نخستین مرکز توانمندسازی بانوان معتاد بهبودیافته در مشهد راه‌اندازی می‌شود 


 نخستین مرکز توانمندسازی بانوان معتاد بهبودیافته در مشهد راه‌اندازی می‌شود 

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به معتادان متجاهر جمع‌آوری شده در مشهد گفت: این افراد قرار نیست تا ابد در این مراکز نگهداری شوند و مطابق قانون، حداکثر تا یک سال می‌توانند تحت نظر این مراکز باشند و بعد از این مدت، باید تعیین تکلیف شوند. بر همین اساس باید به توانمندسازی معتادان متجاهر توجه بیشتری شود و در این راستا قرار است در مشهد نخستین مرکز...

مسعود فیروزی امروز در نشست خبری که در سالن اجتماعات بهزیستی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ۱۳۰ هزار فرد دارای معلولیت، ۷۰ هزار نفر در بخش‌های حمایتی، اجتماعی و سایر حوزه‌های بهزیستی و حدود ۶۵۰ هزار خانواده تحت پوشش خراسان رضوی هستند که این تعداد شامل ۱۰ درصد از افراد جامعه می‌شود. ضریب نفوذ غربالگری شنوایی را به ۹۰ درصد رسانده‌ایم. همچنین غربالگری بینایی، غربالگری اوتیسم، آزمایش‌های ژنتیک را برای تمام افراد جامعه انجام می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه خدمات ما منحصر به جنسیت، قومیت، مذهب و جغرافیا نیست، ادامه داد: در طرح ساماندهی کودکان که توسط بهزیستی خراسان رضوی در حال انجام است، حدود ۵۰۰ کودک سامان‌دهی شد که حدود دوسوم آن‌ها اتباع خارجی و یک سوم ایشان کودکان ایرانی بودند.

وی با بیان شعار امسال بهزیستی که «هوشمندسازی، محله‌محوری و سلامت اجتماعی در خانواده» است، گفت: مهم‌ترین اصل ما در دوره جدید مدیریتی اجرای عدالت محوری است. همچنین هوشمندسازی خدمات باید به صورت دقیق، هدفمند و با حداقل خطا انجام شود. توزیع عادلانه خدمات براساس اولویت‌ها و به‌ صورت هوشمند، گام مهمی است که برای آن‌ تلاش‌های زیادی شده است.

فیروزی خاطرنشان کرد: ۲۵۰۰ مرکز مثبت زندگی در کشور راه‌اندازی شده است. همچنین در خراسان رضوی ۱۹۳ مرکز مثبت زندگی دایر است که از این تعداد ۷۷ مرکز در مشهد فعال و ۲۲ فعالیت و خدمات ارائه می‌دهند. خدمات مراکز مثبت زندگی شامل تسهیل در دسترسی جامعه هدف به خدمات بهزیستی در نزدیک‌ترین نقطه به محل زندگی، ایجاد شفافیت، توسعه، فراگیری و توزیع عادلانه خدمات، تقویت رویکرد خانواده محور و اجتماع محور در ارائه خدمات، ارائه تمام خدمات سازمان در یک مرکز، افزایش رضایت‌مندی مردم، ارائه خدمات به صورت الکترونیکی، بهبود و اصلاح فرآیندهای موازی در بخش‌های مختلف بهزیستی است.

واکسیناسیون مراکز اقامتی استان با ۱۴ هزار دوز واکسن انجام شد

وی در خصوص واکسینه شدن مراکز سازمان بهزیستی افزود: کلیه پرسنل و افراد تمام مراکز شبانه روزی خراسان رضوی در چهار رده که شامل مراکز سالمندان، مراکز بیماری‌های مزمن روان، مراکز جسمی و حرکتی و مراکز ذهنی است، واکسینه شدند. با تمام مشکلات و موانع موجود محدودیت‌های کرونایی، واکسیناسیون مراکز اقامتی کل استان را با ۱۴ هزار دوز واکسن به اتمام رساندیم و با کمترین تلفات جانی، از این بیماری گذر کردیم.

فیروزی با اشاره به افزایش مستمری مددجویان اضافه کرد: افزایش مستمری در دو مرحله افزایش یافته است؛ به این صورت که خانواده‌ای که یک معلول دارد، ۳۵۰ هزار تومان و دونفر معلول ۵۰۰ هزار تومان، سه نفر معلول ۷۵۰ هزار تومان، چهار نفر معلول ۹۰۰ هزار تومان و پنج نفره معلول یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان مستمری دریافت می‌کنند که با توجه به افزایش هزینه‌های عمومی و به هم خوردن وضعیت اقتصادی که ناشی از تحریم‌ها بود متاسفانه مددجویان نتوانستند شیرینی این افزایش ۵۰ درصدی را بچشند.

وی ادامه داد: در گذشته کل میزان مستمر بگیر جامع هدف سازمان بهزیستی ۲۰ درصد بودند، اما اکنون از ۱۳۰ هزار نفر تحت پوشش ۶۶ هزار نفر مستمری دریافت می‌کنند . همچنین هزینه نگهداری و پرستاری از افراد معلول از ۶۰۰ هزار تومان به یک میلیون ارتقا یافته است. همچنین یارانه نگهداری از افراد معلول در مراکز شبانه‌روزی نیز افزایش داشته و برای افراد دارای خانواده دو میلیون‌ تومان و افراد مجهول‌الهویه حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: مشکلات برای همه افراد وجود دارد، اما برای جامعه معلولان بیشتر است و مسئولان نیز به همان نسبت باید بیشتر به آن‌ها توجه و اهمیت نشان دهند. بهزیستی برای تامین و رفاه آن‌ها تلاش می‌کند، اما متولیان نیز باید در کنار ما باشند تا ما بتوانیم خدمات را بهتر ارائه دهیم. متاسفانه آسیب‌های اجتماعی در دوران محدودیت‌های کرونایی در یک سال و نیم اخیر افزایش داشته است.

افزایش وام و تسهیلات به مددجویان بهزیستی

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اعطای وام و تسهیلات به مددجویان بهزیستی اظهار کرد: وام اشتغال مددجویان بهزیستی از ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش داشته است.مددجویان بخش‌های مختلف که شامل معلولان، زنان سرپرست خانوار و معتادان بهبودیافته است، مشمول این وام می‌شوند و بازپرداخت آن نیز طولانی مدت است.

فیروزی در زمینه اشتغال معتادان بهبودیافته گفت: ترجیح ما این است که وام اشتغال به صورت کارفرمایی به این افراد داده شود،زیرا اغلب آن‌ها سرمایه‌ اجتماعی لازم برای تأمین تضامین بانکی و رفع مشکلات اداری را ندارند.

وی به اختصاص امتیازات ویژه برای کارفرمایان در زمینه‌ی اشتغال مددجویان اشاره کرد و گفت: پرداخت حق بیمه کارفرمایی، وام اشتغال ۱۰۰ میلیونی بدون محدودیت برای مددجویان، پرداخت جبران کارآیی و حمایت‌های قانونی و مالیاتی از جمله امتیازات بهزیستی برای کارفرمایان است.

انجام بیش از ۳۰۰ سقط جنین در سال گذشته

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در پاسخ به سوال که چه تعداد سقط درمانی در مراکز پیشگیری از اختلالات ژنتیک اتفاق افتاده است، گفت: در سال ۹۹ ما بیش از ۳۰۰ مورد ختم بارداری را شاهد بوده‌ایم که پس از بررسی‌های دقیق ژنتیکی و بعد از مشاوره با مراجع قانونی و دریافت مجوز شرعی، انجام شده است.

وی با اشاره به مباحثی که اخیرا درباره طرح‌های غربالگری ژنتیک مطرح شده، تصریح کرد: موضوع از جنبه‌ روش‌های غربالگری مورد بررسی قرار گرفته و گویا پیشنهاددهندگان طرح به دنبال آن بوده‌اند که تشخیص، خیلی دقیق باشد و سقط درمانی با حداقل ممکن شانس سلامت جنین، انجام شود. ما تشخیص نهایی در سقط درمانی را به عهده‌ی متخصصین ژنتیک و پزشکی قانونی می‌گذاریم و در نهایت، متخصصین این رشته‌ها هستند که با مجوز شرعی برای این امر تصمیم می‌گیرند؛ بنابراین میزان و دقت تشخیص، یک مبنای کاملا علمی و قانونی دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403