رشد 75 درصدی صادرات غیرنفتی از بندر انزلی


رشد 75 درصدی صادرات غیرنفتی از بندر انزلی

رشت - ایرنا - براساس گزارش اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان گیلان صادرات غیرنفتی در مجتمع بندری انزلی طی سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 75 درصدی از لحاظ وزنی داشته است

به گزارش ایرنا ، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان روز چهارشنبه در همین رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: سه ماهه نخست سال جاری صادرات غیرنفتی استان از طریق بندرآستارا شامل غلات، آهن آلات، چوب و تخته، شیشه، کنستانتره و مصالح ساختمانی از لحاظ ارزش مالی رشد ۲۵ درصدی را ثبت کرد.

حمیدرضا آبایی اظهار داشت: میزان رشد بارگیری کالا از مجتمع بندری انزلی را نیز ۷۳ درصد اعلام و اضافه کرد: در سه ماهه نخست امسال بارگیری از بندرآستارا ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه تخلیه و بارگیری کانتینر در بنادر استان گیلان نیز ۴۶ درصد رشد داشته است، گفت: در ماههای ابتدایی سال ۱۴۰۰ ترانزیت کالا غیرنفتی از بنادرانزلی و آستارا به ترتیب ۲۳۲ و ۶.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد یافته است.

بندر انزلی با ۱۷ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین بندرگاه ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می شود که متاسفانه علیرغم همه هماهنگیها، اقدامات و رایزنیهای صورت گرفته در جذب بار و کالا و بهره گیری از تجهیزات مدرن و بروز که باعث شد در سال ٩٩ رشدی بالغ بر ٣٥ درصد را نسبت به سال قبل شاهد باشیم با لغو معافیت مالیات بر ارزش افزوده در سه ماهه ابتدای سال جاری با کاهش تخلیه بیش ٢٠ درصدی مواجه گردیده است.

مجتمع بندری انزلی با سابقه ۳۰۰ ساله در عرصه حمل و نقل دریایی در حال حاضر به عنوان برند شناخته شده در منطقه همواره مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است.

این مجتمع بندری یکی از پرسابقه ترین بنادر ایران و از مهمترین و بزرگترین بنادر شمال کشور محسوب می شود که با قرار گرفتن در کریدورهای بین المللی از قبیل نوستراک و تراسیکا و غیره از دیرباز عهده دار نقش برجسته در صنعت حمل و نقل دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی بوده است.

بندر چند منظوره آستارا نیز با ۵۵ هکتار وسعت نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا بوده و دارای ۲ پست اسکله می باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی