حجاب و اثرات مهم اجتماعی


حجاب و اثرات مهم اجتماعی

حجاب و عفاف دو اصل مهم در زندگی بشری به شمار می رود. چرا که رعایت این الزامات دینی موجب میشود تا انسان از آسیب های اجتماعی دور بماند ضمن آنکه با رعایت دیگر شئون زندگی میتواند الگویی والا برای سایرین باشد.

حجاب و اثرات مهم اجتماعی
فلسفه ی حجاب اسلامی در واقع توجه به تهذیب و تصفیه نفس است که قرب الهی را فراهم میسازد یکی از کارکردهای مهم حجاب ایجاد امنیت در حوزه ی اجتماعی است. زیرا توجه به این مهم باعث می شود انسان از معاشرت های بی بند و بار در امان بماند و نظام خانواده مستحکم شده و از انحلال کانون خانواده در بد حجابی خانواده هایی که از آموزه های دینی فاصله می گیرند، در برزخ میان عمل به آموزه های دین و یا پذیرفتن خواسته های نفسانی خود قرار می گیرند. به گونهه ای که باورهای انها رنگ مذهبی دارد. ولی حقیقت و اساس دینی ندارد، این دسته افراد دین را در محدوده ای میپذیرند که با باورهای غیردینی آن ها تضاد نداشته باشد و در صورت روبرو شدن با کمترین سختی به راحتی از دین چشم می پوشند. خانواده رسالت مهمی در این زمینه داشته و پدر و مادر نباید فقط به فکر خوراک و پوشاک و جنبه ی مادی زندگی فرزندان باشند بلکه باید با تربیت صحیح فرزندان خود انسان سازی را در جامعه ترویج بدهند و به ابعاد گوناگون و مسائل فکری، فرهنگی و اعتقادی فرزندان خود اهمیت بدهند. خانه یک کلاس آموزشی و نمایشی برای فرزندان است که باید در آنجا محبت، احترام و فروتنی و ایمان و عمل به آموزه های دین را یاد بگیرند.

با توریج سبک زندگی اسلامی نیمی از معضلات اجتماعی حل می گردد. یکی از موضوعات حائز اهمیت در رفع ناهنجارهای اجتماعی این است که سبک زندگی اسلامی در جامعه ترویج پیدا کند اگر افراد جامعه بر اساس موازین شرعی و دینی و براساس تعالیم اسلامی زندگی خود را بنا نهند و مفید به حد و حدود اسلامی در روابط انسانی باشند نیمی از معضلات اجتماع حل می شود. توجه به مسائل اخلاقی و تربیتی و اموزش به موقع این مسائل یکی از رسالت های اصلی خانواده است و باید از پایین ترین دوره ی سنی اموزش آغاز گردد. اشتباه است که به مسائل تربیتی مربوط به شرم و حیای دختران و عفاف و حجاب تا نه سالگی توجه نشود و تنها با فرا رسیدن زمان تکلیف از آنها خواسته شود تا یکبار در درون خود انقلاب رفتاری و فلسفی برپا کنند. فراگیری امور تربیتی حقیقتی است که باید به تدریج شکل گیرد و حجاب نیز نوعی فرهنگ است و باید کم کم در گذر زمان و حساب شده در روح و جان فرزندان نهادینه شود.

معاونت اجتماعی کلانتری ۱۴۸ انقلاب

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...