قرص سفالکسین چیست و چه کاربردی دارد؟


قرص سفالکسین چیست و چه کاربردی دارد؟

سلامت نیوز:سفالکسین یک داروی آنتی بیوتیک برای درمان عفونت‌های میکروبی است که با نام تجاری کفلکس Keflex شناخته می‌شود. این آنتی بیوتیک از گروه سفالوسپورین‌ها است که برای درمان عفونت‌های مختلف نظیر ذات الریه، عفونت‌های قفسه سینه، پوستی و عفونت‌های ادراری مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاخت کامل قرص سفالکسین باعث می‌شود تا در زمان استفاده بتوانید موارد...

سلامت نیوز:سفالکسین یک داروی آنتی بیوتیک برای درمان عفونت‌های میکروبی است که با نام تجاری کفلکس Keflex شناخته می‌شود. این آنتی بیوتیک از گروه سفالوسپورین‌ها است که برای درمان عفونت‌های مختلف نظیر ذات الریه، عفونت‌های قفسه سینه، پوستی و عفونت‌های ادراری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
شاخت کامل قرص سفالکسین باعث می‌شود تا در زمان استفاده بتوانید موارد احتیاط و تداخلات دارویی آن را رعایت کنید. در این نوشته قصد بررسی کامل قرص سفالکسین و کاربردهای آن را داریم لذا در صورت تمایل همراه ما تا پایان این مقاله باشید.

قرص سفالکسین چیست و چه کاربردی دارد؟

آشنایی با آنتی بیوتیک سفالکسین
داروی سفالکسین به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی برای درمان انواع عفونت‌های مختلف میکروبی است که از گروه سفالوسپورین است. این دارو با توجه به نوع عملکردی که دارد می‌تواند برای درمان انواع عفونت‌های مختلف موجود در بدن مورد استفاده قرار بگیرد. سفالکسین رشد میکروب‌ها را متوقف کرده و بر روی عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا تاثیری ندارد.


فواید و عوارض مصرف قرص سفالکسین

شناخت جزئیات بیشتر این دارو به افراد و بیماران کمک خواهد کرد تا بتوانند در زمان مورد نیاز از آن برای رفع برخی از عفونت‌های میکروبی استفاده کنند.


شناخت موارد مصرف سفالکسین و نحوه مصرف آن


آنتی بیوتیک سفالکسین برای درمان عفونت‌های باکتریایی مانند عفونت گوش، دندان، پوست، استخوان، عفونت مجاری ادراری، عفونت قفسه سینه و دستگاه تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو به صورت کپسول، قرص و شربت در بازار موجود است. کپسول سفالکسین در اندازه 250، 500 و 750 میلی‌گرم قابل خریداری است. قرص سفالکسین در دو نوع 250 و 500 میلی‌گرم تولید و روانه بازار شده است. شربت سفالکسین نیز در اندازه‌های 125، 250 میلی‌گرم قابل تهیه است.


نحوه مصرف آنتی بیوتیک سفالکسین دارای شرایط مختلف است که در زیر به آن اشاره خواهیم داشت:
• برای این که بتوانید دوز مصرفی را با توجه به شدت بیماری خود تعیین کنید، بهتر است از دستور پزشک پیروی کنید.
• این آنتی بیوتیک را می‌توان به همراه غذا یا بدون غذا مصرف نمود.
• در هنگام استفاده از جویدن یا شکستن دارو خودداری کنید.
• اگر بخواهید شربت سفالکسین را تهیه کنید باید توجه داشته باشید که سرنگ یا پیمانه مخصوص به آن را در هنگام خرید دارو تحویل بگیرید.


دورز مصرفی داروی سفالکسین


دوز مصرفی آنتی بیوتیک سفالکسین متفاوت است و با توجه به وضعیت بیمار، توسط پزشک تجویز می‌شود. اما می‌توان گفت که برای درمان بسیاری از عفونت‌ها، سفالکسین 500 میلی‌گرم به مدت 3 بار استفاده در روز تجویز می‌شود. افرادی که دارای عفونت‌های شدیدتر هستند نیاز به دوز مصرفی بالاتری از داروی سفالکسین دارند.


بهتر است در هنگام مصرف این دارو در دوزهای مختلف فاصله بیندازید تا اثربخشی آن افزایش پیدا نماید. در صورتی که دوز مصرفی را در زمان مقرر استفاده نکردید، بهتر است بعد از یادآوری سریعا دوز فراموش شده را مصرف کنید. لازم به ذکر است که برای جبران مقدار داروی فراموش شده، از مصرف دوز 2 برابری خودداری کنید.

قرص سفالکسین چیست و چه کاربردی دارد؟

عوارض داروی سفالکسین چیست


داروی سفالکسین به مانند سایر داروهای موجود در بازار دارای عوارض جانبی است. این موضوع بدین معنا نیست که تمام افراد پس از مصرف این آنتی بیوتیک دچار عوارض می‌شوند. شناخت عوارض آنتی بیوتیک سفالکسین باعث می‌شود تا در صورت مصرف آن و ایجاد نشانه‌های مختلف، بتوانید واکنش بهتری از خود نشان دهید. از مهم‌ترین عوارض داروی سفالکسین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


• ایجاد مشکلات گوارشی مختلف نظیر اسهال، معده درد
• خارش یا ترشحات واژن
• احساس حالت تهوع
• سردرد و در برخی از موارد سرگیجه
در برخی از افراد عوارض آنتی بیوتیک سفالکسین ممکن است بسیار شدیدتر باشد که علائم مختلفی را از خود نشان می‌دهد که شامل موارد زیر است:
• کبودی پوست و ایجاد بثورات پوستی
• سرد شدن دست و پاها
• ورم دهان، صورت و لب
• احساس خستگی زیاد
• درد در بخش‌های جانبی کمر
• درد معده و اسهال خونی
• مدفوع بی رنگ و ادرار تیره


شیوه مقابله با عوارض جانبی داروی سفالکسین
با توجه به این که در مورد عوارض داروی سفالکسین اطلاعات خود را افزایش داده‌اید، برای این که بتوانید عوارض دارو را به حداقل برسانید، کافی است به نکات گفته شده در این بخش توجه کنید. برای کاهش درد معده قرار دادن یک کیسه آب گرم بر روی معده باعث می‌شود تا درد به حداقل برسد. اگر بخواهید از عوارض اسهال و حالت تهوع در امان بمانید، بهتر است از خوردن غذاهای سنگین و تند اجتناب کنید.


مصرف مایعات فراوان به نوبه‌ی خود باعث خواهد شد تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید. مصرف آب فراوان می‌تواند تغییر رنگ و بوی بدن ادرار را به حداقل برساند.


تداخل دارویی آنتی بیوتیک سفالکسین
مصرف برخی از داروها به همراه آنتی بیوتیک سفالکسین ممکن است باعث ایجاد صدمات زیادی برای بدن شود، از این رو بهتر است در مورد تداخلات دارویی این آنتی بیوتیک بیشتر بدانید تا در صورت مصرف داروهای زیر با پزشک خود مشورت کنید. از جمله داروهایی که باعث ایجاد تداخلات دارویی با سفالکسین می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


• داروی متفورمین (داروی مناسب برای درمان بیماری دیابت)
• پروبنسید ( داروی درمان بیماری نقرس)
• داروهای افزایش دهنده ادرار مانند فوروزماید

قرص سفالکسین چیست و چه کاربردی دارد؟

قرص سفالکسین چیست و چه کاربردی دارد؟سوالات متداول
حال که با جزئیات داروی سفالکسین آشنا شدید ممکن است برخی از سوالات کلیدی در ذهن شما ایجاد شود که در این بخش به بررسی آن می‌پردازیم:


مدت زمان استفاده از سفالکسین چند روز است
با توجه به وضعیت بیمار، اگر عفونت دارای شدت زیادی باشد، حداقل 10 روز باید از سفالکسین استفاده شود.


آیا پرهیز غذایی در هنگام مصرف سفالکسین وجود دارد
با توجه به بررسی‌های انجام شده می‌توان گفت که هر غذا و نوشیدنی را می‌توانید در دوره مصرف سفالکسین میل کنید.


آیا سفالکسین برای درمان عفونت دندان مناسب است
بله این آنتی بیوتیک می‌تواند بسیاری از باکتری‌های دهان و دندان را از بین ببرد.


آیا رانندگی پس از مصرف سفالکسین امکان پذیر است
بله، آنتی بیوتیک سفالکسین نمی‌تواند بر روی تمرکز شما تاثیرگذار باشد.


جمع بندی
یکی از آنتی بیوتیک‌های مؤثر برای درمان عفونت‌های میکروبی، سفالکسین است که در این مقاله به بررسی آن پرداخته شده است. اگر بخواهید داروی سفالکسین را در دوران بارداری مصرف کنید بهتر است قبل از هر کاری با پزشک متخصص خود مشورت کنید. این آنتی بیوتیک دارای دوزهای مختلفی است که بر اساس شدت بیماری قابل استفاده است.


اگر بخواهید اطلاعات دارویی خود را افزایش دهید می‌توانید به خبرگزاری سلامت طبنا به آدرس tebna.ir مراجعه کنید. این خبرگزاری با داشتن دسته بندی‌های متنوع در زمینه سلامت جنسی، راهنمای دارویی و غیره می‌تواند نیاز شما را در زمینه اطلاعات پزشکی و دارویی افزایش دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی