نقش اساسی کودکان در خلق ادبیات کودک


نقش اساسی کودکان در خلق ادبیات کودک

گرامی‌داشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در نشست مشترکی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های کرمان، یزد و هرمزگان و با مباحث «کتاب تصویری»، «ویژگی‌های کتاب کودک از منظر استانداردهای جهانی» و «ادبیات کودک، ادبیات تجویزی» برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، ویژه برنامه مشترکی با حضور نویسندگان کودک و نوجوان، مربیان ادبی و اعضای ارشد انجمن‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های کرمان، یزد و هرمزگان با ادای احترام به مهدی آذریزدی پدر ادبیات کودک ایران و روز ملی ادبیات کودک و نوجوان به صورت مجازی ۱۹ تیر ۱۴۰۰ برگزار شد.

بنابر این خبر، در ابتدای این نشست مجازی زهرا قدیری مربی آفرینش‌های ادبی کانون کرمان با خوانش کتاب «اینجا مال من است» مشخصه‌های کتاب تصویری و تفاوت آن با داستان مصور را تشریح کرد و گفت: «داستان تصویری قالبی از داستان‌های مینی‌مالیستی است که مخاطب آن کودکان نوخوان(۷+) و نونهال(۹+) هستند. اما از آنجایی که عناصرِ ایده و تخیل در این‌گونه از داستان‌ها ژرف ساخت ایجاد می‌کنند، مطالعه آن برای بزرگسال هم جذابیت دارد.» وی همچنین افزود: «در داستان تصویری بار اطلاعات بر عهده متن و تصویر همزمان است و گاهی متن سکوت می‌کند و تصویر داستان را روایت می‌کند.»

نقش اساسی کودکان در خلق ادبیات کودک

در بخش بعدی ویژه‌برنامه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان با فاطمه رضوانی نویسنده کتاب‌های علمی «کوسه‌های ایران» و «لاک‌پشت‌های دریایی ایران» از هرمزگان ارتباط گرفته شد و او درباره تولید کتاب‌های علمی برای کودکان و اهمیت پرداختن به محیط زیست و آبزیان خلیج فارس صحبت کرد.

همچنین «ویژگی‌های کتاب کودک از منظر استانداردهای جهانی» موضوع گفتگو با بابک صابری متخصص جراحی استخوان و مفاصل و نویسنده کودک و نوجوان در این دیدار مجازی بود. بابک صابری با معرفی کتاب‌های «دوست بزرگ» و «کلاغ سیاه به سفر می‌رود» از خودش که جوایز بین‌المللی زیادی کسب کرده‌اند، پرداختن به کتاب‌های علمی ویژه کودکان و نوجوانان که مبتنی بر واقعیت زندگی باشند و کتاب‌های ویژه برای کودکانی که توانایی‌شان برای خوانش کتاب محدود است را مهم دانست و افزود: «با توجه به تغییرات استانداردها و سخت‌گیری‌های چاپ کتاب‌های کودک در غرب لازم است به سلامت روانی داستان‌ها در ایران هم توجه بیشتری شود.»

وی با اشاره به اینکه استانداردهای جهانی به باز شدن فضای فکری بچه‌ها و اجتناب از متن و تصویرهای زیادی که فضا را پر و شلوغ می‌کنند و خودداری از متن‌های شکوهمند ادبی برای کودکان تمایل دارند، بیان کرد: «ادبیات کودک روز دنیا در حال حاضر با دقت وسواس‌گونه‌ای به مسایل روان‌شناسی می‌پردازد و دانشکده‌های ادبیات کودک در جهان به صورت ظریف و دقیقی به مسایل اجتماعی و نژادپرستی و ... می‌پردازند.»

صابری در ادامه درباره پاکیزه‌نویسی و استفاده از ادبیات محاوره و نوشتاری در ادبیات کودک صحبت کرد و به نویسندگان تازه‌کار کانونی توصیه کرد برای تمرین نویسندگی نامه بنویسند و نامه بخوانند.

نقش اساسی کودکان در خلق ادبیات کودک

ویژه‌برنامه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان استان‌های کرمان، یزد و هرمزگان با پرداختن به بحث «ادبیات کودک، ادبیات تجویزی» و با گفتگو با فاطمه قانع دکترای زبان و ادبیات فارسی و با پاسخ به سوال «آیا ما ادبیات کودک داریم؟» ادامه یافت.

فاطمه قانع مبحث ادبیات تجویزی را این‌طور مطرح کرد: «در حال حاضر ادبیات کودک را بزرگسالان می‌نویسند، بزرگسالان منتشر می‌کنند و بزرگسالان برای کودکان انتخاب و خریداری می‌کنند و کودکان در این چرخه نقش فعالی ندارند. بر همین اساس این سوال اساسی پیش می‌آید که «بزرگسالان چقدر تصور دقیقی از کودک و دنیای واقعی کودک دارند؟» و چه چیزی در واقع برای کودکان مناسب است.»

وی اضافه کرد: «آنچه به عنوان کودکی در کتاب‌های کودکان نشان داده می‌شود، آرزو، تصور، توصیه و یا آنچه که بزرگسالان از کودکی‌شان به خاطر دارند است و با توجه به اینکه ذات نوشته و ساختار نحوی کلام و داستان و ... بخشی از فرهنگ و ساختار آن را به صورت غیرارادی به کودکان منتقل می‌کند و در نهایت کودکان شبیه شخصیت‌های داستان‌ها می‌شوند، همچنین نگاه بزرگسالانه و غلبه ادبیات تالیفی و تعلیمی کشور ما و تضعیف جنبه هنری کتاب‌های کودک، ضرورت دارد مربی بزرگسال همه‌چیزدان و همه‌چیزفهم با یک تسهیل‌گر که کودک را آگاهانه هدایت کند و دنیای هوشمندانه و آسان‌تری برای او بسازد جایگزین شود.»

بحث «ادبیات کودک، ادبیات تجویزی» با این نتیجه‌گیری فاطمه قانع جمع‌بندی شد: «از آنجا که نشر کودک را نمی‌توان تغییر داد ولی پیشنهاد منتقدین برای نزدیک شدن به ادبیات واقعی کودک این است که، حتی اگر بزرگسالان برای بچه‌ها کتاب می‌نویسند خود کودکان هم در نوشتن کتاب و خلق ادبیات نقش داشته باشند.»

نقش اساسی کودکان در خلق ادبیات کودک

در ادامه این نشست فاطمه غلامزاده کارشناس آفرینش‌های ادبی استان هرمزگان با سرفصل «دعوت به مشارکت برای نوشتن» در مورد روند چاپ دو کتاب و تجربه موفق ایجاد ارتباط بین نویسنده و ناشران استان توضیحات مفصلی ارایه داد.

نقش اساسی کودکان در خلق ادبیات کودک

این در حالی است که، نشاط‌بخشی و ایجاد حظ ادبی این نشست ادبیات‌محور را ریحانه یزدانی، طاهره‌سادات فاطمی، فریبا قیومی‌زاده

زهرا میریان و معصومه میری مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های کرمان، یزد و هرمزگان با خوانش زیباترین اشعار و داستان‌هایی از خودشان برعهده داشتند و فاطمه بحرانی این نشست صمیمی و تخصصی را مدیریت و اجرا کرد .


به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، ویژه برنامه مشترکی با حضور نویسندگان کودک و نوجوان، مربیان ادبی و اعضای ارشد انجمن‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های کرمان، یزد و هرمزگان با ادای احترام به مهدی آذریزدی پدر ادبیات کودک ایران و روز ملی ادبیات کودک و نوجوان به صورت مجازی ۱۹ تیر ۱۴۰۰ برگزار شد.

بنابر این خبر، در ابتدای این نشست مجازی زهرا قدیری مربی آفرینش‌های ادبی کانون کرمان با خوانش کتاب «اینجا مال من است» مشخصه‌های کتاب تصویری و تفاوت آن با داستان مصور را تشریح کرد و گفت: «داستان تصویری قالبی از داستان‌های مینی‌مالیستی است که مخاطب آن کودکان نوخوان(۷+) و نونهال(۹+) هستند. اما از آنجایی که عناصرِ ایده و تخیل در این‌گونه از داستان‌ها ژرف ساخت ایجاد می‌کنند، مطالعه آن برای بزرگسال هم جذابیت دارد.» وی همچنین افزود: «در داستان تصویری بار اطلاعات بر عهده متن و تصویر همزمان است و گاهی متن سکوت می‌کند و تصویر داستان را روایت می‌کند.»

نقش اساسی کودکان در خلق ادبیات کودک

در بخش بعدی ویژه‌برنامه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان با فاطمه رضوانی نویسنده کتاب‌های علمی «کوسه‌های ایران» و «لاک‌پشت‌های دریایی ایران» از هرمزگان ارتباط گرفته شد و او درباره تولید کتاب‌های علمی برای کودکان و اهمیت پرداختن به محیط زیست و آبزیان خلیج فارس صحبت کرد.

همچنین «ویژگی‌های کتاب کودک از منظر استانداردهای جهانی» موضوع گفتگو با بابک صابری متخصص جراحی استخوان و مفاصل و نویسنده کودک و نوجوان در این دیدار مجازی بود. بابک صابری با معرفی کتاب‌های «دوست بزرگ» و «کلاغ سیاه به سفر می‌رود» از خودش که جوایز بین‌المللی زیادی کسب کرده‌اند، پرداختن به کتاب‌های علمی ویژه کودکان و نوجوانان که مبتنی بر واقعیت زندگی باشند و کتاب‌های ویژه برای کودکانی که توانایی‌شان برای خوانش کتاب محدود است را مهم دانست و افزود: «با توجه به تغییرات استانداردها و سخت‌گیری‌های چاپ کتاب‌های کودک در غرب لازم است به سلامت روانی داستان‌ها در ایران هم توجه بیشتری شود.»

وی با اشاره به اینکه استانداردهای جهانی به باز شدن فضای فکری بچه‌ها و اجتناب از متن و تصویرهای زیادی که فضا را پر و شلوغ می‌کنند و خودداری از متن‌های شکوهمند ادبی برای کودکان تمایل دارند، بیان کرد: «ادبیات کودک روز دنیا در حال حاضر با دقت وسواس‌گونه‌ای به مسایل روان‌شناسی می‌پردازد و دانشکده‌های ادبیات کودک در جهان به صورت ظریف و دقیقی به مسایل اجتماعی و نژادپرستی و ... می‌پردازند.»

صابری در ادامه درباره پاکیزه‌نویسی و استفاده از ادبیات محاوره و نوشتاری در ادبیات کودک صحبت کرد و به نویسندگان تازه‌کار کانونی توصیه کرد برای تمرین نویسندگی نامه بنویسند و نامه بخوانند.

نقش اساسی کودکان در خلق ادبیات کودک

ویژه‌برنامه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان استان‌های کرمان، یزد و هرمزگان با پرداختن به بحث «ادبیات کودک، ادبیات تجویزی» و با گفتگو با فاطمه قانع دکترای زبان و ادبیات فارسی و با پاسخ به سوال «آیا ما ادبیات کودک داریم؟» ادامه یافت.

فاطمه قانع مبحث ادبیات تجویزی را این‌طور مطرح کرد: «در حال حاضر ادبیات کودک را بزرگسالان می‌نویسند، بزرگسالان منتشر می‌کنند و بزرگسالان برای کودکان انتخاب و خریداری می‌کنند و کودکان در این چرخه نقش فعالی ندارند. بر همین اساس این سوال اساسی پیش می‌آید که «بزرگسالان چقدر تصور دقیقی از کودک و دنیای واقعی کودک دارند؟» و چه چیزی در واقع برای کودکان مناسب است.»

وی اضافه کرد: «آنچه به عنوان کودکی در کتاب‌های کودکان نشان داده می‌شود، آرزو، تصور، توصیه و یا آنچه که بزرگسالان از کودکی‌شان به خاطر دارند است و با توجه به اینکه ذات نوشته و ساختار نحوی کلام و داستان و ... بخشی از فرهنگ و ساختار آن را به صورت غیرارادی به کودکان منتقل می‌کند و در نهایت کودکان شبیه شخصیت‌های داستان‌ها می‌شوند، همچنین نگاه بزرگسالانه و غلبه ادبیات تالیفی و تعلیمی کشور ما و تضعیف جنبه هنری کتاب‌های کودک، ضرورت دارد مربی بزرگسال همه‌چیزدان و همه‌چیزفهم با یک تسهیل‌گر که کودک را آگاهانه هدایت کند و دنیای هوشمندانه و آسان‌تری برای او بسازد جایگزین شود.»

بحث «ادبیات کودک، ادبیات تجویزی» با این نتیجه‌گیری فاطمه قانع جمع‌بندی شد: «از آنجا که نشر کودک را نمی‌توان تغییر داد ولی پیشنهاد منتقدین برای نزدیک شدن به ادبیات واقعی کودک این است که، حتی اگر بزرگسالان برای بچه‌ها کتاب می‌نویسند خود کودکان هم در نوشتن کتاب و خلق ادبیات نقش داشته باشند.»

نقش اساسی کودکان در خلق ادبیات کودک

در ادامه این نشست فاطمه غلامزاده کارشناس آفرینش‌های ادبی استان هرمزگان با سرفصل «دعوت به مشارکت برای نوشتن» در مورد روند چاپ دو کتاب و تجربه موفق ایجاد ارتباط بین نویسنده و ناشران استان توضیحات مفصلی ارایه داد.

نقش اساسی کودکان در خلق ادبیات کودک

این در حالی است که، نشاط‌بخشی و ایجاد حظ ادبی این نشست ادبیات‌محور را ریحانه یزدانی، طاهره‌سادات فاطمی، فریبا قیومی‌زاده

زهرا میریان و معصومه میری مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های کرمان، یزد و هرمزگان با خوانش زیباترین اشعار و داستان‌هایی از خودشان برعهده داشتند و فاطمه بحرانی این نشست صمیمی و تخصصی را مدیریت و اجرا کرد .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت