بیش از 188 هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف کرمان رسیدگی شد


بیش از 188 هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف کرمان رسیدگی شد

کرمان - ایرنا - معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان کرمان گفت: سال گذشته 188 هزار و 946 فقره پرونده در شوراهای حل اختلاف مورد رسیدگی قرار گرفت و کارکنان این شعب، موفق به تحقق سازش در 55 هزار و 295 فقره پرونده شدند.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی دادگستری استان کرمان، مهدی تقی زاده با اشاره به فعالیت ۳۱۷ شعبه شورای حل اختلاف در این استان افزود: در حال حاضر یک هزار و ۴۴۴ نفر در این شوراها عضویت دارند که از این تعداد ۲۸۴ نفر در شهرستان کرمان و یک هزار و ۱۶۰ نفر در سایر شهرستان ها مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات نیک انسانی که حتی پیش از قانونگذاری مدون در کشور صورت می گرفت، حل اختلاف از طریق ریش سفیدان و متنفذین محلی بوده و از این رو در سال ۱۳۸۰ تشکیل نهادی تحت عنوان شورای حل اختلاف در قوانین کشور پیش بینی شد و یک سال بعد نیز آئین نامه اجرایی آن تائید شد و شورای حل اختلاف با همکاری مردم در سراسر کشور شروع به فعالیت کرد.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان کرمان با اشاره به اینکه وظیفه اصلی شوراهای حل اختلاف، رسیدگی به اختلاف مردم بر پایه صلح و سازش است، تاکید کرد: شکل گیری این نهاد موجب کاهش آمار پرونده های ورودی به مراجع قضائی و اطاله دادرسی شده است و در این راستا آنچه که از شورای حل اختلاف انتظار می رود اصلاح ذات البین، هدایت مردم و نهادینه کردن فرهنگ ناب صلح و سازش است.

تقی زاده ادامه داد: در حال حاضر یکی از مهم ترین دغدغه های اصلی در کشور بحث آمار بالای زندانیان است که شوراهای حل اختلاف می توانند به عنوان نهاد بالنده به این موضوع کمک کنند؛ به طوری که تاکنون در استان کرمان ۱۲ شورای حل اختلاف ویژه زندان راه اندازی شده و موفق شده اند که در سال گذشته تعداد ۸۶۹ زندانی را از زندان های استان آزاد کنند.

وی بیان کرد: تشکیل نهادهای داوری و میانجی گری و ستاد صبر از جمله اولویت های کاری در سال جاری در معاونت شوراهای حل اختلاف است که در دست انجام است.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان کرمان گفت: شوراهای حل اختلاف، نهادی موثر در کاهش موجودی و ورودی پرونده ها به محاکم دادگستری، به حداقل رسیدن وقت های رسیدگی و جلوگیری از اطاله دادرسی است و حاکم ساختن فرهنگ صلح و سازش و هدایت مردم به صلح و سازش و نهادینه کردن این فرهنگ در بین مردم می تواند به عنوان اهداف عالی و بلند این شوراهادر برنامه های آتی و فعلی مد نظر قرار گیرد.

تقی زاده با بیان اینکه حل اختلاف ارباب رجوع و ایجاد سازش بین آنها در راس فعالیت های شوراهای حل اختلاف به شمار می رود، گفت: امید است در صورت نهادینه شدن فرهنگ گذشت در جامعه و احترام طرفین به حقوق یکدیگر بسیاری از اختلافات با صلح و سازش مختومه گردد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا