونه تندی با فرد سالمند رفتار کند. رفتار حرفه‌ای : پرستار سالمند حرفه‌ای باید شخصی باشد که با دیدن آن سالمند احساس امنیت و راحتی داشته باشد. ازجمله رفتارهای یک پرستار حرفه‌ای می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد: وظایف خود را به درستی انجام دهد. در زمان حضور تماما در دسترس سالمند باشد و انجام وظایف خود را در اولویت قرار دهد. مرخصی زیاد نگیرد و در روزها کاری خود تعهد کاری داشته باشد. زمانی که به او نیاز دارید باید پاسخگو باشد.

این رفتارها همه نشان‌دهنده حرفه‌ای بودن پرستار سالمند است. با حرفه‌ای بودن پرستار و داشتن مهارت بالا، فرد دیگر نگرانی و استرسی بابت سالمند نخواهد داشت.

خلاقیت : فرد سالمند باید در شیوه نگهداری و مراقبت از سالمند خلاقیت بالایی داشته باشد. فرد سالمند را باید با صحبت، هم کلام شدن، انجام فعالیت‌های روزمره و پرکردن اوقات فراغت سرگرم کند. این‌ها همه به خلاقیت و تنوع فعالیت‌ها بستگی دارد. پس برای یکنواخت شدن و دوری از حالت کسالت بهتر است در نگهداری از سالمند تمام خلاقیت خود را به کار بگیرید.

وظیفه پرستار سالمند در مراقبت از سالمند

چگونه از سالمند خود مراقبت کنیم؟

پرستار باید تمام وظایف مربوط به سالمند را کامل و بدون هیچ کم و کاستی انجام دهد:

وضعیت روزانه سالمند اعم از فشار، ضربان قلب و... را به صورت روزانه ارزیابی کند. در صورت بروز هرگونه مشکلی در این زمینه با پزشک معالج تماس بگیرد و اطلاع دهد. در مصرف دارو و وعده‌های غذایی نظارت کاملی داشته باشد. درصورت نیاز به پانسمان و آمپول، پرستار باید پانسمان فرد سالمند را تعویض کرده و داروهای او را تزریق کند. نحوه برخورد با فرد سالمند و نگهداری از او را تا جای ممکن به خانواده آموزش دهد.

پرستار سالمند در زیمد

دوران سالمندی دورانی است که فرد از همه لحاظ(روحی و جسمی) ضعیف می‌شود. پس اگر خانواده‌ها توانایی و زمان مراقبت از سالمندان را ندارند بهتر است از پرستار سالمند زیمد استفاده کنند.
برای استخدام یک پرستار بهتر است همه‌ی جوانب در نظر گرفته شود تا به بهترین شکل ممکن از فرد سالمند نگهداری شود. زیمد این امکان را فراهم کرده تا بتوانید با اطلاعات جامع و کافی درباره موضوع پرستار سالمند برای عزیزانتان اقدام کنید.