مرمت یک بنای تاریخی و چند خبر کوتاه از شمال اصفهان


مرمت یک بنای تاریخی و چند خبر کوتاه از شمال اصفهان

کاشان - ایرنا - مرمت سر در مسجد جامع اردستان، کشف 70 دستگاه ماینر غیرمجاز، ممنوعیت برگزاری آیین در آرامستان‌ها و اجرای 47 هزار متر مربع آسفالت در معابر منطقه چهار کاشان، خبرهای کوتاه روز پنجشنبه شهرستان‌های شمال استان اصفهان است.

مرمت سردر مسجد جامع اردستان

رییس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان اردستان از تعمیر و مرمت سردر غربی مسجد جامع اردستان خبر داد.

مهدی مشهدی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مسجد جامع اردستان دارای پنج درب ورودی اصلی است که سر در غربی این مجموعه به دلیل وجود موریانه خسارت دیده و درحال تخریب و ریزش بود که با تهیه چوب مناسب و با کار حداقل سه هفته‌ای کارکنان اداره مرمت و بازسازی شد.

وی با بیان اینکه برای مرمت وبازسازی این قسمت از مصالح موجود و کارکنان این اداره استفاده شده افزود: مسجد جامع اردستان به شماره ۱۸۰ و ۱۸ تیر ۱۳۱۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

رییس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان اردستان تاکید کرد: این بنای بسیار زیبا و ارزشمند بر اساس بررسی های باستان شناسی بین اواخر قرن دوم هجری قمری تا نیمه اول قرن چهارم هجری قمری ساخته شده، در قرن ششم هجری قمری در آن تغییراتی صورت گرفته، بخش های اصلی بنا از جمله گنبد و تزئینات محراب‌ها و گچ بری‌های ارزشمند آن مربوط به دوره سلجوقیان است.

مشهدی اظهار داشت: برپایه بررسی‌های باستان‌شناسی، این مسجد بر روی ساختمان‌های بزرگ خشتی که به احتمالی آتشکده و از دوره ساسانیان بوده ساخته شده است.

وی تصریح کرد: این مجموعه شامل مسجد جامع، آب انبار، بازار، حمام زنانه و مردانه، خانه عالم، کاروانسرا و حسینیه است که در دوره‌‍های اولیه اسلامی به دستور عبدالعزیز آل ابودلف ساخته و در دوره سلجوقیان شخصی به نام ابوطاهر در حالی که‌ بنا تبدیل به ویرانه شده بود مرمت و باز سازی شده و کتیبه داخل گنبد خانه مسجد موید این مطلب است.

وی اضافه کرد: در زمان صفویه قسمت‌های دیگری به این بنا اضافه شده و اکنون مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد.

به گفته وی، این بنای تاریخی نخستین مسجد ۲ طبقه و دومین مسجد چهار ایوانه جهان اسلام است که به دست استاد محمود اصفهانی بنا شده و از کهن‌ترین مسجدهای ایران محسوب می‌شود.

شهرستان اردستان با افزون بر ۴۲ هزار نفرجمعیت و برخورداری از ۶۷ اثر ثبت ملی، یک اثر جهانی، ۲ بافت تاریخی و ۸۲ محوطه باستانی در ۱۱۸ کیلومتری شمال‌شرقی اصفهان قرار دارد.

کشف و ضبط ۷۰ دستگاه ماینر غیرمجاز در کاشان

فرمانده انتظامی شهرستان کاشان گفت: کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی این شهرستان با کار اطلاعاتی، ۲ واحد کارگاهی استفاده کننده و نگهداری از دستگاه‌های استخراج رمز ارز دیجیتال را در حاشیه شهر کاشان شناسایی کردند.

سرهنگ حسین بساطی با اشاره به هماهنگی ماموران با دادستان عمومی و انقلاب کاشان در بازدید از این واحدها افزود: ۷۰ دستگاه ماینر غیرمجاز به ارزش افزون بر یک میلیارد و 200 میلیون تومان طبق نظر کارشناسان کشف شد و در این ارتباط ۲ متهم پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

استخراج ارز دیجیتال غیرمجاز باعث کمبود برق و رنجش مردم می‌شود و جان و مال و آسایش مردم برای آنان هیچ ارزشی ندارد.

یکی از دلایل خاموشی‌های فصل گرم جاری استفاده از ماینرهای غیرمجاز است.

ضعف ولت شبکه علاوه بر خسارت به شبکه‌های توزیع برق به وسایل برقی مردم نیز خسارت وارد می‌کند که جا دارد مردم شهرستان به محض اطلاع از وجود ماینر در نزدیکی خود، مراتب را به پلیس و حراست اداره برق اطلاع دهند.

از ابتدای امسال تاکنون در حالی افزون بر یک‌هزار ۵۰۰ دستگاه ماینر غیرمجاز در کاشان کشف و ضبط شده است که مجموع کشفیات سال گذشته این کالای قاچاق ۸۰۰ دستگاه بود.

قطعی برق مشکلی برای بیماران بهشتی نداشت

رییس مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر بهشتی کاشان گفت: نوسانات و قطعی‌های برق مشکلی برای اکسیژن‌رسانی به بیماران بستری در این مرکز ایجاد نکرد.

ابوالفضل شجاعی در پاسخ به ابهامات و نگرانی‌هایی که برای شماری از همشهریان و همراهان بیماران در زمان قطع برق نسبت به قطع اکسیژن بیماران در این مرکز ایجاد شده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه این بیمارستان جزء یکی از بزرگترین و مجهزترین مرکزهای درمانی در کشور محسوب می‌شود از زمان آغاز اپیدمی کوید ۱۹ خدمات شایسته‌ای با تلاش‌های کم نظیر کادر درمان این مرکز به بیماران ارائه شده است.

وی تصریح کرد: مخزن ذخیره اکسیژن مایع کرایوژنیک ۲۰ تنی در راستای خدمت‌رسانی مطلوب و ایمن به بیماران کرونایی و با پیگیری و تلاش‌های مسوولان دانشگاه علوم پزشکی کاشان و این مرکز خریداری و نصب شده است.

وی خاطر نشان کرد: این مرکز علاوه بر پنج دستگاه اکسیژن‌ساز با مخزن ذخیره اکسیژن مایع کرایوژنیک ۲۰ تنی در صورت قطع کامل برق نیز قادر است با توجه به مصرف اکسیژن بیماران دست‌کم به مدت ۲ روز اکسیژن بیماران را در مواقع بحرانی تامین کند تا مشکلی برای آنها ایجاد نشود.

شجاعی با تاکید بر اینکه فناوری به کار رفته در این تانک اکسیژن از جدیدترین سیستم‌های تامین اکسیژن و بدون نیاز به برق و تجهیزات مکانیکی است یادآور شد: این دستگاه می‌تواند اکسیژن مورد نیاز بیماران بیمارستان را با کیفیت ۹۹ درصد اکسیژن خالص تامین کند.

وی با تقدیر از کادر مدیریتی، درمانی و پشتیبانی بیمارستان شهید بهشتی کاشان افزود: به مردم منطقه اطمینان داده می‌شود که تمامی کارکنان این مرکز درمانی در راستای خدمت‌رسانی به بیماران عزیز با همه توان خود خدمت مناسب ارایه می‌کنند.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

ممنوعیت برگزاری آیین در آرامستان‌های کاشان

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری کاشان از ممنوعیت برگزاری آیین در آرامستان‌های شهرستان با توجه به شیوع مجدد ویروس کرونا خبر داد.

غلامعلی ساران افزود: ممنوعیت برگزاری آیین در آرامستان‌ها به ویژه آرامستان بزرگ و اصلی کاشان (دارالسلام) بر مبنای تداوم وضعیت قرمز کرونایی شهرستان است.

وی ادامه داد: طبق ابلاغ ستاد کرونا در روز چهارشنبه ۱۶ تیرماه به این سازمان تجمع و برگزاری هرگونه مراسم ترحیم ممنوع است و شهروندان عزیز برای برگزاری مراسم در هیچ شرایطی مراجعه و درخواست حضوری و تلفنی نداشته باشند.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری کاشان با اشاره ابلاغ این دستور به مسوولان دیگر آرامستان‌های شهرستان گفت: از برگزاری هرگونه آیین ختم و فاتحه‌خوانی جلوگیری می‌شود تا شاهد ازدحام و تجمع جمعیت و سرایت بیماری نشویم.

وی، همکاری لازم مردم فهیم کاشان را نیز در این راستا خواستار شد و گفت: از مراجعه به آرامستان‌های شهرستان به ویژه دارالسلام خودداری کنند.

ساران با یادآوری بازدید تیم‌های گشت بهداشت برای کنترل رعایت محدودیت‌های وضعیت قرمز در کاشان از آرامستان‌های شهرستان اظهار داشت: از مسولان اجرایی، نظارتی و انتظامی شهرستان تقاضا می‌شود با کنترل ورودی‌های معدود آرامستان‌های مناطق شهر در یکپارچه بودن رعایت وضعیت و وحدت رویه همکاری کنند تا با همکاری مردم و رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی شاهد بهبود وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کاشان شویم.

شهرستان کاشان اکنون ۵۷ آرامستان دارد.

اجرای ۴۷ هزار متر مربع آسفالت در معابر منطقه چهار کاشان

مدیر منطقه چهار شهرداری کاشان از اجرای آسفالت با اعتبار بیش از ۳۷ میلیارد ریال در معابر این منطقه خبر داد.

حامد دادئی با اشاره به اجرای آسفالت به همت معاونت عمران و ترافیک منطقه گفت: ۴۶ هزار متر مربع از معابر منطقه در راستای برآوردن خواست شهروندان و با توجه به نیاز منطقه در سه ماه نخست امسال سال آسفالت شد.

وی با بیان اینکه برای این مساحت از معابر بیش از ۴۵۰۰ تن آسفالت صرف شده است

افزود: هدف از اجرای این عملیات بهسازی و ترمیم معابر اصلی و فرعی و سهولت در مهم‌ترین معابر از جمله خیابان امام زاده قاسم (ع)، خیابان باران، خیابان حضرت زهرا(س) واقع در محله مصلی، کوچه‌های مرحله(فاز) یک ناجی‌آباد و خیابان شهدای حیدری اجرا شد.

مدیر منطقه چهار با یادآوری اینکه پارکینگ تازه تاسیس واقع در بلوار باقرالعلوم و بهسازی و آسفالت ورودی بلوار باقرالعلوم از بلوار امام رضا (ع) از دیگر معابری است که آسفالت آن انجام شده است گفت: معابر دیگر بر پایه اولویت‌سنجی تا پایان سال جاری آسفالت خواهد شد.

وی با تقدیر از صبر و شکیبایی شهروندان در یاری مجموعه مدیریت شهری حفظ و حراست آسفالت را از آنان با توجه به هزینه‌های بالای اجرای طرح‌های آسفالت شهری خواستار شد.

شهرداری کاشان ۶ معاونت، پنج منطقه و ۱۰ سازمان زیر مجموعه دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی