نایب‌قهرمانی بانوان نوجوان فوتبالیست در «کافا»| کپی از روی دست جوانان


نایب‌قهرمانی بانوان نوجوان فوتبالیست در «کافا»| کپی از روی دست جوانان

تیم ملی فوتبال بانوان نوجوان کشورمان در تورنمنت تاجیکستان به نایب قهرمانی رسید.

مژده رنگیان | شهرآرانیوز؛ تیم‌ملی فوتبال دختران نوجوان ایران به‌عنوان نایب‌قهرمانی کافا دست یافت، درست مانند تیم‌ملی جوانان که کمتر از ۲۰ روز پیش در همین شهر دوشنبه موفق شدند عنوان نایب‌قهرمانی این رده را از آن خود کنند. دختران نوجوان ایرانی در دوره گذشته به قهرمانی کافا دست یافته بودند و این‌بار نتوانستند آن را تکرار کنند.


تکرار اتفاقات کافای جوانان

دختران نوجوان فوتبال ایران با هدایت شادی مهینی در این تورنمنت حضور داشتند که یکی از این بازیکنان بازیکن خوش‌آتیه خراسان‌رضوی، الهه افشاردوست، بود. این مسابقات با حضور ۴ تیم تاجیکستان، ایران، ازبکستان و افغانستان از ۱۲ تا ۱۶تیر در شهر دوشنبه برگزار می‌شود. قرقیزستان با وجود شرکت در قرعه‌کشی، پیش از شروع مسابقات کافا از حضور در این رقابت‌ها کناره‌گیری کرد و علت آن را شیوع کرونا اعلام کرد. با این تغییر، برنامه مسابقات نیز با یک روز تأخیر آغاز شد و هر تیم ۳ بازی را پشت سر گذاشت.

ایران در این تورنمنت با ۲ پیروزی مقابل تیم‌های تاجیکستان و افغانستان و شکست مقابل ازبکستان نایب‌قهرمان شد. ازبکستان هم با ۲ پیروزی و یک تساوی به‌عنوان قهرمانی دست یافت. تاجیکستان و افغانستان نیز در رده‌های سوم و چهارم قرار گرفتند. در مسابقات جوانان نیز این ازبکستان بود که جلوتر از ایران قرار گرفت و جام قهرمانی را به خانه برد.


کاپیتان ارزشمند ایران

ملی‌پوش نوجوان ایران در پایان به‌عنوان بهترین بازیکن تورنمنت فوتبال کافا انتخاب شد. محدثه زلفی، کاپیتان تیم‌ملی نوجوانان، که در این رقابت‌ها ۳ گل برای تیمش به ثمر رسانده بود، ارزشمندترین بازیکن مسابقات شناخته شد. علاوه بر تیم‌ملی ایران ۲ نماینده از کشورمان نیز در بخش داوری حضور داشتند. مائده جعفری داور، و آتنا لشنی کمک داور ایرانی، چند دیدار ازجمله بازی ۲ تیم دختران زیر ۱۷سال تاجیکستان و ازبکستان را در چهارچوب همین مسابقات قضاوت کردند.


۹ گل و ۲ کلین‌شیت

درحالی‌که تیم‌ملی بدون دروازه‌بان اولش راهی مسابقات شده بود، فقط ۲ گل از حریف دریافت کرد و در ۲ بازی نیز کلین‌شیت رقم خورد. خط حمله نیز ۹ گل به حریفان زد. دختران نوجوان فوتبال ایران در نخستین دیدار خود برابر همسایه شرقی، افغانستان، به‌آسانی پیروز شدند و ۶ بر ۰ حریف را شکست دادند.

محدثه زلفی (۲گل)، غزل مرشدی، نازنین منصور الوارس، دیانا نوروزی (پنالتی) و سوینچ سلیمانی برای ایران گل‌زنی کردند. مهم‌ترین دیدار رویارویی دختران ایرانی با تیم ازبکستان بود که اصلی‌ترین رقیب برای قهرمانی به حساب می‌آمد. جوانان ایران نیز مغلوب تیم این کشور شده بودند و البته دوباره این اتفاق رقم خورد و شاگردان مهینی نیز برابر ازبکستان ۲ بر ۰ شکست خوردند و شانس قهرمانی آن‌ها کم‌رنگ شد. با این شکست آمار هر ۲ تیم برابر شد و ایران با تفاضل گل بهتر در صدر باقی ماند و همه‌چیز به بازی نهایی گره خورد. تیم‌ملی فوتبال دختران نوجوان ایران در آخرین دیدار خود از تورنمنت فوتبال آسیای مرکزی مقابل تاجیکستان به میدان رفت و با نتیجه ۳ بر ۰ پیروز شد. نیمه اول این دیدار با گل‌های مهرناز عزت‌آبادی و محدثه ذلفی با پیروزی ۲ بر ۰ ایران به پایان رسید. در نیمه دوم ملیکا باقری‌نسب یک گل دیگر به ثمر رساند و ایران با ۳ گل پیروز شد.


شناسایی استعداد‌ها فقط در یک ماه

شادی مهینی، سرمربی تیم‌ملی نوجوانان، پس از کسب مقام نایب‌قهرمانی در مسابقات زیر ۱۷ سال دختران کافا ۲۰۲۱ گفت: در شرایطی به این مقام رسیدیم که سخت‌ترین لحظه‌های عمر ۲۴ ساله مربیگری‌ام را تجربه کردم. تاجیکستان در فوتبال پایه پیشرفت چشمگیرى داشته و به یکى از قدرت‌هاى فوتبال آسیا تبدیل شده است. نوجوانان ملی‌پوش هر بازی بهتر از بازی قبل ظاهر شدند و این نشان‌دهنده درک و شعور فوتبال آن‌هاست. این نایب‌قهرمانی را به همه استعدادیاب‌های عزیزم در کشور که در یک ماه توانستند بهترین‌ها را به تیم‌ملی معرفی کنند، تقدیم می‌کنم.

نیمی از این بازیکنان اولین‌بار بود که در مسابقات رسمی حاضر می‌شدند. مهینی درباره حضور تیم ازبکستان در این مسابقات گفت: این تیم در شرایط بسیار آماده چه از لحاظ بدنی و چه از لحاظ تاکتیکی در این تورنمنت شرکت کرد و همه می‌دانیم که فوتبال را به‌صورت آکادمی از رده‌های زیر ۱۰ و ۱۲ و ۱۴ سال و... به‌صورت مستمر ادامه می‌دهد. بازی زیبای تیم ایران در مقابل این تیم نشانگر توانمندی خوب فوتبال بانوان ایران است. ما برای حضور در این تورنمنت فقط ۲ مرحله اردوی تدارکاتی و یک مرحله اردوی انتخابی داشتیم، اما ایمان دارم که بازیکنانم از هیچ تلاشی دریغ نکردند و از نظرم بازیکنانم قهرمان این تورنمنت هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها