توسعه تجارت درون منطقه ای پیوند دهنده ملت های منطقه است


توسعه تجارت درون منطقه ای پیوند دهنده ملت های منطقه است

تهران - ایرنا - معاون اقتصادی وزیرامورخارجه ایران در اجلاس « آسیای مرکزی و جنوبی: پیوستگی منطقه ای، فرصت ها و چالش ها » گفت: توسعه تجارت درون منطقه ای پیوند دهنده ملت های منطقه است.

به گزارش اداره کل اطلاع رسانی و سخنگویی وزارت امور خارجه، «سید رسول مهاجر» معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور دیپلماسی اقتصادی که به منظور شرکت در کنفرانس بین المللی «آسیای مرکزی و جنوبی: پیوستگی منطقه ای، فرصت ها و چالش ها» به ازبکستان سفر کرده است روز جمعه در این اجلاس سخنرانی کرد.

وی در سخنان خود با اشاره به مشترکات فرهنگی و تمدنی بسیار در این منطقه که موجب پیوستگی تاریخی میان ملت ها شده است، گفت: الزامات دنیای مدرن می طلبد این میراث ارزشمند را در همه سطوح سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و انسانی بازآفرینی نماییم.

مهاجر، با برجسته کردن تجارت درون منطقه ای و گسترش حمل و نقل و توسعه زیر ساخت های مواصلاتی به عنوان عناصر توسعه دهنده روابط کشورهای منطقه برخی مزیت ها جمهوری اسلامی ایران را در اتصال دو منطقه آسیای مرکزی و جنوبی نیز بر شمرد.

وی در سخنان خود همکاری با کشورهای محصور در خشکی و کشور های ترانزیت منطقه همچون پاکستان و ترکیه در قالب کریدورهای حمل و نقلی سازمان اکو را از جمله اقدامات جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.

وی همچنین تقویت حمل و نقل چند وجهی منطقه ای و تجهیز بنادر چابهار و بندرعباس در جنوب و امیرآباد و کاسپین در دریای خزر را جزو دیگر اقدامات ایران ذکر گرد.

به گفته مهاجر طراحی و اجرای پروژه های ملی و فراملی برای اتصال ریلی به کشورهای همسایه از جمله پروژه خواف - هرات با اتصال به مزارشریف در آینده کشورهای آسیای مرکزی را به شبکه ریلی ایران و از آن طریق به مقاصد منطقه ای و جهانی پیوند خواهد داد

بررسی جدی ترتیبات همکاری مابین بنادر مهمی همچون چابهار با سایر بنادر مهم اقیانوس هند و بنادر کشورهای جنوب خلیج فارس دیگر برنامه جمهوری اسلامی ایران از سوی معاون وزیر امور خارجه اعلام شد.

وی اظهار داشت : پیگیری جدی عملیاتی کردن کریدورهای شمال- جنوب، تراسیکا، خلیج فارس و دریای سیاه و نیز راه آهن رشت - آستارا- جمهوری آذربایجان و راه آهن شلمچه - بصره و نیز بررسی ایجاد کریدور حمل ونقلی - تجاری مابین ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا جهت تسهیل تجارت ما بین 5 کشور اتحادیه و ایران در چارچوب موافقتنامه در دست مذاکره تجارت آزاد از دیگر اقدامات ایران بوده است .

کنفرانس «آسیای مرکزی و جنوبی: پیوستگی منطقه ای، فرصت ها و چالش ها» به مدت یک روز و با حضورمقامات 44 کشور جهان و 30 سازمان بین المللی در تاشکند برگزار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی