جاده یا جان گیر!


جاده یا جان گیر!

حوادث جاده ای سالانه آمار قابل توجهی از مرگ و میر ثبت شده را به خود اختصاص می دهد. متاسفانه در بین اقوام،دوستان و آشنایان هستند کسانی که در جاده ها دچار سانحه شده و یا حتی جان خود را از دست داده اند.

همین دو هفته پیش بود که خبر از دست دادن دو خبرنگار در یکی از جاده های آذربایجان غربی، داغی بر دلها گذاشت.

مرگ به هر شکلی غم انگیز است اما مرگ در اثر خطای انسانی و کوتاهی در تامین امنیت و استاندارد چه در وسایل نقلیه و چه جاده ها بخشودنی نیست و درد حادثه را بیشتر می کند.

در کشور و به تبع آن در آذربایجان غربی نیز جاده های مرگ کم نیستند و هر بار با فاجعه ای و از دست رفتن جان عده ای از شهروندان ،زخم دل ها نیشتری دوباره می خورد انگار که بار دیگر عزیزی از دست داده اند.

جاده یا جان گیر!

شناسایی ۳۵ نقطه حادثه خیز در آذربایجان غربی

ارسلان مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان غربی در گفت وگو با ایسنا افزود: در سراسر استان ۳۵ نقطه حادثه خیز و پرخطر شناسایی شده و در تلاش برای حذف این نقاط حادثه خیز هستیم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۰نقطه حادثه خیز در استان رفع مشکل شد، تصریح کرد: در سال جاری اعتباری به مبلغ بیش از ۱۳۶میلیارد ریال برای حذف نقاط حادثه خیز در استان در نظر گرفته شده است.

شکری خاطر نشان کرد: در حال حاضر در ۱۲ نقطه حادثه خیز و پرخطر شناسایی شده استان پیمانکاران درحال فعالیت هستند.

مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان غربی یاد آور شد: در سال گذشته برای جلوگیری از تصادفات جاده ای ۷۶۲۳مورد علائم ، ۱۴۹۷ شاخه گاردریل و ۱۱۵ مورد سرعت گیر در سطح جاده های استان نصب شد.

وی با اشاره به اینکه بازسازی ، آسفالت و روکش جاده ها ی استان نیز جز اولویت های کاری سازمان است، اظهار کرد: در این راستا در سال گذشته ۳۴۰ کیلومتر از جاده های استان آسفالت و روکش شده است.

شکری با تاکید به اینکه هرچه میزان عمر ناوگان حمل و نقل بالا باشد میزان تصادفات و خسارت نیز کمتر خواهد شد، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد ۵۶۶ دستگاه اتوبوس در استان فعالیت دارند که میانگین عمر آنها ۱۲.۶ سال است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در آذربایجان غربی ۹۰۴ دستگاه مینی بوس با میانگین عمر ۲۸.۴۵ سال و ۱۲۵۸ دستگاه سواری با میانگین عمر ی ۱۲.۴۲سال در حال فعالیت هستند.

کاهش ۱۰ درصدی فوت ناشی از تصادفات جاده ای استان در سال جاری

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با بیان اینکه از آغاز سال جاری تا پایان خرداد ماه امسال ۸۵ نفر از هم وطنانمان بر اثر سوانح جاده ای جان خود را از دست داده اند، افزود: این مقدار در مقایسه با سه ماهه نخست سال گذشته که ۹۴ نفر فوتی بوده است از کاهش ۱۰ درصدی تعداد فوتی ها در سوانح جاده ای استان حکایت دارد.

وی افزود: این درحالی است که تعداد تصادفات و سوانح منجر به فوت در سه ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۹ درصد افزایش را نشان میدهد.

دبیر کمیسیون ایمنی حمل و نقل استان آذربایجان غربی با اعلام رسالت و وظیفه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در ایمن سازی محورهای مواصلاتی با حذف و آشکار سازی نقاط حادثه خیز ، نصب علائم ایمنی ، لکه گیری و روکش آسفالت ، خط کشی ، نصب گاردریل و نیوجرسی و سایر موارد مشابه گفت : کاربران جاده ای نیز لازم است برای تردد در محورها تمام نکات ایمنی مخصوصا رعایت سرعت مطمئنه و رعایت فاصله طولی و عدم انحراف به چپ بعنوان دلایل اصلی تصادفات جاده ای را به طور کامل رعایت کنند تا شاهد کاهش هر چه بیشتر تعداد تصادفات و به تبع آن تلفات جاده ای در استان باشیم.

جاده یا جان گیر!

افزایش ۲۰ درصدی آمار مصدومین تصادفات در آذربایجان غربی

رسول روشنی مدیر کل پزشکی قانونی آذربایجان غربی در گفت وگو با ایسنا افزود: آمار مصدومین در تصادفات برون شهری و درون شهری استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خود افزایش حدود ۲۰ درصدی دارد.

وی تصریح کرد: در سال جاری در تصادفات برون شهری و درون شهری آذربایجان غربی در مجموع بیش از ۱۸۸۹ مورو مصدومیت ثبت و پرونده آن به پزشکی قانونی جهت رسیدگی ارجاع شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین آمار مصدومان تصادفات آذربایجان غربی در فروردین ماه با ۹۸۷مورد بوده خاطر نشان کرد: در مدت زمان مشابه سال گذشته تعداد مصدومان سوانح برون شهری و درون شهری استان ۱۴۰۵مورد بود.

روشنی اظهارکرد: در سال گذشته در مجموع ۵۹۵۱ نفر در تصادفات برون شهری و درون شهری استان مصدوم شدند که از این تعداد ۴۴۳۳نفر مرد مابقی زن هستند.

مدیر کل پزشکی قانونی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در سال جاری ۸۸نفر در جاده های استان براثر تصادف جان خود را از دست داده اند، یاد آور شد: در سال جاری در فروردین تعداد فوتی ها ناشی از تصادفات برون شهری و درون شهری استان ۴۰مورد و در اردیبهشت نیز ۴۸ مورد گزارش شد.

جاده یا جان گیر!

وضعیت جاده های آذربایجان غربی قابل قبول نیست

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگو با ایسنا افزود: با توجه به جایگاه استان و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت به اروپا وضعیت جاده های درون و برون شهری و روستایی استان قابل قبول و مناسب نیست.

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: با وجود اینکه ۵ پایانه مرزی در استان وجود دارد که شاه راه صادرات و واردات کشور به اروپا است، متاسفانه از نظر ایمنی جاده ای و داشتن جاده مناسب ۱۰درصد از میانگین کشوری فاصله دارد.

حجت الاسلام ذاکر وجود جاده ها و بزرگ راه های ایمن و استاندارد را نشانه توسعه یک استان دانست و اظهار کرد: متاسفانه با توجه به جایگاه استان و هم مرزی با چند کشور یک آزاد راه و اتوبان در این استان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: رتبه آذربایجان غربی در داشتن جاده ای استاندارد در کشور ۲۵ کشوری است که به هیچ عنوان جایگاه مناسبی نیست.

حجت الاسلام ذاکر ادامه داد: برای توسعه اقتصادی استان و رسیدن به میانگین کشوری از نظر داشتن جاده ای ایمن باید فکری به حال جاده های استان کرد.

براستی تا به کی انسانها جان خود را بر کف دست خود بگیرند و راهی جاده یا به عبارتی مسیر" جان ده" شوند.چه زمان اعتباراتی برای عمران و رفع خطر این جاده ها اختصاص خواهد یافت.. که ای کاش پیش از نصب اعلامیه عزا بر در خانه شهروندانمان باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟