شتاب بخشی به روند توسعه زیر ساخت‌ها در مرز شلمچه ضروری است


شتاب بخشی به روند توسعه زیر ساخت‌ها در مرز شلمچه ضروری است

آبادان - ایرنا - فرماندار خرمشهر شتاب بخشی به روند توسعه زیر ساخت ها در مرز شلمچه برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی را ضروری دانست و گفت: مصوبات ستاد اربعین در رابطه با مرز شلمچه باید با دقت و سرعت اجرا شوند.

به گزارش ایرنا محمد حیدری روز پنجشنبه در نشست ستاد اربعین در فرمانداری خرمشهر اظهار داشت: در صورت برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین حسینی در امسال ،اتباع خارجی که از طریق ایران راهی کربلای معلی می شوند باید بین سه مرز شلمچه، چذابه و مهران تقسیم شوند.

وی افزود: در سال گذشته به رغم اعلام ممنوعیت تردد زائران از مرز شلمچه چندهزار زائر برای زیارت اربعین در حسینیه‌ها و پارک های خرمشهر مستقر شدند و قطعا امسال نیز اگر روادید از سوی عراق لغو شود با ازدحام جمعیت مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه شوق زیارت کربلای معلی در اربعین حسینی امسال بسیار بیشتر از سال های گذشته است گفت: شواهد نشان می‌دهد کرونا عامل بازدارنده ای برای زیارت عتبات عالیات در اربعین حسینی نخواهد بود.

فرماندار ویژه خرمشهر به اجرایی نشدن مصوبات اربعین در استان و شهرستان انتقاد کرد و گفت: پیگیری مصوبات و آمادگی برای برگزاری اربعین باید با برنامه ریزی زمان بندی باشد.

حیدری گفت: اکنون تمرکز همه شهرداری‌های شهرهای معین در تامین امکانات و زیر ساخت ها در شلمچه است این درحالی است که شهر خرمشهر وضعیت بحرانی از نظر آب و فاضلاب دارد و پیش بینی می شود در ایام اربعین در حسینیه ها و پارک ها خرمشهر بیش از چهارهزار نفر زائر ساکن شوند لذا باید امکانات لازم برای خدمت رسانی به این زائران باید فراهم شود.

فرماندار ویژه خرمشهر هم افزایی و هماهنگی لازم بین دانشگاه علوم پزشکی آبادان با موکب‌های شهرهای معین برای استقرار گروه پزشکی در شلمچه را ضروری دانست و از آماده نشدن کلینیک درمانی شلمچه انتقاد کرد و گفت: به رغم قول مساعد رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان بر اساس بررسی انجام شده این کلینیک برای اربعین امسال آماده نمی‌شود.

حیدری همچنین در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی موکب های اربعین افزود: موکب‌هایی که زیر نظر عتبات عالیات فعالیت می کنند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند اما موکب‌هایی که زیرپوشش عتبات عالیات نیستند باید در این رابطه سازماندهی شوند.

وی به تشریح وضعیت پارکینگ شلمچه پرداخت و گفت: مسئولیت پارکینگ شلمچه به شهرداری خرمشهر واگذار می‌شود و از هم اکنون باید امکانات لازم برای این پارکینگ فراهم شود.

فرماندار ویژه خرمشهر صدور کارت تردد برای مسئولان و عوامل اجرایی را ضروری دانست و گفت: چاپ و صدور کارت تردد مسئولان و خودروهای آنها مستلزم هزینه است و باید برای تامین هزینه آنها چاره اندیشی کرد.

معاونی فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این نشست گفت: کمیته زیرساخت در سه محور آب ، برق و فاضلاب کار خود را در شلمچه آغاز کرده است.

فالح صفایی دربندی افزود: تقویت ایستگاه پمپاژ شلمچه و عملیات آبرسانی با پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۸۵ درصد در حال انجام است و به زودی بهره‌برداری می‌شود.

وی افزود: در بحث ساماندهی فاضلاب شلمچه نیز راهکار لازم اتخاذ شده است و هشت سپتیک ۱۰۰ مترمکعبی قرار است در این منطقه احداث شود.

صفایی دربندی بیان داشت: برای تامین برق و روشنایی موکب ها نیز اقدام لازم با هماهنگی شرکت برق در حال انجام است.

معاونت فنی دانشگاه علوم پزشکی آبادان نیز در این نشست اظهار داشت: همزمان با مراسم راهپیمایی اربعین امسال در شهریور و مهرماه علاوه بر موضوع کرونا با فصل پیک دوم التور مواجه هستیم که با توجه به وضعیت عراق که التور بومی آن کشور است کار بسیار دشوارتر می‌ باشد.

مهرداد پاریان زیتونی ضمن ابراز امیدواری برای واکسینه شدن زائران اربعین در مقطع زمانی پیش رو ادامه داد: بر اساس تجربه سال های گذشته توقف زائران اربعین حسینی در پشت گیت‌های مرز شلمچه ممکن است به طول انجامد که باید دقت کافی برای کنترل جمعیت صورت گیرد.

وی بیان داشت: در موج برگشت زائران اربعین لازم است برای افرادی که تست کرونای آنها مثبت است مکانی برای قرنطینه ۱۴ روزه در نظر گرفته شود.

اربعین سال ۹۸ بیش از یک میلیون زائر ایرانی و خارجی از مرز شلمچه در راهپیمایی اربعین حسینی در عراق شرکت کردند.

مرز بین المللی شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر و ۲۰ کیلومتری بصره عراق قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403