مناقشه کنکوری میان وزارت آموزش وپرورش و سازمان سنجش


  مناقشه کنکوری میان وزارت آموزش وپرورش و سازمان سنجش

کنکور 1400 محل مناقشه میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش و آموزش کشور شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، کنکور 1400 در روز های9 تا 12 تیرماه1400 برگزار شد و نزدیک به یک هفته است که از برگزاری این آزمون سراسری و سرنوشت ساز می گذرد اما این آزمون خالی از حاشیه نبوده و حاشیه های آن ادامه دار هم هست.

عمده ترین حاشیه هایی که کنکور 1400 داشت، فروش سوالات در شبکه های اجتماعی با مبالغ نجومی 30 میلیون تومانی، تقلب در کنکور به وسیله تلفن همراه با سواستفاده از وضعیت کرونا و دشورای سوالات و خارج از کتاب درسی بود.

این حاشیه های تا جایی بود که جدا از انتقادات و اعتراضات داوطلبان کنکوری، پای وزارت اطلاعات، پلیس فتا و و وزارت آموزش و پرورش هم وسط کشانده شد.

ورود وزارت اطلاعات و پلیس فتا به کنکور1400

در رابطه با فروش سوالات در شبکه های اجتماعی وزارت اطلاعات اطلاعیه ای را صادر کرد که در آن آمده است: در راستای حفظ سلامت و آرامش روانی خانواده‌های داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور، با اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، تحرکات چند شبکه کلاهبرداری که در زمینه عرضه و فروش سوالات غیر واقعی آزمون سراسری ۱۴۰۰ فعالیت داشتند؛ با هماهنگی دستگاه قضائی شناسایی و مورد برخورد قرار گرفته و تعدادی از سودجویان شبکه‌ای دستگیر شدند.

وزارت اطلاعات ضمن هشدار به کلاهبرداران در این زمینه، از تمامی داوطلبان کنکور و خانواده‌های آنها تقاضامند است؛ در ارتباط‌گیری با عناصر و عوامل سودجو که از دغدغه‌های به جای خانواده‌ها نسبت به آینده جوانان سوءاستفاده می‌کنند، مراقبت لازم به عمل آورده و از اقدامات نامتعارف در زمینه موفقیت در آزمون‌های سراسری پرهیز کنند تا از وارد شدن صدمات روحی و مادی به فرزندان و خانواده‌ها جلوگیری به عمل آید».

همچنین پلیس فتا نیز از دستگیری ۲۰ نفر از مدعیان فروش سوالات کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ خبر داد.

«ابراهیم خدایی» رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور هم تاکید کرده است سوالات و کلید هایی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده است غلط است و می گوید: ر کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ مشکل جدی در زمینه انتشار عکس و کلید وجود نداشت و تاکنون مواردی هم که مطرح شده موردی و تقلب و تخلف بوده است.

او بیان می کند: در زمان برگزاری کنکور علوم تجربی در روز جمعه ۱۱ تیرماه یک عکس از صفحه دروس عمومی این گروه در ساعت ۹:۳۰ صبح منتشر شد که یک داوطلب با موبایل از سر جلسه آن را منتشر کرده بود که ۱۵ دقیقه بعد این داوطلب دستگیر شد و از ارسال سوالات اختصاصی جلوگیری به عمل آمد و می‌توان گفت همین عکس‌ها است که در فضای مجازی می‌چرخد و همه کانال‌های کلاهبردار ادعای تملک این عکس را دارند.

با کم فروغ شدن حاشیه های تقلب و فروش سوالات حالا داوطلبان و وزارت آموزش وپرورش ادعا دارند که سوالات دشوار بوده است و حتی خارج از محتوایی که قرار بود سوال استخراج شود، سوالات طراحی شده است.

عدم تطابق برخی از سوالات آزمون با دامنه محتوایی کتاب‌های درسی

در این ارتباط هم «حسن ملکی» رئیس سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش نامه ای به رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور مبنی بر بررسی دشواری سوالات می نویسد.

در این نامه آمده است« با توجه به گزارشات دریافتی و بررسی‌های انجام شده بر روی سوالات آزمون سراسری سال جاری با اینکه انتظار می‌رفت با عنایت به هماهنگی و مکاتبات قبلی به عمل آمده با آن سازمان در طراحی سوالات آزمون امسال شرایط خاص کرونایی در نظر گرفته شود تا از فشارهای روانی که در این دو سال به دانش آموزان و خانواده‌های آنان وارد شده؛ کاسته شود متاسفانه نه تنها در برخی از دروس ( خاصه درس ریاضی) چنین چیزی رخ نداد بلکه شاهد عدم تطابق برخی از سوالات آزمون با رویکرد، اهداف و دامنه محتوایی کتاب‌های درسی بودیم تاحدی که برخی از سوالات صراحتاً ناظر به مفاهیمی بود که در کتاب‌های درسی هیچ اشاره ای بدان نشده است.

هر چند سال‌های گذشته نیز کم و بیش چنین مواردی اتفاق افتاده بود و مورد اعتراض این سازمان نیز قرار گرفت لیکن سوالات آزمون سال جاری موید این امر می باشد که به اعتراضات توجه کافی نشده است.

از آنجا که تخطی سوالات آزمون از برنامه‌های درسی رسمی کشور باعث از بین رفتن اعتماد جامعه به نظام آموزش رسمی کشور، تحت الشعاع قرار گرفتن اهداف برنامه درسی، ترویج کتب کمک آموزشی و جزوات غیر استاندارد و مراجعه دانش آموزان به موسسات کنکور را در پی خواهد داشت؛ لذا پیشنهاد می‌شود سریعاً کار گروهی در آن سازمان تشکیل تا اعتراضات به عمل آمده در خصوص سوالات آزمون مزبور بررسی و نسبت به تصمیم گیری در خصوص حذف سوالات نامعتبر اقدام عاجل انجام پذیرد و نتیجه این اقدام از طریق رسانه‌های جمعی به اطلاع دانش آموزان و خانواده‌هایشان رسانده شود.»

شایان ذکر است در این نامه سازمان پژوهش اعلام آمادگی کرده است که کارشناسان این سازمان به عنوان تنها متولی برنامه‌‌های درسی نظام آموزش و پرورش کشور، همچون سنوات گذشته مصادیق دقیق عدم تطابق سوالات با رویکرد، اهداف و محتواهای کتاب‌های درسی را در اختیار سازمان سنجش قرار دهند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در مکاتبه‌ای دیگری از وزیر آموزش و پرورش خواست تا اقدام جبرانی لازم و کارشناسانه از سوی سازمان سنجش انجام پذیرد.

او همچنین خواستار مشخص شدن راهکار قانونی دقیق و معین برای نظارت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر سؤالات کنکور سراسری در سال‌های آتی شده است.

آموزش و پرورش اعلام کند کدام سوال خارج از کتاب درسی است؟

در این ارتباط تماس خبرنگار شبستان با «ابراهیم خدایی» رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور بی نتیجه می ماند اما «فاطمه زرین آمیزی» سخنگوی سازمان سنجش و آموزش کشور به خبرنگار شبستان می گوید:مطابق سرفصل ها آزمون سراسری 1400 گرفته شده است.

او بیان می کند:سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به لحاظ تخصصی اعلام کند کدام سوال خارج از کتاب درسی طرح شده است.

نامه اعتراضی داوطلبان کنکور

امروز نیز جمعی از داوطلبان کنکور نسبت به دشواری سوالات کنکور1400 نامه ای اعتراضی نوشته اند که در بخشی از این نامه آمده است«اقدامات طراحان سوالات کنکور 1400 و حمایت سازمان سنجش از آنها این تصور را تقویت می‌کند که آیا اختاپوس موسسات کنکور، آزمون و تولید کتاب کمک درسی به تار و پود این سازمان دولتی نیز نفوذ کرده‌اند؟ آیا شاهد دستور بررسی جدی و فوری و ارائه راهکار برای جبران این خسارت مادی و معنوی از طرف سازمان سنجش خواهیم بود؟

این رویه که به مثابه درس ریاضی، هیچ سرفصل مشخصی به عنوان منبع قطعی و بودجه‌ بندی متقن مدّنظر نباشد، در کجای دنیا متداول است. این که درجه دشواری سوالات فیزیک، زیست و شیمی به شکلی باشد که امکان حل همه سوالات در زمان تعیین شده حتی برای دبیران زبده (بنا به تصریح خود این بزرگواران ) مقدور نباشد چه توجیه منطقی دارد؟

مطالبه اولیا و دانش‌ آموزان دبیرستان ماندگارالبرز بر این مهم متوقف است که ضمن جلوگیری از تکرار این رویه مصیبت بار، هر چه زودتر این تخلف بارز از ضوابط و مصوبات مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهایی برای جبران این صدمه و ظلم آشکار ارائه شود.»

به هر روی کنکور سراسری پیش از ورود موج پنجم کرونا برگزار شد اما حاشیه های آن همچنان ادامه دارد، وضعیت شیوع ویروس کرونا آموزش های نظام تعلیم و تربیت را مجازی کرده است که بر همگان واضح است که کیفیت آموزش ها حضوری بر مجازی برتری دارد با این وجود انتظار بر سهل تر گرفتن آزمون و مطابق با محتوای درسی از سازمان سنجش می رود، چون دشواری سوالات و حضوری نبودن کلاس های درس خانواده ها را مجبور می کند تا فرزندانشان را به سمت موسسات کنکوری، کلاس ها و معلم های خصوصی و مدارس غیردولتی سوق دهند و این موضوع باعث بی اعتمادی خانواده ها به نظام تعلیم و تربیت و معلم ها می شود چون محتوای درسی آن ها را برای کنکور بی فایده می دانند و این متناقض با تلاش مسئولان برای حذف کنکور و کاهش استرس داوطلبان و تربیت چند ساحتی دانش آموزان است.

پایان پیام/260

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق