میزان ذخایر آب در البرز از دوشنبه به صفر رسید


میزان ذخایر آب در البرز از دوشنبه به صفر رسید

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز با بیان اینکه البرز جزو معدود استان‌هایی است که 80 درصد آب شرب آن از چاه تامین می‌شود، گفت: در حال حاضر 520 حلقه چاه در سراسر استان وظیفه تامین بخش عمده‌ای از آب شرب مردم را به عهده دارند که از سه شنبه هفته پیش به دلیل قطعی برق اغلب آنها از مدار خدمات‌رسانی خارج می‌شدند.

ذوالفقار مهدی زاده در گفت و گو با ایسنا با اشاره به گلایه البرزنشینان از قطع مکرر و طولانی مدت آب طی روزهای اخیر اظهار کرد: از سه شنبه هفته گذشته شاهد قطعی زمانبندی شده برق در استان بودیم که این قطعی گاه بیش از دو ساعت و در دو یا سه نوبت اتفاق می‌افتاد.

وی ادامه داد: البرز جزو معدود استان‌هایی است که ۸۰ درصد آب شرب آن از منابع زیرزمینی یعنی چاه تامین می‌شود.

وی توضیح داد: در حال حاضر ۵۲۰ حلقه چاه در سراسر استان وظیفه تامین بخش عمده‌ای از آب شرب مردم را به عهده دارند که از سه شنبه هفته پیش به دلیل قطعی برق اغلب آنها از مدار خدمات‌رسانی خارج می‌شدند.

این مسئول تاکید کرد: در روزهای اول اعمال خاموشی‌های زمانبندی شده، برق چاه‌ها حدود دو ساعت می‌رفت که باعث شد ۱۰ درصد ظرفیت تولید روزانه آب استان را از دست دهیم ولی در روزهای بعد شاهد قطع شش تا هفت ساعته برق چاه‌ها بودیم که باعث شد حدود ۳۵ درصد ظرفیت تولید آب استان از دست برود.

مهدی زاده اضافه کرد: با کاهش ظرفیت تولید، به سمت استفاده از ذخایر مخازن رفتیم و از روز دوشنبه کار به جایی رسید که میزان ذخایر هم به صفر برسد که این امر نتیجه‌ای جز قطعی طولانی مدت آب در برخی مناطق را به دنبال نداشت.

وی افزود: خوشبختانه از دیروز شاهد کاهش قطعی برق در استان هستیم و اگر وضعیت به همین منوال ادامه داشته باشد طی دو سه روز آینده کمبود پیش آمده جبران و ذخایر مجدداً پر می‌شود.

مدیرعامل آبفای البرز تصریح کرد: با قطع دو ساعته برق در استان، حدود ۲۵۰ چاه آب به طور موقت از مدار خارج می‌شوند ولی دیروز که قطعی‌ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد، برق تنها ۲۵ چاه استان قطع شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا امکان ندارد تمهیداتی اندیشیده شود که برق چاه‌های تامین کننده آب شرب استان قطع نشود، گفت: در حال حاضر ۴۰ مورد از تاسیسات مهم و حیاتی آب استان در مسیر فیدرهایی هستند که برنامه قطعی برق ندارند ولی اگر قرار باشد همه چاه‌های آب استان برقشان قطع نشود، شرکت توزیع برق در اعمال برنامه زمانبندی شده قطعی با مشکل مواجه می‌شود.

مهدی زاده اضافه کرد: چاه‌های تامین کننده آب شرب استان در یک محدوده خاص متمرکز نیستند و امکان اینکه بتوان در خصوص اجرای برنامه قطعی برق برای همه آنها استثنا قائل شد وجود ندارد.

این مسئول افزود: اگر بنا باشد برای تمام تاسیسات آبی استان ژنراتور و تجهیزات مورد نیاز برای جلوگیری از قطعی برق تامین شود چیزی حدود هزار میلیارد تومان نیاز است که در شرایط فعلی تامین آن امکان پذیر نیست.

وی گفت: طی پنج سال گذشته حدود هزار میلیارد تومان زیرساخت در بخش آب و فاضلاب استان ایجاد شده و اینطور نبوده که وضعیت شبکه به حال خود رها شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر برای تولید هر متر مکعب آب چیزی حدود ۱۶۰۰ تومان هزینه می‌شود در صورتی که همین آب در هر متر مکعب به قیمت ۷۰۰ تومان به مشترکین فروخته می‌شود.

وی توضیح داد: بخشی از هزینه‌های صورت گرفته در بخش آبفا از آب بهای مشترکین تامین شده و بخش زیادی هم از منابع دولتی بوده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر امید به صورت داستان + متن شعر