استاد دانشگاه معارف: لزوم ورود ذهن فقهی و اجتهادی جامعه امروز در امر نهج البلاغه


استاد دانشگاه معارف: لزوم ورود ذهن فقهی و اجتهادی جامعه امروز در امر نهج البلاغه

شفقنا- عضو هییت علمی دانشگاه معارف قم عنوان کرد: چرا به سادگی از کنار گنجینه ای ارزشمند چون نهج البلاغه عبور می کنیم و افسوس می خورم چرا ذهن فقهایی و اجتهادی جامعه امروز در امر نهج البلاغه ورود نکرده است. به گزارش شفقنا به نقل از مرکز خبر حوزه، محمدعلی مجد فقیهی، صبح امروز در جلسه هم اندیشی کنگره […]

استاد دانشگاه معارف: لزوم ورود ذهن فقهی و اجتهادی جامعه امروز در امر نهج البلاغهاستاد دانشگاه معارف: لزوم ورود ذهن فقهی و اجتهادی جامعه امروز در امر نهج البلاغه

شفقنا- عضو هییت علمی دانشگاه معارف قم عنوان کرد: چرا به سادگی از کنار گنجینه ای ارزشمند چون نهج البلاغه عبور می کنیم و افسوس می خورم چرا ذهن فقهایی و اجتهادی جامعه امروز در امر نهج البلاغه ورود نکرده است.

به گزارش شفقنا به نقل از مرکز خبر حوزه، محمدعلی مجد فقیهی، صبح امروز در جلسه هم اندیشی کنگره امام علی(ع) که با محوریت انسان تراز نهج البلاغه با موضوع «سلامت معنوی در نهج البلاغه» در جمع اساتید و متخصصین برگزار شد، اظهار کرد: تخصص من در حوزه علمیه و در دانشگاه نهج البلاغه نیست ولی به واقع علت گرایش جدی علمی من به سمت نهج البلاغه این بود که هیچ یک از مطالب خوانده شده در دانشگاه و حوزه علمیه چون فلسفه، ادبیات عرب، حقوق و منطق و… من را اقناع علمی نکرد و به یکباره به سمت گوهر ارزشمند، دریای عمیق علمی نهج البلاغه متمایل شدم.

وی با اشاره به اینکه در مسیر تحصیل علمی ناخداگاه برای آرامش قلبی خود به سمت روایتی رفتم که می فرمود «به هرکس که بخواهیم به او طهارت قلبی بدهیم ولایت امیر المومنین را عطا خواهیم کرد» گفت: در آن زمان متوجه شدم تمرکز و توجه بر کلام امیر المومنین یعنی نهج البلاغه بلاشک وظیفه امروز من است.

عضو هیأت علمی دانشگاه معارف قم عنوان کرد: چرا به سادگی از کنار گنجینه ای ارزشمند چون نهج البلاغه عبور می کنیم و افسوس می خورم چرا ذهن فقهایی و اجتهادی جامعه امروز در امر نهج البلاغه ورود نکرده است.

وی افزود: نهج البلاغه باید به عنوان یک کتاب درسی در حوزه های علمیه تدریس شود و چرا این کتاب در متن حوزه های علمیه قرار نگرفته است.

مجد فقیهی تصریح کرد: چرا ما در حوزه های علمیه متخصص متون اسلامی چون متخصص صحیفه سجادیه، نهج البلاغه و قرآن کریم تربیت نمی کنیم، درحالی که اساسی ترین نیاز است.

وی اذعان کرد: حداقل ترین کار در برابر ارزش نهادن نهج البلاغه این است که کتاب نهج البلاغه در حد کتب درسی جاری حوزه های علمیه مورد توجه و مطالعه طلاب قرار گیرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه معتقدم نهج البلاغه بهترین کتاب اعتقادی و اخلاق است، در ادامه اشاره ای به برگزاری کنگره امام علی(ع) با موضوع انسان در تراز نهج البلاغه به میزبانی اصفهان کرد و گفت: انسان شناسی بنیادی ترین موضوع در بین علوم انسانی است.

وی یادآور شد: مطمئن ترین راه برای شناخت انسان توجه به مطاب خالق یکتا از طریق وحی است؛ بنابراین کتاب نهج البلاغه بهترین کتاب انسان شناسی است.

عضو هییت علمی دانشگاه معارف قم خاطرنشان کرد: انسان دارای سه بعد اداراکی، بعد عاطفی و احساسی و بعد رفتاری است و در دو گرایش مثبت و منفی حرکت می کند.

وی ادامه داد: ویژگی دیگر انسان حد لایتقف است یعنی در اموربه هیچ عنوان متوقف نمی شود و خاصه در ثروت، شهوت و قدرت هیچگاه متوقف نمی شود.

مجد فقیهی با ابراز تاسف به اینکه مطالعات قرآنی، مطالعات صحیفه سجادیه و نهج البلاغه در حاشیه مطالعات قرار گرفته است، بیان داشت: دستور اکید قرآنی به ما؛ تدبر است ولی رویه در جامعه بدین گونه نیست.

وی متذکر شد: در عرصه سلامت، سه نوع سلامت جسمی، سلامت روحی و سلامت روانی داریم، روان ما، احساسات خوب و بد است، ولی روح مربوط به شخصیت هر فرد است.

استاد دانشگاه با بیان اینکه اندوه داشتن و گرفتگی وشادی مربوط به سلامت روان است، عنوان کرد: حال سلامت روان مربوط به سلامت جسم و سلامت روح است و چنانچه منِ حقیقی دچار یک صفت اخلاقی بد، مثل حسادت باشد، روح من دچار مشکل است و روان ما را گرفتار می‏کند.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن