فناوری لیزر منبع اصلی اشتغال و ارزش افزوده در صنعت است


فناوری لیزر منبع اصلی اشتغال و ارزش افزوده در صنعت است

تهران- ایرنا –یک پژوهشگر با اشاره به بازار 17 میلیارد دلاری صنعت لیزر در دنیا و توسعه تجهیزات آن در بخشی از صنایع ایران، این فناوری را یکی از حوزه‌های اصلی اشتغال و ارزش افزوده در بخش صنعت دانست.

داوود دانایی با بیان اینکه، تجهیزات یکپارچه لیزر که بسیاری از آنها هنوز در تعدادی از صنایع در حال توسعه هستند، نه تنها می توانند بازار لیزر را در مسیر رشد بالا قرار دهد، بلکه می تواند منبع اصلی اشتغال و ارزش افزوده در بخش صنعت شود.

وی گفت:ترکیب نوآورانه لیزرها و حسگرها به تولید محصولات فناورانه جدید و روزآمد و فرصت های جدیدی را برای تولیدکنندگان صنایع فوتونیک فراهم کرده است.

این پژوهشگر حوزه لیزر می گوید:با توسعه فناوری‌ پیشرفته لیزر و فوتونیک و نفوذش به صنایع، تولیدکنندگان و صنعتگران بیش از گذشته با ویژگی‌های این فناوری آشنا شده و به آن اعتماد کرده‌اند.

وی افزود:به عنوان مثال، شرکت های صنعتی از لیزرهای الیافی برای برش فلز استفاده کنند یا از لیزرهای کربن دی اکسید برای پلاستیک، شیشه و چوب بهره ببرند.

دانایی اظهارکرد:با توجه به تنوع کارایی و طول موج های مختلف انتشار و نیازهای عملکردی، این فناوری بیش از پیش مورد توجه صنایع قرار گرفته است.

به گفته وی، پس از سال‌ها توسعه دانش و فناوری، نخستین لیزرهای تجاری با کاربردهای مختلف از علمی گرفته تا عمل جراحی گسترده در سال ۱۹۶۰ وارد بازار شدند.

دانایی اضافه کرد:از همان روزهای ابتدایی، توانایی منحصر به فرد لیزرها در ایجاد یک پرتو باریک و متمرکز از نور، موارد استفاده دیگری را از جمله اسکن بارکد، تعیین توالی DNA و تولید تراشه های نیمه هادی امکان پذیر کرده است.

بازار ۱۷ میلیارددلاری صنعت لیزر و توسعه جهانی این فناوری

بر اساس گزارش روز چهارشنبه ایرنا از معاونت علمی و فناوری، این پژوهشگر حوزه لیزر با اشاره به اینکه، بخش‌های اطلاعات و ارتباطات، پزشکی و صنعت، با استفاده از این فناوری، در آستانه عصر جدیدی از نوآوری قرار گرفته است افزود:لیزرها به طور فزاینده در ترکیب با حسگرهای نوری، کاربردهای پیچیده تری را نیز امکان پذیر کرده‌اند.

دانایی گفت: در یکی از جدیدترین کاربردها، کاوشگر مریخ نورد ناسا از تجهیزات مجهز به لیزر برای انفجار سنگ‌ها در مریخ استفاده کرد و به دانشمندان امکان تجزیه و تحلیل مواد شیمیایی از بخارات حاصل را داد.

وی با بیان این‌که در طول ۳ دهه اخیر، دستگاه‌های لیزر از آزمایشگاه به حوزه تجاری منتقل شدند و به بازار صنایع راه یافته‌اند ادامه داد: بسیاری از کاربردهای جدید لیزر، مانند جراحی، لیتوگرافی و جوشکاری در این دوره زمانی ظهور کرده و موفقیت هایی را در صنایع مختلف از سلامت گرفته تا الکترونیک امکان پذیر می سازد.

دانایی افزود:این نوآوری ها به بازار دستگاه های لیزر کمک کرد تا سال ۲۰۲۰ به ارزش ۱۷ میلیارد دلار برسد. همچنین فناوری لیزردر طول یک دهه گذشته ۱۹ درصد حق ثبت اختراعات جهانی را به خود اختصاص داده است

وی می گوید:اگرچه توسعه لیزرهای آبشار کوانتومی در سال‌های اخیر با چالش‌های مختلفی مواجه شده است، اما افزایش بازده و دامنه طول موج این تجهیزات، فرصت‌های جدیدی را در تشخیص پزشکی، ارتباطات نوری و نظارت بر فرآیند صنعتی ایجاد کرده است.

دانایی با یادآوری این نکته که توسعه فناوری لیزر به طور کلی نیازمند چندین دهه تحقیق و توسعه و صرف صدها میلیون دلار هزینه است، ادامه داد: بنابراین شرکت ها به محض یافتن راه حل مناسب برای یک برنامه مشخص، به دنبال گزینه های دیگری نمی‌روند. این به نوبه خود به این معنی است که انتظار نمی رود طی چند سال آینده سهم این گروه برای همه فن آوری های اصلی لیزر تغییر کند.

به گفته وی، فناوری‌هایی چون دیود، فیبر، لیزرهای کربن دی اکسید و حالت جامد که اکنون ۹۰ درصد از درآمد لیزر را تشکیل می دهند، همچنان بر بازار تسلط دارند. پیش بینی می شود فناوری فیبر به دلیل طراحی ساده و برتری هزینه آن نسبت به انواع دیگر لیزر بیش‌ترین رشد را در سال‌های پیش روداشته باشد.

توسعه زیرساخت‌های حمایتی

اما در کشورمان نیز شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در مسیر توسعه فناوری‌های لیزر گام برداشته‌اند؛ به طوری‌که کاربردهای محصولات ایران‌ساخت مبتنی بر لیزر و فوتونیک، به مراکز پزشکی، صنایع بالادستی نفت، گاز و نیروگاهی توسعه یافته است.

در حال حاضر بیش از ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه لیزر و فوتونیک فعالیت می‌کنند که بیش از ۳۰ درصد از این شرکت‌ها، توانسته اند کاربردهای لیزر را به طور ویژه در حوزه‌های صنعت و سلامت گسترش دهند.

همچنین حمایت از اولویت‌های پژوهشی و طرح‌های فناورانه، خط حمایتی دیگری است که ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای غنای بازار تجاری داخلی و ورود محصولات و خدمات ایران‌ساخت این فناوری به بازارهای منطقه‌ای و جهانی، در دستور کار قرار داده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شش محرک قابل تغییر سلامتی کدامند ؟