تحقق بیش از 42 درصد سازش در شوراهای حل اختلاف شهر تهران


تحقق بیش از 42 درصد سازش در شوراهای حل اختلاف شهر تهران

تهران - ایرنا - معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران و رئیس شورای حل اختلاف استان تهران گفت: در سه ماهه نخست سال جاری به طور میانگین 42.5 درصد سازش در شوراهای حل اختلاف شهر تهران و 36.5 درصد سازش در شوراهای حل اختلاف شهرهای تابعه استان تهران حاصل شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از شورای حل اختلاف استان تهران، غلامرضا مهدوی در جلسه ستاد صبر استان تهران که با حضور محمدجواد حشمتی مهذب رئیس کل دادگستری استان تهران برگزار شد، افزود: اصطلاح صبر که برای نام این تشکیلات برگزیده شده است در حقیقت از حروف اول کلمات صلح، بخشایش و رضایت گرفته شده و هدف از آن اشاعه فرهنگ قانون مداری و احترام به دیگران، ارتقای نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران، انسجام و ارتقای نهادی و سازمانی صلح و سازش و گذشت است.

وی ادامه داد: قبل از سال ۱۳۹۸ میزان سازش در استان تهران ۹.۴۲ درصد بود یعنی همیشه رتبه ۳۱ کشور بوده، اما اکنون تهران رتبه اول کشور است. البته ما به این هم اکتفا نکردیم و دستورالعمل دادیم در نیمه اول سال حداقل سازش ۴۰ درصد حاصل شود و در نیمه دوم به ۵۰ درصد برسد که ظرف سه ماهه نخست از ۴۰ درصد عبور کردیم.

مهدوی اظهارداشت: در این مدت برای ۱۶ نفر از محکومان به قصاص رضایت گرفته شده است و قریب ۲۴۱ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد و مالی در سه ماهه اول سال آزاد شدند. به نحوی که فقط در هفته قوه قضائیه مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان برای آزادسازی زندانیان توسط خیران هدیه شده است.

مهدوی اضافه کرد: ما می‌خواهیم شورا به فلسفه اصلی خود برگردد. یعنی مثلا در مساجد مستقر شود تا به صورت محله‌ای رفع اختلاف کند البته به صورت کاملا سازماندهی شده و هرگونه اختلافی که در محله‌ای پدید می‌آید ابتدا در همانجا رسیدگی شود زیرا امکان سازش بالاتر است و از تشکیل پرونده در دستگاه قضایی جلوگیری می‌شود.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران ابراز امیدواری کردند با مجموع این اقدامات ۳۰ درصد از ورودی پرونده‌ها کاسته شود.

آزادی ۱۱۰ زندانی با کمک خیران
در ادامه مراسم حجت الاسلام والمسلمین احمدعلی فیروزجایی معاون دادستان تهران در امور زندان ها گفت: در ماه‌های اخیر شورای حل اختلاف مستقر در زندان تهران بزرگ کار بزرگی کرده است که البته نیاز به حمایت بیشتری دارند.

وی همچنین خواستار افزودن ۲ شعبه به سه شعبه موجود شورای حل اختلاف در ندامتگاه تهران بزرگ شد.

فیروزجایی با بیان آنکه فقط از دهه کرامت تا امروز ۱۱۰ نفر از زندانیان با کمک خیران و همکاری مقامات آزاد شدند گفت: در هفته قوه قضاییه مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان توسط خیران پرداخت شد و تعدادی زندانی آزاد شدند.

معاون دادستان تهران در امور زندان ها خاطرنشان کرد: برخی شوراهای حل اختلاف مستقر در زندان‌ها علاوه بر آزادی زندانی کارهای فرهنگی ارزشمندی انجام می‌دهند مثلا در شورای حل اختلاف مستقر در زندان ورامین محکومان را پس از آزادی با خانواده به زیارت مشهد مقدس می‌فرستند. ما امیدواریم حمایت‌های مقامات افزایش یابد تا این قسم فعالیت‌های فرهنگی گسترده‌تر شود.

افزایش ۱۸ درصدی ورودی پرونده از ابتدای سال
در ادامه مراسم، محمدجواد حشمتی مهذب رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: عضویت در ستاد صبر فی سبیل الله است و هدف آن فقط کسب رضای الهی است. در عین حال نیاز به وقت و حوصله بسیار دارد تا کار به سازش برسد. همانطور که از اسمش پیداست باید حوصله داشت و صبر کرد و تلاش نمود تا اختلاف‌ها مرتفع شود. زحمت دارد و سخت خواهد بود، ولی حالا که آمده اید تا خدمتی بکنید امیدواریم ثمر و حاصل آن ذخیره معنوی و اخروی باشد.

رئیس کل دادگستری استان تهران اظهارداشت: ما تلاش می‌کنیم تا پرونده‌ها آماده باشد و اطلاعات آن‌ها را در اختیار شما می‌گذاریم شما هم استفاده از ظرفیت‌های مردمی را در دستور کار قرار دهید تا اختلافات در اجتماع را به حداقل برسانیم زیرا برخوردهای قضایی و انتظامی نتیجه قطعی ندارد ولی سازش پرونده‌ها را به طور قطعی خاتمه می‌دهد و دعاوی دیگر از قبل آن پدید نمی‌آید یعنی فصل خصومت می‌شود.

وی با بیان آنکه در سه ماهه نخست سال جاری وارده پرونده‌های ۱۸ درصد افزایش داشته گفت: انتظار ما این است بعد از همه گیری کرونا حجم پرونده‌های بیشتری به دستگاه قضا وارد شود. اکنون هم یک قاضی به طور میانگین به ۲۰۰ یا ۳۰۰ پرونده در ماه رسیدگی می‌کند که بسیار زیاد است و امکان خطا وجود دارد گرچه نظارت هست ولی امیدواریم با ارجاع دعاوی به خود مردم و تشکیلاتی از جنس مردم و گسترش فرهنگ صلح و سازش، پرونده‌ها با سازش فیصله یابد و در این راه حتما از تجربه‌های ارزشمند شوراهای حل اختلاف نهایت استفاده را کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عوامل شکست رژیم غذایی