افزایش تولید مس کاتدی به 512 هزار تن


افزایش تولید مس کاتدی به 512 هزار تن

وزیر صمت با اشاره به افتتاح 5 طرح بسیار مهم در استان کرمان گفت: با اجرای این طرح‌ها، ظرفیت تولید مس کاتدی ایران به 512 هزار تن خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری صداوسیما؛ آقای علیرضا رزم حسینی در مراسم افتتاح طرح‌های صنعتی در استان کرمان با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور افزود: امروز ۵ طرح بسیار مهم در این استان به ارزش ۴۰ هزار میلیارد تومان و ایجاد ۴ هزار و ۱۰۵ شغل مستقیم و بیش از ۲۰ هزار شغل غیرمستقیم با فرمان رئیس جمهور افتتاح شد.
وی با بیان اینکه دو طرح از این ۵ طرح ویژگی ممتازی دارد گفت: نخستین طرح تولید شمش فولادی با یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن به روش کوره بلند است.
رزم حسینی به طرح ذوب آهن اصفهان قبل از انقلاب که ذغال سنگ و کُک به طور مستقیم به فولاد تبدیل می‌شد با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن اشاره کرد و افزود: بعد از انقلاب این دومین طرح به روش کوره بلند در جمهوری اسلامی ایران است که امروز افتتاح شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در دنیا ۷۰ درصد فولاد با روش کوره بلند تولید می‌شود گفت: از آنجاکه در ایران انرژی گاز داریم، بیشتر تولید فولاد ما به روش احیای مستقیم است.
وی افزود:سرمایه‌گذار طرح کوره بلند را به این دلیل در زند کرمان تعریف کرده است که در آنجا ظرفیت‌های خوبی از ذغال سنگ و معادن خرم‌رود داریم، بنابراین زنجیره تامین اعم از ذغال سنگ، کک سازی و فولاد خام و کنستانتره در آن جا کامل است.
رزم حسینی تولید ۵۰ هزار تن کاتد مسی به روش فناوری‌های جدید را طرح دوم ممتاز بیان کرد و افزود: این طرح به همت مرد صنعتی ایران (مهندس برومند) اجرا شده است.
وی گفت: مرد صنعتی ایران ریسک کرده و دانشی را وارد کشور کرده که در روز نخست خیلی‌ها آن را به سخره می‌گرفتند و می‌گفتند اجرای آن امکان پذیر نیست، اما وی مطمئن بود که این طرح در صنعت جواب می‌دهد که خوشبختانه جواب داد.
رزم حسینی با اشاره به اینکه خط تولید ۵۰ هزار تن کاتد مسی در شهر بابک کرمان افتتاح می‌شود گفت: حدود ۴۰ درصد سرمایه‌گذاری در تولید کاتد به این روش کاهش یافته و حدود ۳۸ درصد قیمت تمام شده کاتد کاهش پیدا می‌کند.
وی با بیان اینکه برنامه توسعه تولید کاتد مسی به روش فناوری‌های جدید در دستور کار است گفت: دانش آن به صورت انحصاری در اختیار این کمپانی در ایران است که می‌تواند به کشور‌های دیگر منتقل کند و این افتخار خوبی برای ماست.
وزیر صمت به صادرات کاتد مسی اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۷۳۰ میلیون دلار صادرات کاتد مسی را داشتیم.
وی گفت: امروز سرمایه و صنعت در هلدینگ میتکو اجرا شده و صنعتگران دارای دانش فنی و همچنین بانک پاسارگاد بعنوان سرمایه‌گذار پشتیبان این مجموعه شده‌اند.
رزم حسینی افزود: امروز شرکت هلدینگ میتکو با ایمیدرو که شرکتی دولتی است رقابت سازنده دارد و این افتخار بسیار بزرگی است.
وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد طرح‌ها در دولت یازدهم و دوازدهم آغاز شده و امروز نیز افتتاح می‌شود گفت: از سال گذشته تا امروز و با افتتاح طرح‌های جدید، حدود ۲۱۵ هزار میلیارد تومان طرح افتتاح و یا کلنگ زنی جدید انجام شد.
وزیر صمت افزود: به طور مثال آب خلیج فارس را افتتاح کردیم و همزمان عملیات طرح‌های استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و اصفهان را کلید زدیم.
رزم حسینی تصریح کرد: آمادگی داریم در پایان دولت، عملیات اجرایی سیستان و بلوچستان را آغاز کنیم و مسیر لوله‌گذاری خراسان رضوی را از مقصد به سمت جنوب ایران انجام دهیم.
وی گفت: حدود ۴ هزار هکتار منابع طبیعی و زمین برای جنگل کاری در منطقه کرمان در اختیار قرار گرفته و نکته مهم‌تر آن است که آب واحد‌های صنعتی با پساب شهر کرمان تامین می‌شود.
وزیر صمت افزود: امروز یک اتفاق دیگر هم خواهد افتاد و آن این است که وزارت صمت بر اساس برنامه ششم مکلف بود اسناد سیاست‌های صنعتی ایران را نوشته و تصویب کند.
وی با بیان اینکه موسسه معتبر بازرگانی ایران با همکاری دانشگاهیان، خبرگان صنعت و کارشناسان در خصوص تهیه سند، بیش از دو سال فعالیت کردند گفت: امروز افتخار داریم این سند را در ده رشته صنعتی اولویت دار رونمایی کنیم.
رزم حسینی صنایع پتروشیمی، صنایع پایین دستی، فولاد، لوازم خانگی، شرکت‌های دانش بنیان، تجهیزات پزشکی، نساجی و پوشاک، صنایع غذایی و دارویی، تجهیزات برقی و نیروگاهی و صنایع فلزی را ده رشته اولویت داری بیان کرد که از سوی کارشناسان با استفاده از دو سند سال‌های ۱۳۷۰ و ۱۳۸۱ نوشته شده‌اند.
وزیر صمت گفت: باور ما در این است و مجبوریم که صنعت کشور را از آب و نیروی برق خودکفا کنیم.
وی افزود: ما نمی‌توانیم منتظر باشیم که وزارت نیرو برق را در اختیار ما قرار دهد در حالیکه صنعت ایران هم اکنون بیش از دو هزار مگاوات برق تولید و مصرف می‌کند.
رزم حسینی گفت: در یک ماه گذشته با شرکت ملی مس ایران، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت چادرملوی یزد و شرکت گل گهر و گهر زمین، ده هزار مگاوات نیروگاه برق را تفاهم کردیم و به محض صدور مجوز از وزیر نیرو بلافاصله عملیات اجرای آن را آغاز می‌کنیم.
وی افزود: خوشبختانه بودجه آن نیز در مجامع مختلف مصوب شده که از افتخارات ماست و دولت بعدی می‌تواند این طرح‌ها را سرعت دهد و به بهره‌برداری برساند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی