کانونی که با توانمندسازی فرصت اشتغال را برای بچه‌های مسجد ایجاد کرده است


کانونی که با توانمندسازی فرصت اشتغال را برای بچه‌های مسجد ایجاد کرده است

کانون فرهنگی هنری «انصارالمهدی(عج)» با برگزاری دوره‌های متنوع توانمندسازی همچون برگزاری کلاس‌های بافت تابلو فرش و سرمه دوزی و خیاطی در کارآفرینی برای بچه‌های مسجد موفق بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون فرهنگی هنری «انصارالمهدی(عج)» مسجد صاحب الزمان(عج) شهرستان فارسان از توابع استان چهارمحال و بختیاری از کانون های برتر مسجدی است که با کسب 17 هزار و 758 امتیاز توانست در فهمای 99 به عنوان شایسته تقدیر شناخته شود.

از این رو، مروری کرده ایم بر فعالیت های این کانون فعال و برتر مسجدی. کانون فرهنگی هنری انصارالمهدی (عج) در سال 1388 تاسیس شده و 560 نفر عضو دارد.

برگزاری دوره های متنوع توانمندسازی

توانمندسازی بچه های مسجد یکی از فعالیت های این کانون فرهنگی هنری است که به منظور آن دوره های بصیرت افزایی ویژه برادران و همچنین کارگاه های بصیرت افزایی را برگزار می کند.

آموزش کمک های اولیه همراه با کسب مدرک ویژه جوانان، برگزاری دوره های آموزش زبان های خارجه ویژه نوجوانان، برگزاری دوره های تربیت کودک، آموزش نجوم، برگزاری دوره های اخلاقی و اعتقادی، درسی و تقویتی، برگزاری کلاس های بافت تابلو فرش و سرمه دوزی، آموزش مهارت های کار با رایانه، آموزش سواد رسانه ای و مهارت های حضور در فضای مجازی و ... نیز از اقدامات این کانون فرهنگی هنری برای توانمند شدن بچه های مسجد به منظور حضور در عرصه های مختلف است.

اشتغال زایی و کارآفرینی برای زنان خانه دار

با توجه به آنکه یکی از کارکردهای مهم مساجد فعالیت های اجتماعی است، کانون «انصارالمهدی(عج)» شهرستان فارسان با ارائه مشاوره به گروه های سنی مختلف و در موضوعات متنوع و مقابله با آسیب های اجتماعی از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی شناخت این آسیب ها و ارتقای سطح آگاهی عمومی به ویژه در جامعه بانوان و نوجوانان به این مهم اهتمام دارد. در این باره با دعوت از اساتید و مشاوران خبره مشاوره های گروهی و یا انفرادی در زمینه ازدواج، فرزندپروری، مقابله با خطر اعتیاد، افسردگی و.... به متقاضیان ارائه می شود.

اشتغال زایی و کارآفرینی به ویژه برای زنان خانه دار از دیگر فعالیت های اجتماعی است که به همت بچه های مسجد صاحب الزمان(عج) پیگیری و انجام می شود.

فعالیت های هنری شامل برگزاری دوره های قصه گویی برای نوجوانان و برگزاری مسابقات با حضور آنها، برگزاری دوره های تئاتر برای دختران و پسران، تولید آثار هنری و صنایع دستی از طریق برپایی کارگاه های قالی بافی برای مادران و خواهران، برگزاری دوره های آموزش خیاطی همراه با ارئه مدرک ویژه خواهران، برگزاری کلاس طراحی و نقاشی روی سفال و سرامیک و شیشه و استفاده از مواد دورریختی جهت ساخت وسایل زیبا و فروش محصولات سفالی و... جهت درآمدزایی برای بانوان نیز در این کانون مسجدی دنبال می شود.

آموزش سرود به نوجوانان پسر، آموزش گرافیک به نوجوانان دختر، آموزش نقاشی به کودکان زیر 7 سال، برگزاری کلاس های آموزشی و افزایش اطلاعات ادبی و شعرخوانی، برگزاری دوره های مداحی و تواشیح و خوشنویسی همراه با اعطای مدرک نیز از دیگر فعالیت های هنری است که فرصت آن توسط کانون انصارالمهدی(عج) برای بچه های مسجد فراهم شده است.

انس بچه های مسجد با قرآن و عترت

این کانون فعال و برتر مسجدی به انس بچه های مسجد با قرآن و عترت اهتمامی ویژه دارد، در این راستا دوره های حفظ قرآن همراه با اعطای مدرک، دوره های حفظ جزء 30 برای کودکان زیر 7 سال، جلسات تفسیر نور در مابین نمازها، محافل هفتگی انس با قرآن با محوریت تقویت روخوانی و روانخوانی مسجدی ها، جلسات ماهانه شرح صحیفه سجادیه و نهج البلاغه، دوره های حفظ قرآن ویژه نوجوانان را برگزار می کند که با استقبال مواجه شده است.

انس بچه های مسجد با یار مهربان (کتاب) نیز از دیگر فعالیت هایی است که کانون فرهنگی هنری «انصارالمهدی(عج)» با جدیت دنبال می کند، برپایی نمایشگاه های کتاب با همکاری اداره کل ارشاد شهرستان فارسان، برگزاری مسابقات متعدد کتابخوانی به ویژه در مناسبت های ملی مذهبی، مشارکت در جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان و ترویج فرهنگ کتابخوانی و اجرای طرح «شنبه های با کتاب» به همین منظور انجام می شود.

کانون انصارالمهدی(عج) در کنار ارتقای توانمندی های فکری، فرهنگی و هنری بچه های مسجد به تندرستی و سلامت آنها نیز توجه دارد از این رو کلاس های متنوع در محور ورزش و سلامت شامل تیراندازی، شنا، تنیس و والیبال، فوتسال و ... همراه با مسابقات دارت و ... را برگزار می کند.

با توجه به شیوه کرونا و آسیب های اقتصادی ناشی از آن، بچه های مسجد صاحب الزمان(عج) به کمک های مومنانه اقدام کرده و بسته های معیشتی را بین محرومان و نیازمندان توزیع می کنند. آخرین نوبت این توزیع ها همزمان با سالروز ولادت امام رضا(ع) انجام شده است.

محدودیت های ناشی از کرونا مانع بزرگداشت مناسبت های ملی مذهبی در این کانون مسجدی نشده است چنان که در شادباش و نیز عزاداری های اهل بیت(ع) در این مدت یا به صورت حضوری و با رعیات پروتکل های بهداشتی یا در فضای مجازی آئین های مذهبی را برگزار کرده است. چنان که در دهه کرامت امسال میزبان کاروان خادمان آستان قدس رضوی بود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل