طرز تهیه کشک بادمجان اصیل و مجلسی


طرز تهیه کشک بادمجان اصیل و مجلسی

برای تهیه کشک بادمجان می توان از بادمجان کبابی یا سرخ شده استقاده کنید. کشک بادمجان یکی از غذاهای سنتی و بسیار پرطرفدار ایرانی است که می توان آن را هم سرد و هم چنین گرم سرو نمود. در ادامه طرز تهیه کشک بادمجان اصیل ایرانی و مجلسی و چند فن خوشمزه تر شدن کشک بادمجان را بخوانید.

طرز تهیه کشک بادمجان اصیل و مجلسی

به گزارش راهبرد معاصر، برای تهیه کشک بادمجان در روش سنتی از بادمجان کبابی استفاده می شود. و می توان گفت که این روش رژیمی و کم کالری تر خواهد بود اما بادمجان سرخ شده برای کشک بادمجان مجلسی و برای پذیرایی مناسب تر است. برای طبخ این غذا که با نان سرو می شود به بادمجان کبابی یا سرخ کرده ، سیر ، پیاز نعنا، گردو و کشک نیاز دارید.کشک بادمجان از آن پیش غذاهایی است که می توان آن را به شکل های گوناگون با پیاز داغ، نعنا و سیر تزئیین کرد. در ادامه طرز تهیه کشک بادمجان اصیل ایرانی و مجلسی و چند فن خوشمزه تر شدن کشک بادمجان را بخوانید.

طرز تهیه کشک بادمجان اصیل و مجلسی

مواد لازم برای کشک بادمجان اصیل و مجلسی

بادمجان : 5 عدد پیاز بزرگ: 1 عدد کشک : نصف پیمانه سیر : دو حبه نعنا خشک : سه قاسق غذا خوری مغز گردوی آسیاب شده: یک سوم پیمانه روغن: به مقدار لازم نمک: به مقدار لازم
طرز تهیه کشک بادمجان اصیل و مجلسی

طرز تهیه کشک بادمجان اصیل و مجلسی


مرحله اول
کشک بادمجان هم مانند میرزا قاسمی از آن خوراک های پرطرفدار است که می توانید به راحتی با بادمجان خرد یا له شده در خانه به عنوان میان وعده اصلی یا حتی یک افطاری ساده تهیه کنید. برای تهیه یک کشک بادمجان خوشمزه بعد از آن که بادمجان ها را خوب شستید، آن ها را پوست بگیرید سپس به صورت طولی از وسط نصف کنید.

مرحله دوم
برای آن که تلخی بادمجان از بین برود بعد از خرد کردن آن هارا بشویید و روی آن ها کمی نمک بپاشید و به مدت 15 دقیقه آن ها را کنار بگذارید؛ سپس آ ن ها را خشک کنید و در مقدار کمی روغن سرخ کنید، بعد از سرخ شدن با استفاده از کاغذ روغن گیر ، چربی اضافه آن را بگیرید. شما همچنین می توانید برای تهیه این خوراک خوشمزه از بادمجان کبابی نیز استفاده کنید.


مرحله سوم

نعنای خشک را با 10 دقیقه در آب قرار دهید تا خیس بخورد؛ سپس آن را درون مقداری روغن با حرارات ملایم تفت دهید. یک قاشق از نعنا را برای تزئین روی کشک بادمجان جدا کنید و کنار بگذارید. دقت داشته باشید که نعنا به سرعت تلخ می شود پس فقط کمی آن را تفت دهید تا گرم شود. پیاز ها را به صورت خلالی خرد کنید و در مقدار کمی روغن سرخ کنید.

مرحله چهارم

هنگامی که پیاز شروع به سرخ شدن کرد، سیر زنده شده یا خرد شده را به آن اضافه کنید و حدود یک دقیقه تفت بدهید تا طلایی شود. بادمجان ها را به مخلوط پیاز و سیر اضافه کرده و با حرارت ملایم به تقت دادن ادامه دهید. در همین حین با یک قاشق چوبی یا گوشت کوب بادمجان ها را له کنید.

مرحله پنجم

نعنا داغ و گردوی آسیاب شده را نیز به این ترکیب اضافه کنید. کشک را با یک چهارم لیوان آب سرد مخلوط کرده، درون ترکیب بادمجان و پیاز بریزید و کمی تفت دهید تا آب اضافی آن بخار شود. کشک بادمجان شما حاضر است آن را به ظرف منتقل کنید و رویش را با پیاز داغ ، نعنا داغ و گردو تزئین کنید. نوش جان!

طرز تهیه کشک بادمجان اصیل و مجلسی

مهم‌ترین خواص کشک بادمجان

کشک بادمجان حاوی انواع ویتامین‌های A، C، E، گروه ویتامین‌های B مانند B ۱، B ۲، B ۳، B ۶، اسید چرب امگا ۳، کلسیم، فسفر، پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، سدیم، پتاسیم، آهن، منیزیم، منگنز، گوگرد، مس و روی است.


حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص کشک بادمجان اظهار کرد: این غذا به علت داشتن کلسیم، فسفر، منیزیم و مواد مغذی فراوان موجب استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود و از بروز پوکی استخوان در افراد جلوگیری می‌کند.

وی درباره خواص دیگر کشک بادمجان بیان کرد: این غذا به علت وجود آهن و مس نقش موثری در رفع کم‌خونی افراد دارد و سبب عملکرد بهتر مغز هم می‌شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: کشک بادمجان به علت داشتن ویتامین‌های A، C و E خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت و بدن را در برابر بیماری‌های مختلف به ویژه انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند.

عظمایی با اشاره به موثر بودن کشک بادنجان در تقویت بینایی تاکید کرد: این غذا به علت وجود ویتامین‌های A، C، E، گروه ویتامین‌های B و روی، تاثیر چشمگیری در تقویت و رشد موها، طراوت، شادابی و لطافت پوست دارد.

وی یادآو شد: کشک بادمجان خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارد بنابراین عفونت‌های بدن را از بین می‌برد.
طرز تهیه کشک بادمجان اصیل و مجلسی

خواص فوق العاده کشک برای بدن

کشک یکی از خوراکی‌های خوش طعم است که در تهیه برخی غذا‌های مورد استفاده قرار می‌گیرد و خواص و فواید بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد.

کشک بیشتر چاشنی غذا‌ها می‌باشد و خواص زیادی برای سلامت فرد دارد مثل کلسیم و پروتئین.
کشک صنعتی در کارخانه‌ها از ماست و طی فرآیند کنترل شده، تولید و به صورت خمیر یا مایع و یا پودر به بازار مصرف عرضه می‌شود. در تولید آن شیر پاستوریزه ابتدا به ماست تبدیل شده و با حرارت دادن ماست آب آن جدا و سپس آبگیری می‌شود و پس از نمک زدن به آن، محصول بدست آمده سرد و سپس بسته بندی می‌گردد. ماست مورد استفاده برای کشک ممکن است کم چرب، بی چربی و یا پرچرب باشد.


آیا کشک پاستوریزه هم باید جوشانده شود؟
در هنگام مصرف، کشک را به طور مستقیم از بسته بندی وارد ظرف نکنید بلکه ابتدا آن را در ظرفی جدا ریخته و قوام، رنگ، بو و طعم آن را کنترل کنید و پس از اطمینان از عدم وجود لکه‌های آلودگی از آن استفاده کنید. کشک‌های پاستوریزه که دارای تاریخ مناسب بوده و از برند‌های معتبر هستند معمولا احتیاج به جوشاندن ندارند، اما بهتر است برای اطمینان بیشتر آن را به مدت ده دقیقه بجوشانید.

ارزش غذایی کشک
کشک به لحاظ میزان پروتئین و کلسیم موجود در آن بسیار غنی است. ویتامین‌های حساس به حرارت موجود در شیر از جمله ویتامین‌های B ۱، B ۶، C در مراحل تولید کشک به روش صنعتی و سنتی بسیار کاهش می‌یابد.

اگر روی کشک کپک بزند با برداشتن کپک می‌توان آن را استفاده کرد؟
خیر باید از مصرف آن خودداری شود.

میزان پروتئین موجود در کشک نسبت به شیر و میزان مجاز مصرف آن
کشک گاهی به صورت غذا و بیشتر به عنوان چاشنی در غذا استفاده می‌شود و توصیه خاصی در مورد میزان مصرف آن وجود ندارد به ازای هر کیلو گرم وزن بدن، روزانه به یک گرم پروتئین نیاز است که با توجه به میزان پروتئین کشک بخشی از آن می‌تواند از این طریق تامین شود.

اگر بعد از باز کردن کشک همه آن استفاده نشود برای جلوگیری از فساد آن چه باید کرد؟
بهتر است کشک را به اندازه مورد نیاز خریداری کنید.

می‌توانید برای نگهداری کشک مایع، آن را داخل قالب جایخی ریخته و داخل فریزر نگهدارید تا یخ بزند سپس قطعات آن را از قالب جدا کرده داخل کیسه فریزر نگهداری کنید و در مواقع لزوم از آن استفاده نمائید.



میزان مواد مغذی در ۱۰۰ گرم کشک


در کشک مایع ۸۲ درصد رطوبت وجود دارد، حداقل پروتئین آن ۸ درصد و حداقل چربی آن یک درصد است. یک لیوان کشک مایع ۲۶۰ میلی گرم کلسیم دارد. به تازگی پودر کشک نیز تولید و به بازار عرضه شده است که استفاده از آن مخاطرات استفاده از کشک مایع را ندارد. در کشک خشک و پودر کشک رطوبت حداکثر ۱۰ درصد، پروتئین حداقل ۵۰ درصد و چربی حداکثر ۱۱ درصد می‌باشد.

طرز تهیه کشک بادمجان اصیل و مجلسی

خواص کشک


میزان انرژی تولید شده با ۱۰۰ گرم کشک حدود ۱۰۵ تا ۱۲۰ کیلوکالری است که می‌تواند به عنوان یکی از تامین کننده‌های انرژی مورد نیاز بدن در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود. کشک به علت داشتن اسید‌های آلی، ضدعفونی کننده دستگاه هاضمه (معده، روده کوچک و روده بزرگ) است.

کشک به عنوان یک غذای نفاخ و هم آورنده و سفت کننده روده محسوب می‌شود به همین علت برای هضم راحت آن از نعنای خشک استفاده می‌شود.

کشک برای کوکان کم وزن غذای مناسبی محسوب می‌شود.
مصرف کشک برای بیماران دارای کلسترول بالا و همچنین فشارخون بالا توصیه نمی‌شود.
کشک به عنوان یک غذای مقوی گرسنگی را کاهش داده و حجم کمی از معده را اشغال می‌کند.
کشک خشک می‌تواند به عنوان یک میان وعده پرانرژی مصرف شود که افراد چاق باید به این نکته توجه کنند.
از کشک به عنوان یک افزودنی به غذا نیز استفاده می‌شود.
کشک در بردارنده تمامی خواص شیر و حاوی کلسیم، چربی، نمک، پروتئین و بعضی از ویتامین‌های گروه ب است.

آیا مصرف کشک می‌تواند از پوکی استخوان پیشگیری کند؟
بله کشک دارای کلسیم بالا و فسفر قابل ملاحظه‌ای است و به همین دلیل می‌تواند در پیشگیری از پوکی استخوان موثر باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر