4 دلیل برای صعود بورس


4 دلیل برای صعود بورس

ایران اکونومیست- با توجه به روندهای درونی بازار می‎‌توان 4 دلیل برای رشد شاخص‌ها معرفی کرد.

4 دلیل برای صعود بورس

برای پیش بینی بورس امروز –چهار‌شنبه 16 تیر- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 26 هزار و 570 واحد صعود کرد و به رقم یک میلیون و 281 هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 5 هزار و 153 واحد بالا آمد و در رقم 391 هزار و 623 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 130 واحد رشد کرد و به رقم 18 هزار و 341 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 322 نماد رشد قیمت و 130 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 70 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 28 درصد بازار افت قیمت داشتند.
بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت‌های فراورده‌های تزریقی ایران (دفرا)، سرمایه‌گذاری صنعت نفت (ونفت) و سیمان بجنورد (سبجنو) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا)، ریل سیر کوثر (حسیر) و نفت پاسارگاد (شپاس) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.
بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای بشهاب (لامپ پارس شهاب)، لخزر (پارس خزر) و ولصنم (لیزینگ صنعت و معدن) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان (حپارسا)، عمران و توسعه شاهد (ثعمرا) و پگاه آذربایجان شرقی (بالاس) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.
عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز سه‌شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌چهار‌شنبه است. در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار با مازاد تقاضای 14 میلیارد تومانی بسته شد و برای اولین بار در 94 روز کاری گذشته از 25 بهمن ماه سال 1399 بازار با مازاد تقاضا بسته شد.

پیش بینی بورس
افزایش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات سه‌شنبه 48 نماد صف فروش و 104 نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز دوشنبه 45 درصد افزایش یافت و در رقم 720 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 4 درصد کاهش یافت و 706 میلیارد تومان شد.
بیشترین تقاضاها

روز سه‌شنبه شرکت محصولات کاغذی لطیف (با نماد معاملاتی لطیف) با صف‌ خرید 210 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از لطیف، نمادهای فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) بیشترین صف خرید را داشتند.
بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به غدام (خوراک دام پارس) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 56 میلیارد تومانی داشت. پس از غدام، سنیر (سیمان سفید نی‌ریز) و ثالوند (سرمایه گذاری مسکن الوند) بیشترین صف فروش را داشتند.
پیش بینی بورس امروز

دیروز شاخص 26 هزار واحد رشد کرد و به فاصله 19 هزار واحدی کانال 1.3 میلیونی رسید. حال امروز در شرایطی سهام داران به استقبال آخرین روز کاری هفته می‌روند که شاخص 4 دلیل برای صعود به کانال جدید دارد.

روز گذشته ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات 45 درصد افزایش یافت و ارزش صف‎‌های فروش افت 4 درصدی داشت تا بازار پس از 94 روز کاری برای اولین بار با مازاد تقاضا بسته شود. بنابراین می‌توان ایجاد مازاد تقاضا را اولین دلیل برای صعود نامید.

همچنین 70 درصد نمادهای بازار رشد قیمت داشتند و شاخص هم وزن نیز بیشترین رشد را در 94 روز کاری گذشته از 25 بهمن سال 1399 به این سو ثبت کرد. رشد چشمگیر شاخص کل و شاخص هم وزن دومین دلیل برای صعود هستند.

افزایش 186 درصدی رقم پول حقیقی وارد شده به بازار نیز دلیل بعدی برای تقویت روند صعودی شاخص‌های بازار است. دیروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار به 441 میلیادرد تومان رسید که بیشترین رقم در 26 روز کاری گذشته از 8 خرداد ماه است. چهارمین دلیل به رشد نقدشوندگی بازار سهام برمی‌گردد. ارزش معاملات سهام با رشد 33 درصدی به 7 هزار و 330 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در 26 روز معاملاتی اخیر است. بدین ترتیب به 4 دلیل گفته شده می‌توانیم در انتظار صعود شاخص کل به کانال 1.3 میلیونی در آخرین روز کاری هفته باشیم.



اقتصادنیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا