«باب المراد» سریالی دیدنی درباره امام جواد(ع)/ چاپ 605 اثر مکتوب با محوریت امام جواد(ع) در ایران


«باب المراد» سریالی دیدنی درباره امام جواد(ع)/ چاپ 605 اثر مکتوب با محوریت امام جواد(ع) در ایران

حجت الاسلام ابوالحسنی با بیان اینکه 324 کتاب تا سال 95 در مورد امام جواد(ع) در ایران منتشر شد، گفت: سریال «باب المراد» با همکاری چند کشور از جمله سوریه، لبنان، عراق، کویت و ایران با محوریت امام جواد(ع)ساخته شده است.

خبرگزاری شبستان- سرویس فرهنگی- مریم داوری: محمد بن علی بن موسی مشهور به امام محمد تقی امام نهم شیعیان است. کنیه او ابوجعفر ثانی است. ایشان 17 سال امامت کردند و در 25 سالگی به شهادت رسیدند. در میان امامان شیعه ایشان جوان ترین امام در هنگام شهادت بودند. ارتباط امام جواد (ع) با شیعیان بیشتر از طریق وکیل شان و به شکل نامه نگاری انجام می گرفت. در دوره امامت ایشان فرقه های اهل حدیث، زیدیه، واقفیه و غلات فعالیت داشتند. امام جواد (ع) شیعیان را از عقاید آنان آگاه می کرد. به مناسبت سالگرد شهادت امام جواد (ع) گفت و گویی با «حجت الاسلام حامد ابوالحسنی»، رییس اداره تولید محتوای فضای مجازی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، پژوهشگر و فیلمساز ترتیب دادیم. وی فیلم های مستندی همچون " اعتکاف "، " سینمای سلطه "، " بازار امین تبریز " و " چشم ها را باید شست " را تولید کرده است. متن گفتگو بدین شرح است:

مهمترین خصوصیات اخلاقی امام جواد (ع) چه بود؟

امام جواد (ع) در سن نوجوانی به امامت رسیدند و متاسفانه در جوانی و خیلی زود به شهادت رسیدند. دوره امامت امام جواد (ع) کوتاه اما پربار بود. ایشان از لحاظ علمی درجات دانشی بالا داشتند. مناظرات علمی امام جواد (ع) مشهور است به خصوص مناظراتی که در مسایل کلامی با فرقه های مختلف داشتند. امام نهم شیعیان نیز مانند سایر ائمه اطهار اخلاق خوب و نیکو داشتند. دوران زندگی ایشان همزمان با دو خلیفه نیرنگ باز عباسی یعنی مامون و معتصم عباسی بود. مامون و معتصم تلاش کردند اندیشه شیعه را از بین ببرند. آنها به طرق مختلف می خواستند علم و اندیشه شیعی را از ریشه دچار نقصان کنند اما روحیه پژوهشی و علمی امام جواد (ع) در حفظ اندیشه شیعی بسیار کارساز و موفق بود.

امام جواد (ع) در کشور ما تا چه اندازه در قالب کتاب به مردم معرفی شدند؟

در جواب این سوال شما را به یک کتاب شناسی که توسط جمعی از نویسندگان در سال 95 شکل گرفت، ارجاع می دهم. مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام جواد (ع) جلد سوم که از سوی انتشارات حوزه علمیه منتشر شده است. در این کتاب شناسی ذکر شده که در مورد امام نهم شیعیان 605 اثر در ایران تولید و چاپ شده است. 324 کتاب، 248 مقاله و 33 پایان نامه، 479 عنوان فارسی، 122 عنوان عربی و 9 عنوان به زبان های دیگر نوشته و منتشر شدند؛ این کتاب ها بسیار غنی هستند. دوستانی که می خواهند تحقیق و پژوهش و یا تالیف داشته باشند، بهتر است که به پیشینه موضوعات رجوع کنند تا مواردی را مطرح کنند که به آنها پرداخته نشده و یا کمتر پرداخته شده است. نویسندگانی که می خواهند در مورد امام جواد (ع) تحقیق کنند بهتر است به این کتاب شناسی مراجعه کنند تا از هدررفت هزینه و کارهای تکراری جلوگیری شود و مسایل مطرح نشده را با زوایای جدید بیان کنند. کتاب های خوبی در مورد امام جواد (ع) نوشته شده است البته هنوز جای کار وجود دارد؛ هرچه جلوتر می رویم جامعه و فرهنگ جامعه تغییر می کند و حجت های الهی باید با فرهنگ روز معرفی شوند. مشکلات روز را باید در سیره و زندگی حجت های الهی پیدا کنیم.

«باب المراد» سریالی دیدنی درباره امام جواد(ع)/ چاپ 605 اثر مکتوب با محوریت امام جواد(ع) در ایران

در زمینه فیلم و سریال، تئاتر و سایر هنرها امام جواد (ع) تا چه اندازه معرفی شده است؟

متانسفانه در زمینه هنرهای مختلف اعم از فیلم و سریال و انیمیشن نه تنها در مورد امام جواد (ع) بلکه در مورد تمام ائمه اطهار (ع) کم کاری شده است. ما که در یک کشور اسلامی هستیم و ادعاهای بسیاری داریم حداقل باید 14 فیلم خوب در مورد معصومان(ع) داشته باشیم. متاسفانه کتابخوانی هم در کشور ما ضعیف است و باید از طریق سایر هنرها ائمه اطهار(ع) را معرفی کنیم.

در کشورهای عربی سریال یا فیلم خوبی با محوریت امام جواد(ع) ساخته شده است؟

در زمینه زندگی امام جواد (ع) آثار هنری چندانی تولید نشده است. اخیرا سریالی در مورد امام جواد (ع) با عنوان «باب المراد» دیدم. این سریال با همکاری شش کشور سوریه، لبنان، عراق، کویت، بحرین و ایران ساخته شده است. اخیرا این سریال به زبان فارسی دوبله شده است و در آپارات و شبکه های مختلف فیلم در دسترس است. توصیه می کنم که مردم حتما این سریال خوب را ببینند. زوایای زندگی امام جواد (ع) به خوبی در این سریال مورد بررسی قرار گرفته است. زندگی ایشان از کودکی تا شهادت در این سریال به نمایش گذاشته شده است و مراحل مختلف زندگی امام جواد (ع) به تصویر کشیده شده است. این سریال کار خوبی است زیرا تحقیق و پژوهش خوبی پشت آن قرار دارد. توصیه می کنم که مردم برای آشنایی هرچه بیشتر با امام جواد (ع) که باب الحوائج هستند، این سریال را ببینند و با معارف اسلامی و سیره امام نهم شیعیان آشنا شوند.

برای معرفی امام جواد(ع) و سایر ائمه اطهار چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

حال که مردم ما گرایش کمی به کتاب دارند باید به سمت ابزارهای دیگر رفت و از طریق هنرهای مختلف همچون نقاشی، خوشنویسی، تئاتر، انیمیشن، فیلم و سریال، معارف اسلامی و ائمه اطهار (ع) را به مردم به خصوص کودکان، نوجوانان و جوانان معرفی کنیم. کم کاری ما باعث می شود که بزرگان دین فراموش شوند و با وجود هجمه های فرهنگی، فرقه ها و فرهنگ های جدید جای فرهنگ اسلامی را بگیرد.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403