گفتگوی تلفنی وزیران دفاع آمریکا و ترکیه درباره افغانستان


گفتگوی تلفنی وزیران دفاع آمریکا و ترکیه درباره افغانستان

نیویورک – ایرنا – لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در تماس تلفنی با خلوصی آکار همتای ترکیه ای خود درباره وضعیت افغانستان، روند کاهش نظامیان آمریکایی و امنیت فرودگاه کابل گفت و گو کردند.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا چهارشنبه شب به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد طرفین در این گفتگوی تلفنی در مورد همکاری های دو جانبه و روند کار (کاهش نیروهای نظامی آمریکا ) در افغانستان گفتگو کرده اند.
طرفین همچنین درباره امنیت فرودگاه کابل با یکدیگر مذاکره کرده اند.

"‌خلوصی آکار " وزیر دفاع ترکیه پیش از این، از آغاز گفت و گوها با هیات آمریکایی در آنکارا درباره افغانستان خبر داد.
ترکیه با توجه به توافق اخیر با آمریکا در مورد تامین امنیت فرودگاه کابل اعلام کرده است نیروهای بیشتری به افغانستان اعزام نخواهد کرد.

خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه چهارشنبه شب اعلام کرد: ترکیه پس از خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان به عنوان بخشی از برنامه تامین امنیت فرودگاه کابل، نیروهای اضافی به این کشور اعزام نخواهد کرد.

وی با اشاره به حضور ۵۰۰ نیروی ترکیه در افغانستان به عنوان بخشی از ماموریت حمایت قاطع از ناتو تصریح کرد: ما اکنون آنجا حضور داریم، آنچه ضروری است ادامه حضور ما در فرودگاه است.

آکار در حالی این سخنان را بیان می‌کند که ترکیه در آستانه ملاقات سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو"، پیشنهاد کرده است امنیت فرودگاه کابل را پس از بیرون رفتن نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان، برعهده بگیرد.

مقام‌های ترکیه گفته‌اند که این پیشنهاد نخستین بار در نشست ماه مه ناتو، مطرح شده که واشنگتن و متحدانش در آن با بیرون بردن نیروهایشان از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور ماه) پس از ناکامی تلاش ۲۰ ساله برای شکست نیروهای طالبان، موافقت کرده‌اند.

هرچند گروه طالبان نیز با حضور ترکیه در فرودگاه کابل بشدت مخالفت کرده و به ترکیه هشدار داده است که آنها عضو ناتو هستند و باید مطابق با توافقنامه با آمریکا از افغانستان خارج شوند اما آگاهان نظامی و دولت افغانستان هم گفته‌اند که شریک کردن دولت پاکستان در تأمین امنیت فرودگاه کابل کاری نادرست بوده چراکه پاکستان متهم به دامن زدن به ناامنی های افغانستان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز