دو هفته بحرانی کرونا در انتظار قم


دو هفته بحرانی کرونا در انتظار قم

قم-ایرنا- در جلسه ستاد مدیریت بحران که روز چهارشنبه با حضور استاندار قم ترتیب یافت نسبت به وضعیت بحرانی دو هفته آینده و افزایش تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونایی هشدار داده شد.

ریییس دانشگاه علوم پزشکی قم در این جلسه، با اشاره به ورود قم به منطقه قرمز کرونایی، گفت: تعداد افراد مبتلا و فوتی های کرونایی روز به روز در قم در حال افزایش است.

محمدرضا قدیر با اشاره به بستری ۴۰۰ بیمار کرونایی در قم گفت: وضعیت عمومی ۶۰ تن از این بیماران وخیم است و روزانه بصورت متوسط ۹۰ نفر در این استان به کرونا مبتلا می شوند.

وی ویژگی نوع جدید ویروس کرونا را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: سن ابتلا در پیک پنجم کرونا پایین آمده و جوانان در نقطه هدف نوع جدید ویروس کرونایی قرار دارند.

رییس داتشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: در کنار بیماری های زمینه ای، اضافه وزن نیز در ورود فرد مبتلا به وضعیت وخیم این بیماری تاثیر زیادی دارد.

وی با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان کرونایی، خاطرنشان کرد: تمام بیمارستان های قم ملزم شدند تا بخشی از تخت های درمانی خود را به بیماران کرونایی اختصاص دهند.

قدیر یادآور شد: با توجه به گرمای هوا تامین اکسیژن و داروهای ضروری در بیمارستانهای قم یک مساله ضروری و مهم است.

وی همچنین ابراز داشت: مطالبات دانشگاه علوم پزشکی قم طی ماه های اخیر وصول نشده است و این مساله پرداخت مطالبات کارکنان را با چالش همراه است.

به گفته وی، تاکنون ۷۱ هزار دوز واکسن در قم تزریق شده است و از شهروندان قمی در رده سنی ۶۵ تا ۷۰ سال درخواست می شود برای تزریق واکسن رغبت بیشتری به خرج دهند.

قدیر گفت: با وجود ذخیره قابل توجه واکسن کرونا بدلیل عدم استقبال سالمندان و گروه های هدف سرعت و روند تزریق واکسن در قم اصلا مطلوب نیست.

افزایش بیماران بدحال کرونایی

رییس مرکز بهداشت قم با اشاره به وضعیت کرونایی استان نیز بیان کرد: قم از امروز به صورت رسمی وارد منطقه قرمز کرونایی شده است.

سیامک محبی ادامه داد: بنظر می رسد قم در ۱۴ روز آینده دو هفته بسیار بحرانی را تجربه خواهد کرده و تعداد مبتلایان و فوتی های کرونایی جهش خواهد یافت.

به باور وی، با توجه به رسوخ و افزایش بیماران بدحال طی هفته آینده تعداد فوتی های کرونایی با رشد قابل توجهی رو به رو خواهد شد.

محبی با انتقاد از وضعیت عادی انگاری مشهود در جامعه،یادآورشد: بی توجهی به پروتکل های بهداشتی وضعیت کرونایی قم را روز به روز وخیم تر کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه کرد: طی هفته جاری به دلیل افزایش تعداد مبتلایان خدمات کرونایی به ۵ بیمارستان توسعه پیدا کرده است.

وی با اشاره به روند اجرای طرح شهید سلیمانی، گفت: در قالب این طرح نیز تعداد افراد شناسایی شده مبتلا به کرونا نسبت به دو هفته گذشته رشد داشته است.

اقدامات طرح شهید سلیمانی از آغاز تاکنون

محبی با اشاره به برخی آمار تجمیعی طرح شهید سلیمانی از ابتدای آذرماه سال ۹۹ خاطرنشان کرد: در این مدت افزون بر ۱۰۳ هزار نفر مورد رهگیری قرار گرفته و ۳ هزار و ۴۰۰ تن به مراکز منتخب ارجاع داده شده اند.

وی یادآور شد: در این مدت هزار و ۹۳۶ بیمار در منزل مورد قرنطینه و مراقبت قرار گرفته اند و بازرسان مرکز بهداشت ۱۲۰ هزار و هلال احمر قم نیز ۲۶ هزار مورد بازرسی انجام داده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: از ابتدای آذرماه ۳۰ هزار و ۸۰۰ اخطار به واحدهای متخلف صادر و ۴ هزار واحد پلمب شده است.

محبی ادامه داد: در طول اجرای طرح شهید سلیمانی در مجموع ۱۹۳ هزار تست انجام شده که ۳۱ هزار مورد از این بین مثبت گزارش شده است، همچنین تاکنون افزون بر ۷۱ هزار دوز واکسن تزریق شده است.

وی با انتقاد از برپایی برخی آیین ها طی روزهای گذشته، گفت: عملکرد و صحبت های برخی مسئولان به عمق خطر کرونا با یک دیگر همخوانی ندارد.

رییس مرکز بهداشت قم ادامه داد: وضعیت فعالیت بسیاری از اصناف، مساجد و ادارات در رابطه با رعایت پروتکل های بهداشتی به هیچ وجه قابل دفاع نیست.

محبی اظهار داشت: درصد رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک در مجموع طی دو هفته اخیر در قم روند کاهشی داشته است.

قم بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده توسط نرم‌افزار ماسک، از تاریخ بیست و سوم تیرماه جاری بار دیگر جزو شهرهای قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی