روحانی: مردم نباید همه سرمایه‌شان را در بورس بیاورند/ رزم حسینی: واردات خودرو باید آزاد شود/ بازار عمده فروشی دلار و بانک‌ها پنجشنبه‌ها تعطیل شدند/ افزایش شدید دارایی پول‌دارترین فرد جهان/ قیمت دلار در صرافی‌ها چقدر شد؟


روحانی: مردم نباید همه سرمایه‌شان را در بورس بیاورند/ رزم حسینی: واردات خودرو باید آزاد شود/ بازار عمده فروشی دلار و بانک‌ها پنجشنبه‌ها تعطیل شدند/ افزایش شدید دارایی پول‌دارترین فرد جهان/ قیمت دلار در صرافی‌ها چقدر شد؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت در آخرین روز هفته، اغلب سهام آسیا اقیانوسیه افت کردند، دلار در بازار جهانی عقب نشینی کرد، سومین افت متوالی قیمت نفت خام ثبت شد، قیمت جهانی طلا بالای 1800 دلار تثبیت شد، رشد ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی و صفر شدن دلار در سهم ذخایر ارزی صندوق ملی ثروت روسیه را در بر دارد.

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت در آخرین روز هفته، اغلب سهام آسیا اقیانوسیه افت کردند، دلار در بازار جهانی عقب نشینی کرد، سومین افت متوالی قیمت نفت خام ثبت شد، قیمت جهانی طلا بالای ۱۸۰۰ دلار تثبیت شد، رشد ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی و صفر شدن دلار در سهم ذخایر ارزی صندوق ملی ثروت روسیه را در بر دارد.

روحانی: مردم نباید همه سرمایه‌شان را در بورس بیاورند

صبح امروز، حسن روحانی رئیس جمهور در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت یازدهم و دوازدهم در بورس یک کار عظیم و بزرگی را در کشور انجام داد برای اینکه بازار سرمایه یک بازار فعال باشد. البته در بازار سرمایه معمولاً ریسک است. بازار سرمایه ممکن است در یک سالی روند رشدش خیلی خوب باشد، چند ماه روند نزولی داشته باشد، معمولاً در بورس یک خط مستقیم به سمت بالا نداریم و خط‌های شکسته است و در مجموع در این ماه‌های اخیر باز هم بورس یک مقدار نشاط پیدا کرده است. تلاش ما در دولت یازدهم و دوازدهم، توسعه و تعمیق بورس بود و می‌خواستیم شرکت‌های زیادی و دولتی وارد بورس شوند. از ابتدای دولت یازدهم تصمیم‌ من بر این بود تا کاری کنیم که شرکت‌های اقتصادی دولتی را وارد بورس کنیم و مدیریت بنگاه‌ها در اختیار دولت نباشد. اگر لازم است فقط دولت سهام داشته باشد نه اینکه مدیریت بنگاه‌های اقتصادی داشته باشد. البته بخش بزرگی از این کار انجام گرفت و یک بخش بزرگی هم بخاطر مقاومت دستگاه‌ها انجام نگرفت. معمولاً دستگاه‌ها مقاومت می‌کنند برای اینکه از پول و کاسبی فاصله بگیرند و جدا بشوند. سخت است و شما دیدید در شستا که یک شرکت عظیم و مهم است بخش بزرگی‌ اش در بورس آمد و این بسیار تأثیرگذار بود.

وی افزود: بورس امروز یک بازار بسیار مهمی است. البته مردم وقتی در بورس وارد می‌شوند، نباید همه سرمایه‌شان را در بورس بیاورند باید در حدی بیاورند که فراز و نشیب بورس زندگی آنها را به هم نزند. اما در عین حال بورس اهمیت داشته و در بلند مدت هم سود قابل ملاحظه‌ای دارد. بورس را در یک زمان ده ساله حساب کنید و حتی حساب کنید با پولی که مردم در بانک می‌گذارند، حتی با سکه و دلار همه این چیزها حساب کنید در بلندمدت بورس از آنها پایین نیست و الان هم محاسبه می‌کنیم درآمدش بالاتر است. در میان‌مدت طبیعی است که فراز و نشیب داشته باشد و از طریق همین بورس توانستیم میلیون‌ها تن از مردم را وارد کسب و کار جدیدی کنیم.

ارزش سهام عدالت در آخرین روز هفته

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۹۲۹ هزار و ۴۴۷ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۰۹ درصد، معادل ۷ هزار و ۶۵۱ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۷۵۷ هزار و ۶۶۸ تومان رسیده است.

روحانی: مردم نباید همه سرمایه‌شان را در بورس بیاورند/ رزم حسینی: واردات خودرو باید آزاد شود/ بازار عمده فروشی دلار و بانک‌ها پنجشنبه‌ها تعطیل شدند/ افزایش شدید دارایی پول‌دارترین فرد جهان/ قیمت دلار در صرافی‌ها چقدر شد؟

اغلب سهام آسیا اقیانوسیه افت کردند

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، اغلب سهام آسیا اقیانوسیه در معاملات امروز، پنجشنبه، در حالی افت کردند که سهام تکنولوژی چین در بورس هنگ‌کنگ با نگرانی از بازرسی دولتی سقوط کردند. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۱.۰۷ درصد سقوط و نیکی ژاپن ۰.۷۱ درصد افت کرد. کامپوزیت شانگهای ۰.۵۷ درصد از ارزش خود را از دست داد در حالی که شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ با سقوط سنگین ۲ درصدی روبه رو شد. ای‌اس‌اکس استرالیا بر خلاف بازارهای منطقه ۰.۱۱ درصد رشد کرد اما کوسپی کره‌جنوبی ۰.۷۰ درصد پایین آمد.

دلار در بازار جهانی عقب نشینی کرد

شاخص دلار کمی نسبت به روز قبل عقب نشست. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۲ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۶۰۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۱ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

صفر شدن دلار در سهم ذخایر ارزی صندوق ملی ثروت روسیه

وزارت دارایی روسیه در بیانیه ای اعلام کرد سهم دلار از ذخایر ارزی صندوق ملی ثروت این کشور به صفر رسیده و از طرف دیگر سهم یورو، یوان و طلا از این ذخایر بیشتر شده است. دلار تا پیش از این سهمی ۳۵ درصدی از این ذخایر داشت که اکنون به صفر رسیده و سهم پوند نیز از کل ذخایر به پنج درصد کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر اما سهم یوان به ۳۹.۷ درصد و سهم یورو به ۳۰.۴ درصد افزایش پیدا کرده است. ین ژاپن سهمی ۴.۷ درصدی و طلا سهمی ۲۰.۲ درصدی از این ذخایر دارند.

روسیه با هدف کاهش وابستگی به دلار و آسیب پذیری اقتصاد خود در برابر تحریم ها تصمیم گرفته است تا به تدریج سهم دلار را از ذخایر ارزی خود به کمترین سطح ممکن برساند. طبق اعلام وزارت دارایی روسیه، در سال های اخیر ریسک های کلان اقتصادی و ژئوپلتیکی باعث شده است تا این وزارت خانه دست به اقدامات پیشگیرانه برای ثبات بخشی به اقتصاد کند. الکساندر پانکین، معاون وزیر خارجه روسیه، در مصاحبه ای خبری گفته است که تنش های سیاسی بین مسکو و واشنگتن، اطمینان طرف روسی را به دلار کاهش داده است.

به گفته پانکین، در نتیجه تحریم ها و اقدامات غیر قابل پیش بینی آمریکا، شبهه هایی در خصوص کارآمدی استفاده از دلار در معاملات خارجی برای طرف روسی ایجاد شده و این کشور اکنون با دیگر کشورها در تلاش است تا اقدامات مقتضی را برای به حداقل رساندن ریسک های تحریمی و اخلال در جریان تجارت بین المللی اتخاذ کند. پیش از این ولادیمیر پوتین- رییس جمهور روسیه- در جریان همایش اقتصادی سنت پترزبورگ گفته بود روسیه تمایلی به ترک استفاده از دلار ندارد اما با توجه به تحریم های آمریکا مجبور به انجام این کار است.

قیمت دلار در صرافی ها چقدر شد؟

جدیدترین قیمت‌ها از بازار امروز نشان می‌دهد هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۳۸۶۸ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۴۳۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۱۱۷ تومان ارزان‌تر شده است.

بازار عمده فروشی دلار و بانک ها پنج شنبه‌ها تعطیل شدند

بازار متشکل ارزی کشور تا پایان مرداد ماه سال جاری پنج شنبه‌ها تعطیل است. همچنین بانک مرکزی اعلام کرد با توجه به تصمیم هیات دولت مبنی بر تعطیلی بانک‌ها در روزهای پنجشنبه تا آخر مرداد ماه ۱۴۰۰، این مصوبه از امروز اجرایی است و شعب بانک ها تعطیل خواهند بود.

رزم حسینی: واردات خودرو باید آزاد شود

علیرضا رزم حسینی وزیر صمت با اشاره به اینکه واردات خودرو باید آزاد شود، افزود: بخش خصوصی در زمینه خودرو باید فعال و تقویت شود؛ بنابراین در حال انعقاد قرارداد با دو شرکت بزرگ که علاقه‌مند هستند در ایران کار کنند هستیم تا رقیب ایران خودرو و سایپا شوند. وی گفت: البته در دو سه سال اخیر، کیفیت محصولات ایران خودرو و سایپا بهتر شده است و تعطیلی خط تولید پراید در این زمینه، کار بزرگی بود. وزیر صمت افزود: شورای رقابت مدعی است که باید خودروها را قیمت گذاری کند، البته اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما دست ما بسته است و همه اختیارات دست وزارت صمت نیست. امیدوارم دولت آینده در این حوزه تحول ایجاد کند.

سومین افت متوالی قیمت نفت خام ثبت شد

قیمت نفت خام در معاملات امروز، پنج‌شنبه، تحت تأثیر به نتیجه نرسیدن مذاکرات اوپک پلاس و نگرانی از افزایش تولید تولیدکنندگان بزرگ، برای سومین روز متوالی افت کرد. پس از اینکه اختلاف نظر بین امارات متحده عربی و عربستان سعودی مانع این شد که اوپک پلاس در اجلاس خود در مورد سیاست‌گذاری تولید نفت خود به توافق برسد، نگرانی از اینکه هر کدام از تولیدکنندگان تولید خود را به صلاح‌دید خود افزایش دهند، باعث شد تا قیمت‌های نفت سقوط کنند. تا ساعت ۹:۰۰ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۰.۶ درصد افت کرد و به ۷۳ دلار بازگشت. قیمت نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم تا این لحظه با افتی ۰.۷ درصدی به ۷۱.۶۹ دلار رسید. بعد از بسته شدن معاملات روز دوشنبه که مشخص شد اعضای اوپک پلاس در این اجلاس خود به توافق نمی‌رسد تا این لحظه قیمت نفت برنت ۵.۳ درصد سقوط کرده است. گفته می‌شود امارات متحده عربی خواهان این بود که با وجود توافق کاهش تولید نفت اوپک پلاس تولید خود را افزایش دهد که اعضای دیگر، به ویژه عربستان سعودی، با این درخواست مخالفت کردند.

قیمت جهانی طلا بالای ۱۸۰۰ دلار تثبیت شد

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، پنج‌شنبه، در حالی بالاتر از ۱٫۸۰۰ دلار در هر اونس ماند که افت سود اوراق قرضه آمریکا تأثیر رشد دلار را خنثی کرد. پس از انتشار صورت‌جلسه‌های اجلاس اخیر فدرال‌رزرو که نشان داد بانک مرکزی آمریکا همین امسال برنامه خرید اوراق قرضه خود را محدود خواهد کرد، سود اوراق قرضه آمریکا پایین آمد. افت سود اوراق قرضه باعث می‌شود تقاضای خرید سرمایه‌های غیرسودآوری مانند طلا بالا برود. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، تا ساعت ۹:۰۰ به وقت تهران، با تغییری جزئی نسبت به قیمت بسته شده دیشب، به ۱٫۸۰۳.۰۱ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا تا این لحظه ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۱٫۸۰۴.۳۰ دلار رسید. با این حال آن‌چه رشد قیمت طلا را محدود کرد این بود که ارزش دلار آمریکا به بالاترین سطح خود در ۳ ماه اخیر نزدیک شده بود.

رشد ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی

بیشتر ارزهای مهم دیجیتالی صعود کردند. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، بعد از محدودیت های شدید بانک مرکزی و دولت چین علیه فعالیت های مرتبط با رمزارزها، اکنون استخراج کنندگان به دنبال یافتن مقاصد جدید هستند. قزاقستان، کانادا و آمریکا به اصلی ترین مقاصد جذب ماینرها تبدیل شده اند و انتظار می رود با از سرگیری فعالیت آن ها، به تدریج شاهد بهبود ضریب سختی استخراج بیتکوین باشیم. برخی از تحلیلگران توانایی بیتکوین برای شکستن سقف ۴۰ هزار دلاری در کوتاه مدت را بعید می دانند.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۴۷۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۴۸ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۰ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۳۴ هزار و ۷۳۰.۲۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۰۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۴۳ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۳۶۶.۰۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۶۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۷۶ درصد افزایش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۳۳۶.۶۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۱۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۶.۷۹ درصد افزایش

۵- کاردانو

قیمت: ۱.۴۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۷۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۶۷ درصد افزایش

۶- ریپل

قیمت: ۰.۶۶۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۸۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۲۹ درصد افزایش

۷- دوج کوین

قیمت: ۰.۲۳۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۷۱ درصد کاهش

۸ - یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۹- پولکا دوت

قیمت: ۱۷.۳۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۹.۱۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۱ درصد افزایش

۱۰- یونی سواپ

قیمت: ۲۲.۹۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۹.۱۸ درصد افزایش

افزایش شدید دارایی پول‌دارترین فرد جهان

افزایش ارزش سهام شرکت آمازون باعث شده تا جف بزوس قاطعانه ثروتمندترین فرد جهان شود. براساس ارزیابی‌های انجام شده طی روز‌های گذشته ارزش دارایی‌های بزوس هم‌اکنون ۲۱۱ میلیارد دلار است که نسبت به ارزیابی قبلی ۸.۴۴ میلیارد دلار افزایش یافته است. پس از بزوس هم‌اکنون ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت خودروسازی تسلا و شرکت اس‌پیس ایکس در جایگاه دومین فرد پولدار جهان قرار دارد. پس از این دو شخصیت آمریکایی برنارد آرنوی فرانسوی، مالک گروه کالا‌های لوکس LVMH با ۱۶۹ میلیارد دلار سومین فرد پولدار جهان به شمار می‌رود. ماسک در ماه ژانویه هم ۲۱۰ میلیارد دلار ثروت داشت، اما بعد از چند ماه به ۱۸۱ میلیارد دلار سقوط کرده بود. در حال حاضر دو فرد پولدار جهان سرمایه‌گذاری سنگینی را روی پروژه‌های فضایی انجام داده‌اند. بزوس دو روز پیش رسماً مدیریت شرکت آمازون را کنار گذاشت تا روی مدیریت شرکت اس‌پیس اوریجن و سفر‌های فضایی متمرکز شود. البته نزدیک ۱۱ درصد سهام شرکت آمازون هنوز در اختیار بزوس است و قرار نیست با کنار گذاشتن مدیریت آمازون وی از هیأت مدیره آن هم کنار برود.

فرار مالیاتی به ۱۰۰ هزار میلیارد رسید

رئیس کل سازمان امور مالیاتی ضمن بیان اینکه درآمدهای مالیاتی در سال گذشته کمتر از نصف مزایا و حقوق اجتناب ناپذیر شاغلین بازنشسته کشور بوده است، اعلام کرد: اکنون میزان فرار مالیاتی موجود در کشور ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۵۰ درصد فرار مالیاتی و مابقی ناشی از اجتناب مالیاتی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طَرح ِ اَندام ِ درد