قم جزو استانهای برتر حوزه فاوا در کشور است


قم جزو استانهای برتر حوزه فاوا در کشور است

قم- ایرنا - مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم گفت: این استان در شاخص توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات رتبه ششم و جزو استانهای دسته اول و برتر کشور است.

جواد غلامپور روز سه‌شنبه در نخستین همایش گرامیداشت روز ملی فناوری اطلاعات در سالن جلسات سازمان صنعت ،‌معدن و تجارت قم، افزود: قم پس از تهران و البرز سومین استان کشور در ظریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار و همچنین پنجمین استان در ضریب نفود پهن باند ثابت است.

وی با تقسیم اقتصاد دیجیتال به دو بخش هسته و پلتفرم ادامه داد: در بخش هسته اقتصاد دیجیتالی شامل تولید سخت افزار و نرم افزار و همچنین در اقتصاد پلتفورمی شامل ترافیک شبکه و خدمات دیجیتال و در سطح وسیع تر اقتصاد دیجیتال شامل کسب وکارها، کشاورزی و صنعت هوشمند را شامل می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم اظهار داشت: در بخش هسته اقتصاد دیجیتال سهم چین ۶ درصد ، میانگین جهانی۴.۵ ، آمریکا ۶.۹ درصد و ایران ۲.۵ درصد است ولی در دامنه گسترده اقتصاد دیجیتال سهم چین ۳۰ درصد، میانگین جهانی ۱۵ درصد، آمریکا ۲۶ و ایران حدود ۴ است.

وی تاکید کرد: ۳۰ درصد کل اقتصاد چین در حوزه اقتصاد دیجیتالی است و این کشور با درک صحیح تحولات گسترده در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات، در حال تبدیل به اقتصاد اول جهان می‌باشد.

غلامپور، اظهار داشت: سهم قم از درآمد بزرگترین مارکت دیجیتال ایران، چهار دهم درصد است و این در حالی است که سهم تهران ۸۷.۵ درصد و سهم خراسان رضوی ۱۰.۲ درصد است.

وی افزود: اگر چه سهم قم از توسعه تیم های توسعه دهنده ۳.۱ درصد است ولی از حیث درآمد تنها چهار دهم درصد از سهم کشور را برخوردار است که این نشان از لزوم هدفمند کردن فعالیت توسعه دهندگان در قم را دارد و این در حالی است که ۳۰ درصد تیم‌های توسعه دهنده در تهران، ۸۷.۵ درصد اقتصاد پلتفرمی را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم با اشاره به وجود ۱۰۳ شرکت دانش بنیان دراین استان گفت: سهم شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، ۱۳ درصد از کل شرکت های دانش بنیان عضو پارک علم و فناوری استان است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فاوای قم گفت: این استان دارای ظرفیت‌های زیادی در این زمینه است که در صورت هم افزایی میان بخش های مختلف می توان شاهد جهش در این زمینه بود.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی قم در جایگاه خوبی در حوزه فاوا قرار دارد، گفت: وجود نیروی انسانی توانمند، ظرفیت‌های محتوایی، هویتی و دینی، خبرنگاران تخصصی فاوا، پلتفرم های فعال و صاب نام از جلمه ظرفیت های قم در این زمینه است.

رییس نظام صنفی رایانه استان قم نیز در این همایش با بیان اینکه در عصر انفجار اطلاعات قرار داریم گفت: امروز قدرت به دست کسی است که توان بالایی در پردازش و تولید اطلاعات دارد.

سید حسن هانی طبایی اظهار داشت: اینترنت، تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی که موضوعات سیاسی، اجتماعی و امنیتی ما را تحت تاثیر قرار گرفته است و همه اینها بدون فناروی اطلاعات میسر نخواهد بود.

وی عمومی شدن سفرهای فضایی، اقتصاد دیجیتال و خودروهای خودران را از جمله پیشرفت‌هایی دانست که به واسطه فناوری های ارتباطات و اطلاعات رقم خورده است گفت: به ازای هر اشتغال در حوزه صنعت بین یک تا دو میلیاد تومان سرمایه نیاز است و این رقم در حوزه فناوری کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان است .

هانی طبایی، ادامه داد: بسیاری از صنایع چالش های کم آبی و محیط زیست را تشدید کرده است و این در حالی است که فناوری های ارتباطات و اطلاعات این بحران را کاهش می دهد.

وی با تاکید بر اینکه مبنای توسعه کشورها بر مبنای فناوری اطلاعات تغییر کرده‌است، گفت: یکی از چالش‌های مهم کشور در حوزه فناوری اطلاعات، کمبود برنامه نویس حرفه‌ای است که در این زمینه دانشگاه‌های کشور کم کاری زیادی انجام داده‌اند.

وی با ابراز تاسف از غفلت عمیق به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور ادامه داد: قوانین تصویب شده در حوزه فناوری اطلاعات مربوط به ۱۵ سال گذشته است که هیچ تناسبی با تحولات کنونی این حوزه ندارد.

هانی طبایی، افزود: اجرایی نشدن قانون کپی رایت موجب شده تا حقوق تولید کنندگان و فعالان حوزه فناوری اطلاعات در کشور ضایع شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه بخش زیادی از پهنای باند اینترنت داخلی در دست نرم افزارها و شبکه های اجتماعی خارجی است گفت: رشد ارائه خدمات دولتی به صورت الکترونیکی تا پیش از کرونا بسیار اندک بوده به گونه‌ای که رشد خدمات الکترونیک دستگاه های دولتی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ تنها یک درصد رشد داشته‌است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان قم در حوزه فناوری اطلاعات گفت: خوشبختانه استان قم دارای فعالان به نام در این زمینه است که توانسته‌اند بخشی از ظرفیت‌های قم در این زمینه را در کشور معرفی کنند.

هانی طبایی، افزود: درخواست ما از دستگاه‌های دولتی مستقر در استان این است که در قراردادهای خود در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات به ظرفیت داخل استان توجه شود.

۲۲ تیر هم‌زمان با سالروز تولد «محمد بن موسی خوارزمی» به عنوان «روز فناوری اطلاعات»، در تقویم رسمی کشور نام‌گذاری شده‌است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها