مشکل زمین برای احداث موزه صلح سردشت رفع شد


مشکل زمین برای احداث موزه صلح سردشت رفع شد

ارومیه- ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با اشاره به برطرف شدن موضوع مشکل زمین برای احداث موزه صلح در سردشت، گفت: این موزه با هدف گرامیداشت یاد و خاطره شهدای بمباران شیمیایی و نشان دادن مظلومیت مردم این شهرستان احداث می‌شود.

جلیل جباری روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از زمین اختصاص یافته برای ایجاد موزه صلح سردشت در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: طبق طرح اولیه قرار است این موزه در زمینی به مساحت بیش از سه هزار مترمربع ایجاد شود که به زودی کلنگ زنی می‌شود.

وی افزود: در طراحی این موزه سعی می‌شود تا تاثیرات بمباران شیمیایی سردشت بر طبیعت در ساختار بنای این موزه نشان داده شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با بیان اینکه بخش اصلی این موزه را کاربرد سلاح‌های شیمیایی، عواقب مرگبار آن و تاثیرات این سلاح‌های بر زندگی مردم سردشت از زمان بمباران تا به امروز خواهد داد، گفت: سایر بخش‌های موزه را نیز مربوط به موضوعات مرتبط با صلح مانند معرفی شخصیت‌های مروج صلح در جهان و ایران و اشخاصی که با اقدامات صلح‌طلبانه خود نقش مهمی در تاریخ داشته‌اند را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: طبق طرح اولیه ساخت موزه در پنج طبقه شامل بخش‌های خدماتی، اداری، تاسیساتی، پژوهش، آمفی‌تئاتر، گالری فرهنگ و مردم‌شناسی،۷ تیر ۱۳۶۶، ایثار، سکوت و گالری امید انجام می‌گیرد.

بمباران شیمیایی سردشت بمبارانی بود که نیروی هوایی عراق در روز ۷ تیر۱۳۶۶ با استفاده از بمب‌های شیمیایی خریداری شده از کشورهای اروپایی در چهار نقطه پرازدحام شهر سردشت انجام داد.

در این حمله ۱۱۰ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر جان‌باخته و هشت هزار تن دیگر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و مسموم شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ 30 فروردین + دانلود غزل حافظ