رشد 135 درصدی خدمت‌گیرندگان از بهزیستی خراسان جنوبی


رشد 135 درصدی خدمت‌گیرندگان از بهزیستی خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: ابتدای دولت تدبیر و امید 51 هزار و 624 نفر از خدمات بهزیستی استان بهره‌مند بودند که این تعداد اکنون به 121 هزار و 820 نفر رسیده و معادل 135 درصد رشد داشته است.

علی عرب‌نژاد روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی افزود: همچنین افراد معلول خدمت‌گیرنده از ۱۲ هزار و ۹۱۴ نفر در ابتدای دولت یازدهم اکنون با ۲۳ هزار و ۵۳۹ نفر، ۸۲ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: تعداد معلولان مستمری‌بگیر از سه هزار و ۴۳۷ نفر با رشد ۲۵۴ درصدی به ۱۲ هزار و ۱۸۴ نفر افزایش یافته است که معلولان، بیماران اعصاب و روان، حق پرستاری ضایعه نخاعی، کمک هزینه معیشت و حق پرستاری خانواده‌محور از جمله جامعه هدف بوده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: افراد مستمری‌بگیر حوزه اجتماعی از ۲ هزار و ۱۶۹ نفر در ابتدای دولت یازدهم به ۲ هزار و ۷۵۲ نفر اکنون با ۲۶ درصد افزایش و تعداد خانواده‌های اجتماعی با ۸۴ درصد افزایش از پنج هزار و ۴۱۳ نفر به ۹ هزار و ۹۸۹ نفر رسیده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۱۲۱ هزار و ۸۲۰ نفر در قالب ۴۲ هزار و ۵۶۴ خانوار زیر پوشش بهزیستی استان هستند و از خدمات حمایتی، مستمری و سایر بهره‌مند می‌شوند.

عرب‌نژاد با بیان اینکه از این تعداد ۱۴ هزار و ۹۳۶ نفر مستمری‌بگیر هستند افزود: همچنین سه هزار و ۶۰۸ نفر در سال‌های اخیر در نوبت مستمری هستند که این وضعیت در سراسر کشور وجود دارد و امکان اضافه شدن به لیست مستمری‌بگیران وجود ندارد.

وی گفت: ۲۳ هزار و ۵۳۹ نفر معلول زیر پوشش هستند و برای ۹ هزار و ۹۸۹ نفر نیز پرونده اجتماعی در استان تشکیل شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: تسهیلات اشتغال بهزیستی استان سال ۹۸ معادل حدود ۱۳ میلیارد تومان، سال گذشته حدود ۳۱ میلیارد تومان بالای ۱۰۰ درصد افزایش و امسال نیز با ۵۰ درصد افزایش به ۴۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان رسید.

وی افزود: برنامه آماده‌سازی شغلی توانخواهان بیکار و واجد شرایط اشتغال می‌تواند شرایط انتخاب آگاهانه برای دستیابی به فرصت‌های شغلی متناسب با توانایی‌ها و علایق جامعه هدف را فراهم کرده و گام موثری برای توانمند کردن معلولان و در نهایت توسعه پایدار محسوب شود.

عرب‌نژاد گفت: در قالب اجرای این برنامه، اداره کل بهزیستی استان تلاش می‌کند برای افراد دارای معلولیت زیر پوشش مسیر آمادگی شغلی را ترسیم و آنها را پس از ورود به عرصه خدمات بهزیستی، در مسیر مربوطه راهنمایی و هدایت کند تا پس از طی آن برای نیل به استقلال اقتصادی به حوزه‌های مرتبط برای ایجاد شغل معرفی شوند.

وی بیان کرد: این برنامه در سال ۹۸ از طریق انعقاد تفاهم‌نامه با مراکز حرفه‌آموزی تابعه، تشکل‌های غیردولتی معلولان و موسسه‌های خیریه واجد شرایط همکار با بهزیستی در سطح تمامی ادارات بهزیستی شهرستان‌ها انجام شده است.

وی افزود: در سه ماه گذشته هزار و ۵۸۸ تماس مرتبط با گروه‌های هدف برنامه اورژانس اجتماعی به خط ۱۲۳ گزارش شد که از این تعداد ۳۶۳ مورد با مداخلات تلفنی کارشناسان حل شده است.

عرب‌نژاد گفت: همچنین ۳۱۷ مورد به خدمات اجتماعی سیار و ۱۹۴ مورد به مرکز مداخله در بحران ارجاع و مابقی تماس‌ها به سایر مراکز درون سازمانی و برون سازمانی ارجاع شده است.

وی بیان کرد: بیشترین ارتباط با خط ۱۲۳ در سه ماه اول سال جاری شامل اختلافات حاد خانوادگی، کودک‌آزاری، افکار و اقدام به خودکشی و همسرآزاری بوده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۱۷ مرکز مراکز توانبخشی، مراقبتی و نگهداری شبانه‌روزی در استان گفت: ۷۱۵ نفر از معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن در این مراکز خدمات مراقبتی به صورت شبانه‌روزی را دریافت می‌کنند.

وی افزود: از این مراکز ۶ مرکز سالمندان، سه مرکز معلولان ذهنی، سه مرکز بیماران روانی مزمن، یک مرکز معلولان جسمی حرکتی، سه خانه کوچک معلولان ذهنی و یک خانه حمایتی سالمندان هستند.

عرب‌نژاد تصریح کرد: بیش از هشت هزار و ۶۰۰ نفر از معلولان روستایی تمامی خدمات توانبخشی، حمایتی و توانمندسازی خود از قبیل آموزش، توانپزشکی، مناسب‌سازی، اشتغال و توانمندسازی را از طریق ۱۶ موسسه تسهیلگری و با همکاری ۸۵ تسهیلگر محلی دریافت می‌کنند.

وی گفت: همچنین ۱۷۲ نفر از معلولان روستایی با عضویت در صندوق خرد محلی تسهیلات اشتغال پایدار دریافت کرده‌اند یا تا پایان سال دریافت خواهند کرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی عنوان کرد: از سال ۹۴ صدور کارت معلولیت جدید آغاز شد و تاکنون ۱۸ هزار و ۸۲۰ عدد کارت معلولیت از جمله کارت جدید، ابطال کارت و کارت المثنی صادر شده است.

وی با بیان اینکه ۲۱ خانه کودک در استان برای ارایه خدمات به ۲۱۹ کودک بی‌سرپرست فعالیت دارند گفت: سال گذشته برای ۱۴۲ نفر از زنان سرپرست خانوار زیر پوشش در سطح استان اشتغال ایجاد شد.

۲۲ تا ۲۸ تیر ماه هفته بهزیستی با شعار "بهزیستی در گام دوم هوشمندسازی، محله‌محوری و سلامت اجتماعی در خانواده" نام دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟