هاشمی طباء: در دولت رئیسی اتفاق خاصی نخواهد افتاد مگر در حرف/ منتقدان روحانی نگذاشتند میوه‌های برجام به ثمر برسد


جریان اصلاح طلب از مردم عصبانی است. چون مردم اصلاح طلبان را از دولت و شورای شهر و شهرداری پایتخت اخراج کردند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**هاشمی طباء: در دولت رئیسی اتفاق خاصی نخواهد افتاد مگر در حرف

«مصطفی هاشمی طباء» فعال سیاسی اصلاح طلب که در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ کاندید شد ولی با این که از نامزدی انصراف نداد، اعلام کرد که خودش به روحانی رای می دهد، در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سوال که «با تغییر دولت فکر می‌کنید رویکردهای حاکم و عملکردها به طور کلی تغییر کند یا اینکه برخی رویه‌ها به قوت خود باقی خواهد ماند؟» گفت:«... من معتقدم در کلیت موضوع تغییری حاصل نمی‌شود... اگر هم تصمیم بگیریم جراحی کنیم خیلی مواقع بیمار زیر دست جراح از دست رفته یا به کما فرو می‌رود...درمجموع اتفاق خاصی نخواهد افتاد مگر در حرف».

هاشمی طبا در ادامه در پاسخ به این سوال که «با وجود اینکه در دولــت آقای روحانی به رغم کاستی‌ها اما عملکــردهای مثبت و دستاوردهایی را نیز شاهــد بودیم برخی با بی‌مهری عملکرد 8 ساله دولت را هیچ می‌انگارند؛ اساسا این نظرات از چه رو مطرح می‌شود؟» گفت:«...آقای روحانی و دولتش در همین شرایط نیز توانستند از گردنه عبور کنند. البته گردنه در پیش است اما تاحدی توانستند کشور را در برابر تحریم‌ها نگه دارند و تا حدی پیش ببرند».

وی در این مصاحبه تاکید کرد:«من معتقدم همه آنهایی که انتقاد می‌کنند و به آقای روحانی دشنام می‌دهند هیچ چیزی در چنته ندارند».

هاشمی طباء: در دولت رئیسی اتفاق خاصی نخواهد افتاد مگر در حرف/ منتقدان روحانی نگذاشتند میوه‌های برجام به ثمر برسد

اصلاح طلبان به عنوان بانیان اصلی وضع موجود، حالا که در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر با «نه» بزرگ مردم به رویه خود روبرو شدند، با دهن کجی به مردم، به یأس آفرینی و بن بست نمایی وضع کشور مشغول هستند.

هاشمی طباء مدعی شده است که دولت روحانی، کشور را از گردنه عبور داده است! آیا بجاگذاشتن تورم 43 درصدی به معنای عبور دادن کشور از گردنه است؟! آیا کارنامه بسیار ضعیف دولت در بازار بورس، نشان دهنده عبور دادن کشور از گردنه است؟! افزایش نجومی قیمت مسکن در هشت سال اخیر، افزایش 8 برابری قیمت دلار، افزایش سرسام آور قیمت خودرو، صف های طولانی خرید مرغ و...به معنای عبور دادن کشور از گردنه است؟!

واقعیت این است که جریان اصلاح طلب از مردم عصبانی است. چون مردم اصلاح طلبان را از دولت و شورای شهر و شهرداری پایتخت اخراج کردند. در سال 98 نیز مردم این طیف را از مجلس اخراج کرد.

جریان اصلاح طلب هیچ برنامه ای برای اداره کشور ندارد. که اگر داشت، به خانه نساختن برای مردم افتخار نمی کرد. به پالایشگاه نساختن برای مردم افتخار نمی کرد، به نیروگاه برق نساختن برای مردم افتخار نمی کرد و...

در شرایط فعلی جریان اصلاح طلب بجای تلاش برای بهبود وضع موجود، مشغول انتقام گیری از مردم ایران هستند.

** منتقدان روحانی نگذاشتند میوه های برجام به ثمر برسد

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «رنجنامه ظریف و تکرار تاریخ» به قلم «جعفر گلابی» نوشت:«به سرانجام رسیدن برجام یک ضرورت جدی و (به تعبیر برخی از ناظران) حیاتی برای کشور است و این معنای پیچیده‌ای هم نیست ولی دیدیم که هنگام تصویب آن عده‌ای عزا گرفتند و تا توانستند حتی به صورت عملی در ناکامی‌اش کوشیدند. ما دستاورد بزرگی حاصل کردیم ولی با آن بازی کردیم و در اوج زمان ناشناسی از منافعش سود نبردیم».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«بعد از تصویب برجام که سیل مقامات و روسای کشورها به ایران سرازیر شدند و هریک با خود هیات‌های تجاری و اقتصادی پرتعداد آوردند برخی کم مانده بود که به آنها فحش دهند و واقعا هم در عمل فهماندند که به قول معروف این بوی کباب نیست اینجا خر داغ می‌کنند! آنقدر تعلل کردیم تا ترامپ از راه رسید و اتفاقا برای برهم زدن ماجرا راه را باز دید و به امضایی همه‌چیز برچیده شد».

روزنامه اعتماد در این یادداشت تصریح کرد:«گزارش آقای ظریف یک رنجنامه تاریخی از عادات و رفتار و صفات و میزان هوش و دانش و درایت ماست و جا دارد که از جنجال‌های معمول سیاسی خارج شود و مورد موشکافی تاریخی قرار گیرد».

هاشمی طباء: در دولت رئیسی اتفاق خاصی نخواهد افتاد مگر در حرف/ منتقدان روحانی نگذاشتند میوه‌های برجام به ثمر برسد

حامیان برجام اینگونه القاء می کنند که به واسطه این توافق، آمریکا و اروپا در پی لغو تحریم ها و گشایش عظیم اقتصادی در ایران بودند، اما مخالفان و منتقدان برجام در داخل مانع این شکوفایی عظیم و فتح الفتوح اقتصادی شدند.

اما برخلاف این فضاسازی دروغین، مشکل بی دستاوردی برجام از جای دیگری آب می خورد. حجت الاسلام «سید محمود نبویان» نماینده مجلس- 25 آذر 94- در دانشگاه کاشان گفته بود:«فردای روز توافق، دکتر ظریف به مجلس آمد تا گزارش بدهد و اذعان کرد یکی از بزرگترین دستاوردهای ما این است که هیچ جای متن برجام، کلمه «تعلیق» (suspend) برای تحریم ها استفاده نشده و همه جا «لغو» تحریم ها آمده است و همانجا بنده در ۴ جای متن توافقنامه، کلمه «تعلیق/ suspend» را به ایشان نشان دادم که واکنش ظریف اینگونه بود: "عه! من اینجاها را ندیده بودم"!».

نبویان در ادامه گفته بود:«وقتی دکتر عراقچی مدعی شد هیچ کجا نسبت «نظامی» به فعالیت های هسته ای ما در برجام داده نشده است، ما عین کلمه «military/نظامی» را در چندین جای متن به ایشان نشان دادیم و واکنش عراقچی مایه تأسف بود».

برجام چرا موجب لغو تحریم ها نشد؛ چون در متن توافق هسته ای به هیچ عنوان به تحریم‌های کاتسا، ایسا، سیسادا و تحریم چرخه دلار پرداخته نشد. برای نمونه براساس قانون ایسا، هیچ کشوری نمی تواند بیشتر از ۲۰ میلیون دلار در صنعت نفت و گاز ایران سرمایه گذاری کند. این هم تقصیر منتقدان برجام در داخل است؟!

برجام هیچ دستاوردی برای مردم ایران نداشت. چرا؟ چون آقای ظریف در اوج مذاکرات و در مقطعی که طبیعتا طرفین در پی امتیازگیری حداکثری و نشان دادن موضع برتر هستند، در اظهارنظری عجیب گفت «امضای هر توافقی، بهتر از عدم توافق است»!

برجام هیچ دستاوردی برای مردم ایران نداشت. چرا؟ چون آقای عراقچی علیرغم کارنامه سیاه آمریکا در اجرای توافقات بین المللی، امضای وزیر خارجه دولت آمریکا را تضمین دانست!

برجام هیچ دستاوردی برای مردم ایران نداشت. چرا؟ چون تیم مذاکره کننده هسته ای به ریاست ظریف، تمامی تعهدات ایران را به صورت پیش دستانه، یکطرفه، نامتوازن و غیرهمزمان با عجله ظرف مدت 2 ماه انجام داد.

حالا اصلاح طلبان با تبرئه دولت عهدشکن آمریکا و با بزک متن بسیار ضعیف برجام و با سانسور بی عملی دولت در اجرای 28 شرط ابلاغی، قصور و تقصیرهای بانیان برجام را به پای منتقدان می نویسد.

** اصلاح‌طلبان از سوی سرمایه اجتماعی خود طرد شده‌اند

روزنامه شرق در مطلبی نوشت:«اصلاح‌طلبان دست‌کم تا دو سال آینده در هیچ‌یک از مناصب رسمی حضور نخواهند داشت؛ نه در دولت، نه در مجلس و نه حتی شوراهای شهر.از این‌رو می‌توان گفت که عصر دوری از قدرت سیاسی برای اصلاح‌طلبان پدید آمده است...در حال حاضر اصلاح‌طلبان از سوی سرمایه اجتماعی خود طرد شده‌اند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«ریزش سرمایه اجتماعی امری خطرناک برای نیروهایی است که تا امروز قدرت خود را از مردم می‌گرفتند که نتیجه دست به نقدش شکست اخیرشان در دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستاست».

هاشمی طباء: در دولت رئیسی اتفاق خاصی نخواهد افتاد مگر در حرف/ منتقدان روحانی نگذاشتند میوه‌های برجام به ثمر برسد

در روزهای گذشته روزنامه آرمان در مطلبی نوشته بود:«شکست‌خورده این انتخابات اصلاح‌طلبان بودند. اصلاح‌طلبان در 4 سال اخیر تغییر هویت داده و پایگاه مردمی خود را از دست دادند. در طول این 4 سال نیز باانداختن توپ در زمین شورای نگهبان و اصولگرایان حاضر به پذیرش خطاهای خود نشدند. حالا هم اکثر آنها همین حرف‌ها را تکرار می‌کنند. هنوز نیز اکثریت آنها فرافکنی می‌کنند».

روزنامه شرق نیز چندی پیش در مطلبی نوشته بود:«اصلاح‌طلبان در مقاطع حساس به مردمی که خود به میدان آورده بودند،پشت کردند».

همچنین حجت‌الاسلام سید ‌هادی خامنه‌ای، فعال اصلاح‌طلب در روزهای گذشته در مصاحبه با روزنامه ایران گفته بود: «بسیاری از دوستان شعار مردم سالاری و دموکراسی‌خواهی می‌دادند و در عمل برای جریان وسیع اصلاحات در کشور در سازوکارهای محفلی تصمیم می‌گرفتند و می‌خواستند همه تبعیت بکنند. گاهی اگر اعتراضی می‌شد به شکل مصنوعی همان تصمیم محفلی را با لعاب دموکراتیک به‌خورد جامعه می‌دادند. همه اینها ناشی از این بود که بعضی دوستان اصلاح‌طلب چنان‌که باید به قواعد دموکراسی ملتزم نبودند و نیستند».

وی در ادامه تاکید کرده بود:«یکی از دلایل اساسی که سبب شد اصلاح‌طلبان نتوانند از آسیب‌شناسی عملکرد خود و تحلیل شکست‌های گذشته بهره بگیرند، پایبند نبودن آنها به قواعد دموکراسی در میان خودشان بود...نهاد اجماع‌ساز نه تنها اجماعی نساخت، که اختلاف‌ساز هم بود».

یکی از نقاط ضعف جدی جریان اصلاح طلب، آلودگی به رفتار قبیله ای است. روحیه دیکتاتورمآبانه، اشرافی گری، عدم مبارزه با فساد اقتصادی، بی توجهی به شایسته سالاری و...از دیگر نقاط ضعف اکثریت جریان اصلاح طلب است و این ویژگی ها نقشی اساسی در ریزش پایگاه اجتماعی این جریان سیاسی ایفا کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو