پماد کالاندولا دینه؛ کاربرد، نحوه مصرف و مزایای استفاده از آن

پماد کالاندولا دینه؛ کاربرد، نحوه مصرف و مزایای استفاده از آن

پوست بزرگ ترین و حساس ترین ارگان بدن ماست. پوست اولین سد دفاعی را در مقابل عوامل بیماری‌زا و محیطی تشکیل می‌دهد. بنابر‌این همراه با ضمایم خود به سیستم محافظ بدن نیز موسوم گردیده است. پوست، بدن را در مقابل آسیبهای مکانیکی، حرارت وتابش شدید نور محافظت و نیز از نفوذ مواد شیمیایی و ورود میکروبها و میکروارگانیسمها به بدن جلوگیری می نماید. در عین حال این اندام حیاتی، نقش چشمگیری در سلامت و زیبایی افراد دارد. ساختمان پوست برای محافظت ازآسیب های ناشی از پرتوهای ماورای بنفش خورشید رنگدانه ملانین را تولید می کند.

پماد کالاندولا؛ نحوه استفاده و هشدارهای لازم درباره مصرف آن

کالاندولا با نام علمی ‘Calendula’ نام یک سرده از تیره کاسنیان است که در درمان برخی شرایط مانند ادرار سوختگی نوزادان، ترک های پوست، درمان آفتاب سوختگی، گزش حشرات و به عنوان ضد التهاب پوست مورد استفاده قرار می گیرد و به صورت پماد به فروش می رسد. از گل گیاه کالاندولا برای تهیه دارو استفاده می شود.

از کالاندولا به طور معمول برای زخم، بثورات، عفونت، التهاب و بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. با این حال، هیچ مدرک قوی برای حمایت از کالاندولا برای هر گونه مورد قابل استفاده ای وجود ندارد.

کالاندولا را نباید با کالاندولا زینتی از تیره گل جعفری که به طور معمول در باغ های سبزی ها کاشته می شود اشتباه گرفته شود. به گزارش وب ام دی، گیاه همیشه بهار علاوه بر داشتن ویژگی های ضدالتهابی و ضد باکتریایی برای التیام پوست های خشک یا آسیب دیده نیز گزینه مفیدی محسوب می شود، همچنین موجب تسریع روند بهبود زخم های پوستی، سوختگی ها، اگزما و سایر بیماری های التهابی پوست شده و باعث بازسازی پوست می شود.

ویژگی های ترکیبات موجود در کالاندولا

فلاونوییدهای موجود در عصاره گیاه همیشه بهار مانند آپی ژنین با بلوکه کردن مسیر اسید آراشیدونیک باعث مهار فسفولیپاز A، مسیرهای سیکلواکسیژناز و آنزیم لیپواکسیژناز شده و به این ترتیب اثر ضدالتهابی خود را اعمال می کند. علاوه بر این، تری ترپنوییدهای موجود در این گیاه مانند فارادیول -3 میریستیک اسید استر، فارادیول -3 پالمتیک اسید استر و تاراگزاسترول دارای اثرات ضدالتهاب موضعی هستند.

آلوئه ورا ضمن تامین رطوبت مناسب برای پوست دارای اثرات ضدالتهابی و برطرف کننده خارش است. پلی ساکاریدهای آلوئه ورا به عنوان یک محرک برای سیستم ایمنی بدن آزادسازی سایتوکین ها را سرعت می بخشد که به نوبه خود تکثیر فیبروبلاست ها را افزایش داده و باعث ترمیم زخم می شود.

آلوئه ورا دارای اثرات ضدعفونی کننده، ضدباکتری، ضدویروس و ضد قارچ است که برای درماتیت های پوستی گزینه بسیار مفیدی محسوب می شود، همچنین باعث افزایش ایمنی و کاهش تحریکات پوست نیز می شود. علاوه بر این، تاثیرات تایید شده بر محتوای کلاژن آلوئه ورا باعث سرعت بخشی روند بهبود زخم می شود.

هیالورونیک اسید از اجزای طبیعی موجود در پوست بدون هیچ گونه اثر تحریک کنندگی دارای ویژگی رطوبت رسانی بالایی است. این ماده به دلیل دارا بودن این خاصیت در درمان انواع درماتیت از جمله درماتیت ناشی از ادرار سوختگی کودک موثر است.

روغن بادام شیرین سرشار از ویتامین های A، B2، B6 و E است که برای سلامت پوست کودک گزینه ضروری محسوب می شود. علاوه بر این، روغن بادام شیرین برای پوست کودک به عنوان مرطوب کننده و نرم کننده عمل می کند.

خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین E باعث کاهش التهاب در ضایعات پوستی و تسریع روند ترمیم زخم می شود. این ویتامین برای بهبود خشکی پوست و جلوگیری از پوسته ‌پوسته ‌شدن، خارش و ساییدگی ناشی از بثورات پوشک بسیار موثر است، همچنین ویتامین B5 موجود در این پماد دارای خواص مرطوب کنندگی، ضد التهاب، ترمیم کنندگی پوست است که در بهبود التهاب ایجاد شده در ناحیه پوشک موثر واقع می شود.

پماد کالاندولا دینه؛ کاربرد، نحوه مصرف و مزایای استفاده از آن

پماد کالاندولا دینه؛ کاربرد، نحوه مصرف و مزایای استفاده از آن

گاهی ممکن است که پوست دچار عوارضی همچون کبودی، اگزما، زخم های بازو دیگر التهاب های پوستی شود که ایجاد خارش، سوزش و سرخی رنگ پوست را بکند. سوختگی نیز یکی دیگر از عوامل تهدید کننده ساختمان این اندام مهم بدن می باشد. به منظور بهبود و درمان عارضه های پوستی توصیه می شود افراد از فرآورده های موضعی طبیعی و استاندارد استفاده نمایند تا روند بهبود بیماریهای پوستی تسریع شده وجای زخم و جراحتی نیز بر روی پوست باقی نماند.

مجتمع صنایع دینه ایران، پماد کالاندولا راکه ساخته شده از عصاره اختصاصی گل همیشه بهاراست تولید وبه بازار عرضه نموده است. استفاده از این پماد، باعث تسکین التهاب های پوستی، تسریع گردش خون و ترمیم پوست آسیب دیده می شود. ماده اولیه پماد کالاندولا، عصاره گل کالاندولا است. به این دلیل است که این محصول فاقد عوارض جانبی کورتون ها می باشد و پزشکان جهت درمان بسیاری از بیماری ها و التهاب های پوستی این پماد را تجویز می نمایند.

با پماد کالاندولا دینه آشنا شویم

پماد کالاندولای دینه از موم طبیعی زنبور عسل، روغن گیاهی و عصاره اختصاصی گل همیشه بهار تهیه می شود که حاوی کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها، ساپونوزیدها، کالندین، تانن، موسیلاژ و اسانس بوده و عصاره و فرمولاسیون این فرآورده ، حاصل 30 سال تجربه و دانش محققان مجتمع صنایع دینه ایران می باشد.

فلاونوئیدهای موجود در عصاره کالاندولا از طریق تنظیم فعالیت پیش التهابی سیتوکین ها و مهار آنزیم سیکلواکس یژناز به صورت موضعی پاسخ التهابی بعد از تروما را کاهش می دهند و از تورم و کبودی بعد از ضربه جلوگیری می کنند. از طرفی با افزایش کلاژن هیدروکسی پرولین و هگزوزآمین موجب تسریع بهبود گرانولاسیون و بازسازی بافت آسیب دیده و درمان زخم ها می شود.

کالاندولا چگونه کار می کند؟

مواد شیمیایی موجود در کالاندولا به رشد بافت جدید در زخم ها و کاهش تورم در دهان و گلو کمک می کند. فلاونوئیدهای موجود در گل ‌همیشه بهار از آزاد شدن هیستامین و تولید پروستاگلاندین‌ها جلوگیری می کند. ساپونین‌ های گل همیشه بهار از آزاد شدن هیستامین، برادی کینین و تعدادی از سایر واسطه ‌های التهاب جلوگیری کرده و با کاهش نفوذپذیری مویرگ ‌ها مانع تراوش پلاسما به فضای میان بافتی (کاهش ادم) شده و حرکت گلبول ‌های سفید را به سمت ناحیه ملتهب کاهش می‌ دهند.

کارتنوئیدهای موجود در گل همیشه بهار به ویژه بتاکاروتن پیش‌ساز ویتامین A بوده و به‌ اثرات ضدالتهاب فلاونوئیدها کمک می ‌کنند. علاوه بر این، کاروتنوئیدها همراه با تانن موجود در گیاه در پیشگیری و بهبود حالت قرمزی، ادم و درد ناشی از آفتاب سوختگی ناشی از اثر اشعه ماوراء بنفش موثر است.

بیشتر بخوانید:عفونت روده چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود

پماد کالاندولا دینه؛ کاربرد، نحوه مصرف و مزایای استفاده از آن

پماد کالاندولا دینه؛ کاربرد، نحوه مصرف و مزایای استفاده از آن

موارد استفاده و اثربخشی کالاندولا؟

شواهد کافی برای:

رشد بیش از حد باکتری ها در واژن. تحقیقات اولیه نشان می دهد استفاده از کرم واژن حاوی کالاندولا باعث بهبود سوزش، بوی بد و درد در زنان مبتلا به واژینوز باکتریایی می شود.

زخم پا در افراد مبتلا به دیابت. تحقیقات اولیه نشان می دهد استفاده از اسپری کالاندولا علاوه بر مراقبت های بهداشتی از ابتلا به عفونت و کاهش بو در افراد مبتلا به زخم پای طولانی مدت دیابت جلوگیری می کند.

بثورات پوشک. برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد استفاده از پماد کالاندولا به مدت 10 روز روی پوست بثورات پوشک را در مقایسه با ژل آلوئه بهبود می بخشد، اما تحقیقات اولیه دیگری نیز نشان می دهد استفاده از کرم کالاندولا جوش پوشک ناشی از بثورات محلول بنتونیت را بهبود نمی بخشد.

نوع خفیف بیماری لثه (التهاب لثه). تحقیقات اولیه نشان می دهد شستشوی دهان با تنتور خاص کالاندولا باعث کاهش پلاک، التهاب لثه و خونریزی بیش از شستشو با آب می شود.

دفع کننده پشه. به نظر نمی رسد مالیدن روغن اساسی کالاندولا روی پوست به اندازه استفاده از دیت باعث دفع پشه ها شود.

لکه های سفید داخل دهان که به طور معمول در اثر سیگار کشیدن ایجاد می شود (لکوپلاکیای دهانی). استفاده از تنباکو می تواند باعث ایجاد لکه های سفید داخل دهان شود. تحقیقات اولیه نشان می دهد استفاده از ژل کالاندولا داخل دهان ممکن است اندازه این لکه های سفید را کاهش دهد.

زخم بستر. تحقیقات اولیه نشان می دهد استفاده از یک محصول خاص کالاندولا می تواند بهبود زخم های بستر طولانی مدت را بهبود بخشد.

آسیب پوستی ناشی از پرتودرمانی (درماتیت ناشی از پرتودرمانی). تحقیقات اولیه نشان می دهد استفاده از پماد کالاندولا روی پوست آسیب پوستی را در افرادی که تحت پرتودرمانی سرطان پستان قرار دارند کاهش می دهد، اما برخی تحقیقات دیگر نیز نشان می دهد استفاده از کرم کالاندولا بهتر از وازلین نیست.

عفونت های مخمر واژن. تحقیقات اولیه نشان می دهد استفاده از کرم کالاندولا داخل واژن به مدت 7 روز عفونت های مخمری را به اندازه استفاده از کرم کلوتریمازول درمان نمی کند.

زخم های پا ناشی از ضعف گردش خون (زخم وریدی پا). تحقیقات اولیه نشان می دهد استفاده از پماد کالاندولا روی پوست باعث تسریع در بهبود زخم های پا ناشی از گردش خون ضعیف می شود.

التیام زخم. تحقیقات اولیه نشان می دهد استفاده از پماد کالاندولا روی زخم اپی زیوتومی به مدت 5 روز پس از زایمان باعث کاهش قرمزی، کبودی، تورم و ترشحات می شود. پماد کالاندولا این علائم را بهتر از محلول بتادین بهبود می بخشد.

سرطان. یک بیماری ریوی که تنفس را سخت تر می کند (بیماری مزمن انسدادی ریوی یا COPD). وضعیتی که باعث درد مداوم لگن، مشکلات ادراری و مشکلات جنسی (پروستاتیت مزمن و سندرم درد مزمن لگن) می شود. اوتیت مدیا (عفونت گوش میانی). بواسیر. اسپاسم عضلات. خون دماغ شدن. تقویت قاعدگی. تورم (التهاب) و زخم های داخل دهان (ورم مخاط دهان). نازک شدن بافت واژن (آتروفی واژن). درمان درد دهان و گلو. رگ های واریسی. شرایط دیگر.

شواهد بیشتری برای ارزیابی اثر بخشی کالاندولا برای این موارد نیاز است.

پماد کالاندولا دینه؛ کاربرد، نحوه مصرف و مزایای استفاده از آن

پماد کالاندولا دینه؛ کاربرد، نحوه مصرف و مزایای استفاده از آن

فواید باورنکردنی مصرف پماد کالاندولا دینه

این پماد در دسته داروهای ضد التهاب قرار می گیرد که با بلوکه کردن مسیر آراشیدونیک اسید باعث مهار فسفولیپاز A و مهار مسیرهای سیکلواکسیژناز و لیپواکسیژناز شده و به این ترتیب تاثیر ضد التهابی خود را اعمال می کند و اثر آن قابل مقایسه با ایندومتاسین می باشد. کاروتنوئیدهای کالاندولا با اثر آنتی اکسیدان خود باعث از بین بردن رادیکال های آزاد شده و کمک به بهبود زخم ها می کنند. همچنین این ترکیبات همراه با تانن موجود در گیاه در پیشگیری و بهبود حالت سرخی، ورم و درد ناشی از آفتاب سوختگی که در اثر اشعه ماورای بنفش ایجاد می شود و نیزدر درمان ادرار سوختگی نوزادان موثر گزارش شده است. با مصرف این فرآورده طبیعی می توان خشکی و ترک های پوستی را نیز از بین برد.

در چه مواردی باید از پماد کالاندولا استفاده کرد

پماد کالاندولای دینه به دلیل بافت کاملا طبیعی و غیر حساسیت زا حتی بر روی پوست لطیف نوزادان نیز قابلیت مصرف دارد. هیچگونه محدودیت و منع مصرفی تا کنون برای افراد گزارش نشده است. مگر اینکه فرد به هریک از اجزای آن حساسیت داشته باشند.

کالاندولا را می توان در جهت: بهبود خشکی و و ترک های پوستی رفع درماتیت های آلرژیک و درماتیت ناشی از پرتودرمانی درمان سوختگی های پا و ادراری نوزادان بهبود حساسیت های پوستی تسکین خارش و التهاب ناشی از گزیدگی حشرات التیام سوختگی با بخار و اجسام داغ و درمان التهاب ناشی از عرق سوز کشاله ران و زیربغل ترمیم آزردگی های جلدی ناشی از خراش ها و بریدگی های سطحی پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی درمان زخم بستر کاهش شدت درد زخم اپی زیوتومی پماد کالاندولا قابلیت تسکین دهندگی، ضد خارش و ضد کبودی و تورم برای بافت های آسیب دیده، هموروئید و واریس را نیز دارد.

پماد کالاندولا دینه؛ کاربرد، نحوه مصرف و مزایای استفاده از آن

پماد کالاندولا دینه؛ کاربرد، نحوه مصرف و مزایای استفاده از آن خواص کالاندولا برای پوست صورت

شاید اگر قسمتی از پوست بدن به غیر از پوست صورت آسیب ببیند و جای زخم در آن باقی بماند، اهمیت زیادی نداشته باشد وباعث نگرانی نشود. اما پوست صورت به دلیل حساس بودن و در معرض دید بودن در زیبایی و افزایش اعتماد به نفس تاثیر بسزایی دارد. به همین دلیل سلامت پوست صورت و بهبود زخم های پوستی در ناحیه صورت بسیار حائز اهمیت می باشد. پماد کالاندولا در ترمیم پوست صورت، به رشد مویرگ های کوچک جدید، که باعث بهبود گردش خون می شوند، کمک فراوانی می کند . به این ترتیب این پماد معجزه گر، بافت زایای پوست را تحریک و زخم های پوستی را التیام می بخشد. عصاره کالاندولا متابولیسم گلیکوپروتئین ها، نوکلئوپروتئین ها و کلاژن را افزایش می دهد.

همچنین کالاندولا به ترمیم بافت پوست صورت و بدن، مثلا برای زخم های باز و همچنین برای آسیب های ناشی از آفتاب سوختگی کمک زیادی می کند. کالاندولا در بهبود اگزما، درماتیت اطراف دهان و دیگر حساسیت های پوستی نیزموثر است. این پماد گیاهی پر از فایده دارای اثرات تسکین دهندگی، ضد خارش و ضد درد برای بافت های اطراف پوست می باشد. کالاندولا همچنین برای درمان سرما زدگی جزئی نیز توصیه شده است.

راهنمای استفاده از پماد کالاندولا

مقدار و نحوه ی مصرف پماد کالاندولا بر اساس نوع التهاب و بیماری پوستی در افراد مختلف، متفاوت می باشد.

در حالت کلی پس از تمیز کردن پوست، مقداری از پماد روزی چند مرتبه بر روی پوست استفاده شود.

برای ترمیم زخم، ابتدا پوست را با محلولی مثل بتادین ضد عفونی کرده یا در مورد زخم بستر می توان ابتدا با سرم نمکی پوست را تمیز و خشک کرد و سپس سطح ناحیه آسیب دیده را با لایه ای از پماد کالاندولا پوشاند.

چنانچه سوختگی در اثر برخورد با جسم داغ و یا بخار داغ باشد بلافاصله یک لایه ضخیم از پماد کالاندولا بر روی ناحیه سوختگی قرار داده شده و چند بار در روز تمدید شود تا از بروز تاول و یا وخیم تر شدن بیشتر آسیب جلوگیری گردد.

به این دلیل که این پماد از مواد گیاهی تشکیل شده است، تا کنون موارد هشدار خاصی درباره نوع مصرف آن توسط متخصصین گزارش نشده است.

مصرف پماد کالاندولا در حاملگی و شیردهی:

تا تاکنون هیچ گونه عوارض و منع مصرفی برای این پماد در زمان بارداری و شیردهی به ثبت نرسیده است.

بیشتر بخوانید:درمان زوال عقل با روش های ساده

پماد کالاندولا دینه؛ کاربرد، نحوه مصرف و مزایای استفاده از آن

پماد کالاندولا دینه؛ کاربرد، نحوه مصرف و مزایای استفاده از آن نکاتی که باید در موردپماد کالاندولا بدانیم:

از استفاده این پماد در اطراف چشم خودداری نمایید. قبل از مصرف پماد بهتر است ناحیه آسیب و نیز دست های خود را با آب و صابون بشویید. در صورت بروز سوختگی های شدید و عمیق، قبل از استفاده ازپماد کالاندولا با پزشک مشورت نمایید. اگر در حین یا پس از استفاده از پماد کالاندولا سوزش یا حساسیت شدید ایجاد شد، با قطع مصرف به از بین رفتن عارضه حساسیت کمک کنید. مصرف این پماد در زمان بارداری و شیردهی منعی ندارد ومی توان با مشورت پزشک از پماد کالاندولا استفاده نمود. پماد را به اندازه توصیه شده به محل زخم یا محل التهاب پوستی بمالید و بیش از حد مجاز مصرف نکنید.

اثرات جانبی مصرف کالاندولا

هنگام مصرف به صورت خوراکی: تهیه کالاندولا برای اکثر افراد هنگام مصرف به صورت خوراکی گزینه ایمنی محسوب می شود.

هنگام استفاده روی پوست: استفاده از کالاندولا برای بسیاری از افراد هنگام مالیدن روی پوست بسیار ایمن است.

هشدارها و احتیاط های ویژه درباره مصرف کالاندولا

دوران بارداری و شیردهی: در صورت بارداری کالاندولا را به صورت خوراکی مصرف نکنید زیرا نگرانی پیراموت سقط جنین وجود دارد، بنابراین بهتر است با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا گیاه کالاندولا هنگام شیردهی استفاده می کند بی خطر است وجود ندارد، بنابراین حفظ سلامت خود و فرزندتان جوانب احتیاط را رعایت کنید و از استفاده آن خودداری کنید مگر اینکه مصرف آن با تجویز پزشک باشد.

آلرژی به کهنه واش و گیاهان وابسته: کالاندولا ممکن است در افرادی که به خانواده کاسنیان یا مرکبان حساسیت دارند باعث بروز واکنش آلرژیک شود. اعضای این خانواده شامل گل داوودی، کالاندولا، گل مروارید و بسیاری دیگر هستند، بنابراین در صورت داشتن آلرژی حتما قبل از مصرف کالاندولا با پزشک خود مشورت کنید.

جراحی: کالاندولا ممکن است با داروهایی که حین یا بعد از جراحی استفاده می شود تداخل ایجاد کند، بنابراین بهتر است مصرف کالاندولا را حداقل 2 هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده متوقف کنید.

فعل و انفعالات کالاندولا

درباره این ترکیبات محتاط باشید:

داروهای آرام بخش با کالاندولا تداخل ایجاد می کنند

کالاندولا باعث خواب آلودگی و سنگینی خواب می شود. به داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند آرام بخش گفته می شود، بنابراین مصرف کالاندولا همراه با داروهای آرام بخش باعث خواب آلودگی بیش از حد می شود.

برخی از داروهای آرامبخش شامل کلونازپام (کلونوپین)، لورازپام (آتیوان)، فنوباربیتال (دوناتال)، زولپیدم (امبین) و سایر موارد است.

پماد کالاندولا دینه؛ کاربرد، نحوه مصرف و مزایای استفاده از آنپماد کالاندولا دینه؛ کاربرد، نحوه مصرف و مزایای استفاده از آن

نحوه نگهداری کالاندولا دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شود. بلافاصله پس از مصرف در آن را محکم ببنیدید. کالاندولا را دور از نور در دمای 15 تا 30 درجه سانتیگراد نگهداری کنید. دوز مصرفی کالاندولا

دوز مناسب کالاندولا به عوامل مختلفی مانند سن،وضعیت سلامتی و چندین عامل دیگر بستگی دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین دامنه مناسب دوز کالاندولا وجود ندارد. به خاطر داشته باشید محصولات طبیعی هم همیشه لزوما بی خطر نیستند و مقدار مصرف آن مهم است. کالاندولا را حتما طبق دستورالعمل های موجود روی برچسب آن با توصیه های پزشک مصرف کنید. بهتر است قبل از مصرف آن با داروساز یا پزشک مشورت کنید.

مترجم: الهه زارعی